Gå til innhold
Arkivverket

[#25916] Kristiansand søk i kirkebok Samuel Bendixen f. 1.august 1829


Gjest Aud Bendixen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Bendixen

Samuel Bendixen f.1.august 1829 i Kristiansand, død 3.desember 1903. (oppgitt i årbok for leger av sønnen Samuel Bendixen f 15.des. 1871)I Family Search finner jeg en Samuel Bendiktsen døpt 30.aug. 1829 i Kristiansand. Foreldre Bendix Torgessen og Helge Olsddr. Jeg er interessert i om dette er den Samuel Bendixen (Bendichsen) jeg leter etter, foreldrenes navn,bosted og evtl. faddere. I FT 1865 Kristiansand finner jeg Samuel Bendichsen f.1829 handelsborger.Er interssert i opplysninger om hvilken virksomhet han drev. Med hilsen Aud Bendixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Meir fra Familysearch:BENDIK TORJESEN Spouse: HELGE OLSDR Marriage: 28 DEC 1812 Oddernes, Vest-Agder,TORJER - Christening: 07 JUL 1816 Oddernes, Vest-Agder, Father: BENDIK TORJERSEN JAEGERSBERG Mother: HELGE_ OLSDRSEVERINE - Christening: 21 JUN 1818 Oddernes, Vest-Agder, Father: BENDIK TORGUSEN JAEGERSBERG Mother: HELJE_ OLSDROle - Birth: 10 Nov 1822 Christening: 01 Dec 1822 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Father: Bendix THORGIERSEN TVEDE Mother: Helge OLSDRDenne siste er interessant. Da er det svært sannsynlig at Bendix kom fra Tveite på Voss. (Bendix var et sjeldent navn i Kr.sand)Tveite, Voss 1801: LenkeBENDIX TORGERSEN Christening: 10 APR 1785 Vinje, Hordaland, Father: TORJER BENDIXEN Mother: SOPHIA HALSTENSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

Takk til Harald Storaker. Jeg har i FT 1801 for Oddernæs gard Lund Øvre funnet Helene Olsdtr 12 år: foreldre Ole Torstensen 46 år og Berte Torgesdtr. Dette kan være Helge Olsdtr.gift med Bendix Torjesen. Har søkt hele landet FT 1801 etter Bendix Torjesen, og kommet frem til 2 stk. bl.a. Bendix Torgersen pleiebarn på Voss. Dåp av Ole f.1822 støtter at far var fra Voss. Aud Bendixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg siterer fra Karl Leewy: ”Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider”, b. 6 (1980), s. 62-63, angående Gyldenløves gate nr. 25:”Kjøpmann Samuel Bendixen eide huset nr. 25 fra 1860 til 1877. Han var født på Ledet i Kristiansand 1829. Han var gift med Elevine Christine Børgersen, født i København 1838. De hadde to sønner, legen Samuel Bendixen som praktiserte i Oslo og skipsfører Helmer Bendixen, født 1873, som gikk til sjøs i ung alder. Han var i mange år knyttet til Nordenfjeldske Dampskipsselskap som fører i hurtigruten. Etter første verdenskrig gikk han over i utenlandsk trampfart inntil han sluttet på sjøen for godt og bosatte seg i Oslo. (…)Kjøpmann Samuel Bendixen drev i 1870-årene utførsel av makrell til England ved siden av butikkhandelen. Han reiste senere til Amerika hvor han døde i 1903 i Minneapolis.”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Bendixen

Takk til odd Ottesen. Dette gir svar på en del av spørsmålene jeg har. Samuel Bendixen er tippoldefar til mine sønner som er etterkommere etter Helmer Bendixen. Det var helt nytt at Samuel reiste til Amerika og døde der, men konen Elvira finner jeg i FT 1801 i Oslo hvor hun bor sammen med Helmer. Jeg er fortsatt interessert i om noen kan se i kirkeboken for Kristiansand dåp 30.aug 1829 for å få bekreftet evl. korrigert det som er oppgitt i Family Search. Hilsen Aud Bendixen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

I og med at du har tilknytning til Helmer Bendixen, har kanskje den utelatte biten (...) i sitatet fra Leewy, interesse:'Han (Helmer) ble for en del år siden dekorert av den franske stat med ordenen L'Etoile Noire som belønning for å ha reddet 6 senegalnegere utenfor den vestafrikanske kysten. Ved sitt likefremme vesen og sin rettskaffenhet har han skaffet seg mange venner.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg hadde i går et ærend på Statsarkivet i Kristiansand og tok meg også tid til å sjekke de FS-opplysninger som er presentert i innlegg 1 og 2. Kombinert med ytterligere spredt informasjon hos Leewy, samt fra Digitalarkivets folketellinger, fremkommer følgende bilde av familien:Bendik Torjesen (Torgersen, Torjersen) ble gift i Oddernes 28. desember 1812 med Helga (Helge) Olsdatter. Helga bodde i 1865 i Tollbodgt. 26 – under navnet ”Hælga Bendixs.” – sammen med datteren Severine Bendixen, i huset til sønnen Hans Bendixen. Helga er i 1865 oppgitt å være 83 år gammel og født på Voss!Det er jo da nærliggende å tro at både Bendik og Helga er fra Voss, idet Bendik da vel kan identifiseres med det 16-årige pleiebarnet Bendix Torjersen på Tveite i Vinje i Voss, og videre med den Bendix som ble døpt i Vinje 1785, som sønn av Torjer Bendixen (Hemre) (1763-1786) og Sofie Halsteinsdatter (Tveite) (FS-opplysninger). Helga Olsdatter var i 1801 18 år gammel tjenestepike på Brakestad i Evanger i Voss. Underlig nok har begge to havnet i Kristiansand, hvor de har giftet seg. (En mulighet for Bendiks vedkommende kunne være den pågående krigen som førte folk langveis fra til Kristiansand. Men da han giftet seg oppføres overhodet ingen stilling – utover ungkar – for Bendik Torjesen.)Bendik og Helga bodde i 1816 og 1818 på Jægersberg i Oddernes. Noen stilling for Bendik oppføres ikke, men i Prestebekken, hvorved Jægersberg ligger, har der vært drevet vasskraftbasert virksomhet tidlig på 1800-tallet. Innen 1822 var de flyttet til Kristiansand, hvor det ser ut til at de har bodd på Ledet (Leet) nær Grim mølle, hvor Bendik var møllermester (i 1822 – møller i 1829). Samuel Bendixen skal jo også være født på Ledet.Leewy (b. 5, s. 76): ”Fiskebryggen eides til ut i 1850-årene av rådhustjener Gulow Pedersen. Han hadde gamle Bendik Lee til å kreve opp bryggepengene.” – Kanskje har således Bendik levet til i 1850-årene.Foreløpig kjennes følgende barn:1. Torjer, født 16. juni, døpt 7. juli 1816 i Oddernes.2. Severine Bendixen, født 26. mai, døpt 21. juni 1818 i Oddernes. Hun bodde i 1865 i hushold sammen med sin mor i Tollbodgaten 26 i Kristiansand og oppgis å være ugift og døvstum.3. Ole Bendichsen, født i Kristiansand 10. november 1822, død 1899. Gift med Amalie Cathrine Olsen (1836-1919). Han var trelasthandler. En sønn Bolmann Bendichsen ble prest i Amerika, mens datteren Anna ble gift med sogneprest Veel i Moss. (Leewy, b. 3, s. 103) (Ole kalte seg åpenbart Bendichsen.)4. Hans Bendixen, født i Kristiansand 8. mai 1825, død etter 1900. Gift med Birgitte (ca. 1824-før 1900). Garvermester Hans Bendixen kjøpte i 1851 Tollbodgaten nr. 26 i Kristiansand. ”Og det var garveri her like til brannen [bybrannen] 1892.” (Leewy, b. 4, s. 50) I 1900 oppføres Hans Bendixen som forhenværende garver og lærhandler i Tollbodgaten 26; i husholdet bodde også tre ugifte barn.5. Samuel Bendixen, født i Kristiansand 1. august 1829, døpt 30. august (fadderne var: Madame Bierkrem, Jfr. Maren Bacherud, Kbmd. Anders Corneliusen, Farver Knud Jacobsen, Møller Colbiørn Pedersen). Kirkeboka er således sjekket og konsultert, og ditt spørsmål besvart. - Jf. forøvrig innlegg 4 angående Samuel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Aud Folgerø (Bendixen)

Takk Odd Ottesen. Jeg har sporet slekten tilbake til Voss og navnet Bendix til Sogn og Fjordane. Takk for god hjelp. Hilsen Aud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.