Gå til innhold
Arkivverket

[#25917] Hegermann, Diderich - kaptein fotgarden i København, død på Kongsberg


Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei.Er det noen som sitter med Ovenstads militærbiografier lett tilgjengelig og kan gjøre et oppslag for meg? Personen jeg er ute etter er Diderich Hegermann, kaptein i fotgarden i København, overflyttet til Kongsberg 2 år før sin død. Denne personen skal angivelig være far til Anne Marte (eller Marta) Diderichsdatter, født 1715 (på Kongsberg) og død 1818(!) på Sjøbubakken i Sem. Presten skriver nemlig ved hennes død: 'at hun var en ekte datter av kaptein Didrik Hegermann ved fotgarden i Kjøbenhavn (hvortil han blev forflyttet fra Kongsberg to år før han døde). Denne for sin høie alder merkverdige olding var født på Kongsberg. Hun var frisk og rørig helt til sitt siste halve leveår.' (Kilde: Sem bygdebok). En senere generalmajor og for en kort stund også statsråd (1814) Diderich Hegermann (1763-1835) er vel muligens barnebarn til denne kaptein Hegermann.Jeg er interessert i å vite hva Ovenstad skriver om D. Hegermann d.e. og også interessert i å vite om forfedre, kone, etterkommere osv til 'gamle' kaptein Hegermann.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ser ikke ut til at Ovenstad kan gi noe kontant svar:Diderich Hegermann (1) ble sersjant ved Trondhjemske nasjonale infanteriregiment 21. nov. 1675. Han ble kaptein ved Stavangerske kompani 9. nov. 1697, og kommandant på Fredriksholm 31. desember 1709. Han var gift med Anna Elisabeth Fredriksdtr, og han døde 14. mars 1718.Diderich Hegermann (2) ble korporal ved Akerhusiske nasjonale infanteriregiments reserve 18. oktober 1709. Han ble kaptein 19. februar 1749.Diderich Hegermann (3) var født i Norge ca. 1724. Han var major ved Oldenburgske regiment i 1774.Diderich Hegermann (4) var født 6. desember 1763 i Altona som sønn av Cay Ditlef Hegermann. Han ble generalmajor 14. november 1814, og døde 7. februar 1835.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ikke svare på hovedspørsmålet, men jeg har en kommentar til Terjes hypotese om denne statsråden: 'Diderich Hegermann (1763-1835) er vel muligens barnebarn til denne kaptein Hegermann'. Statsråd (og Eidsvoldsmann) Diderich Hegermann var født i Altona som sønn av oberstløytnant Cai Ditlev Hegermann (1732-1800). Hvis den Diderich som var kaptein i fotgarden, døde på Kongsberg ca. 1716, kan han ikke ha vært farfar til statsråden. Men det er vel sannsynlig at de var i slekt (kanskje oldefar?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Hei Yngve og Knut. Dersom man skal tro på det presten i Sem i Vestfold skrev ved Anne Martes død (i hennes samtid) må vel Diderich Hegerman (d. 1718) være den korrekte. Hva er dette med København? Er Fredriksholm i København? Når det gjelder slektsforhold så må man vel anta at du har rett, Knut. Ble litt uoversiktelig dette med 4 ulike personer med samme navn. Høres jo trolig ut med oldefar, ja.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

Ja, det så jeg ved å søke litt på nettet. Visstnok skal det være noe i NST også. Får se om jeg får lånt inn disse bøkene ti bibloteket mitt.mvh TerjePS! Fredriksholm skal visstnok være i Kristiansand slik at prestens historie i 1818 ikke passer så godt overens med Diderich Hegermann (1).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Per Nermo

Presten skrev IKKE at kaptein Didrik Hegermann ble forflyttet til Kongsberg (BU), men FRA Kongsberg TIL København (to år før han døde) (LES teksten). Hvis han er identisk med Didrik Hegermann (offiser?) (1697-1772) (sønn av DH kommandant på Fredrikshom i Kr.sand S., VA) kan han være far til Anne Marte hvis 1723 (FT1801) (ikke 1715 som presten hevder) er hennes ca. f.år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.