Gå til innhold
Arkivverket

[#25918] Hilda fra Meløy til Minesota


Gjest Paul johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul johnsen

Leter etter Hilda Andersen,født 1886 Engevik,Meløy,Gift,mulig etternavn Rendal,reiste til Amerika 1910-12.Jeg lurer på når og fra hvilken by hun reiste,hvor hun bosatte seg,fam forh o.s.v.Har letet men finner ingenting så jeg håper att noen der ute kan hjelpe.MVH Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du må primært lete i emigrantlistene for Trondheim. Jeg fant en Hilda med bosted Meløy, født 1886, som emigrerte 1910, men etternavnet stemmer ikke med hva du opplyser. Dessuten er hun ugift. Fant ingen bedre kandidat i farten. LenkeMvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Takk skal dere ha for opplysn! Det er rette dama.Hun er min tremenning og alt i forb med hennes reise til Amerika har vert helt ukjent for fam.De eneste oppl. jeg har utover det jeg skrev er at hun muliggens skulle til Minesota og at hun kanske har giftet seg der borte i og med att hun ikke var gift når hun reiste.Hun heter da sansynligvis Rendal Rendahl.Det var muliggens hennes blivende make som bet.biletten?MVH Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

På Gnr 44 bn3 3 rendalen var det i 1876 en Anders Pedersen fra Sandvika. I og med han heter Anders er det ikke naturlig at han har barn som heter Andersdtr eller som har tatt gardsnavnet som slektsnavn. Bøkene for Meløy har ikke noe spesiell god slektshistorie på andre personer enn de som direkte står som eiere/brukere av gårdene. familien ligger her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei Otto! Dette er rett fam,min bestefars bror.Det jeg gjerne vil ha hjelp med er å finne ut hvor Hilda bosatte seg i U.S.A.,om hun giftet seg,om det fins etterkommere osv.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Litt morsomt. Rendahl-navnet finnes det mange av i Meløy og dette er en del av konas familie, men det ser ikke ut til noen knyttinger mot din familie.Et tips. Det finnes en postliste Norway-L hvor det er mye kommunikasjon mellom personer som har interesse i Norge og USA m.m.I tillegg har DIS-Norge Chat på engelsk hver søndag 20-22 og her er det meget dyktige personer til stede som kan være en stor hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei igjenn! Ja i Meløy finnes mange Rendal.De fleste av dem kommer vel antagelig fra Rendalen som ligger i Glomfjorden.Nu er de vel mere spredt utover.Når det gjelder Hilda så er jeg ikke sikker på om navnet Rendal er det rette for hvem hun event. blei gift med,men han skulle vere fra Vessdalsvik.Nina Møller Nordby.Hadde du noe intresant om Aksel?Som før sagt så vet jeg veldig lite om denne emigrasjon.Er som sagt takknemlig for alle opl. Mvh.Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nei jeg har ikke sjekket noe mer rundt disse annet enn at jeg registrerte at han emigrerte samtidig. de skulle først til Canada. Broren som var 4 år yngre var fisker av yrke og jeg registrerer at det var flere yngre fiskere fra Meløy som emigrerte. Det var sikkert bedre kår der borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei! Jeg har nå prøvd å søke på forskellig vis men kommer ingen veg.Det var mange unge fiskere fra Meløy som emigrerte i denne perioden,bl.a en god del av min fam.De fleste er døde nå og de som måtte leve har ingen noen kontakt med.Jeg skulle fremdeles gjerne ha hjelp til å finne ut hvor Hilda bosatte seg,ekteskap,barn osv.det samme gjelder hennes yngre bror Aksel.Håper det er noen som kan hjelpe. Mvh paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Litt mere oppl. om Hilda.Hun var født 5/8-1886,døpt 19/9-1886.Hennes bror Aksel døde ganske ung i U.S.A.Meg er det fortalt att hun var gift når hun emigrerte men det stemmer jo ikke.Hun blei i alle fall gift med en som var oppfostret på Åg.Navnet var vissnok Rendal,muliggens forandret til Randell eller noe sånt og de skal etter sigende ha vert bosatt i Minesota.Att hun reiste til eller mellomlandet i Canada er noe jeg ikke vet noe om.Håper dette kan hjelpe.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Geografisk sier ikke Åg meg så mye, men med Åg og etternavnet Rendal e.l. skulle du kanskje kunne gi oss en link til noen kandidater i emigrantlistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Finner ikke igjen noe som heter Vessdalsvik heller. Det er her snakk om så små geografiske områder at det må la seg gjøre å sammenligne emgrantlistene med folktetellellingene i håp om å finne noen kandidater.Altså...fortell mer om Åg, Rendal og Vessdalsvik. Legg ut noen linker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul johnsen

Hei Nina! Det er desverre ikke så mye mere jeg har.Navnet Rendal er vel opprinelig fra gården Rendalen som ligger i Glomfjorden.Nermeste bygd til denne gården er Vassdalsvik,ikke (Vessdalsvik)som jeg skrev feil.Åg er en liten plass i Melöy Komune.Bygda heter Ågskardet og der fins en gård der som heter Åg.Jeg har desverre ingen linker å legge ut,ikke vet jeg hvordan man gjör heller.Mvh Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hvis du går fra Rendahl og utover fjorden på sørsiden av Glomfjorden, kommer du først til Seterlund (nedlagt småbruk) som ligger litt opp i høyden, deretter kommer du til Sandvika (som ligger ved sjøren) før du har brukbar kjøreveg til Vassdalsvik, hvorfra du bla.a har Ferje til Ørnes og Meløya etc. Kjører du vegen sørover kommer du til Åg og Ågskadet. Vassdalsvik og Ågskardet finner du i Kartoversikten til NAF Rendahl skrive også på kart som Reindal. Stedene aer alle omtalt i 'Gård og Grend i Meløy' av Knut Moe, utgitt 1981

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Taryn Flolid

The Minnesota Death index, searchable at this page:[url="http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm>http://people.mnhs.org/dci/Search.cfmRENDALL, HILDA Date of Birth: not indexed Place of Birth: not indexed Mother Maiden Name: not indexed certid# 1935-MN-001917 Date of Death: 11/28/1935 County of Death: CARLTON CountyThere is also an Edward Rendall who died at about the same time in Carlton County. RENDALL, EDWARD Date of Birth: not indexed Place of Birth: not indexed Mother Maiden Name: not indexed certid# 1934-MN-001895 Date of Death: 10/30/1934 County of Death: CARLTON Carlton County is not very far from the port of Superior Wisconsin, and Duluth, Minnesota.They have a historical societyCARLTON COUNTY HISTORICAL SOCIETY History and Heritage Center 406 Cloquet Avenue Cloquet, MN 55720 218/879-1938 E-mail: cchs@cpinternet.com Web Site: http://www.carltoncountyhs.org Director: Marlene Wisuri Hours: Monday 9 - 8 p.m.; Tuesday – Friday 9 - 4And a website, but I didn't find it very helpful. She wasn't listed in the cemetery listings. http://www.rootsweb.com/~mncarlto/Another website for Carlton county genealogy http://www.mjpdan.com/genweb/carlton/carlton.htmThere was also a Ruth Rendall who died in St. Louis County (nearby)RENDALL, RUTH HELEN Date of Birth: not indexed Place of Birth: not indexed Mother Maiden Name: not indexed certid# 1938-MN-026507 Date of Death: 04/03/1938 County of Death: ST. LOUISThere are other Rendalls living in other parts of Minnesota, but they live so far away from the Duluth / Superior area.You could try posting your question at the Carlton County page.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiHer er Hilda og Edward m/familie i US Census 1920 i Carlton, Minnesota:Edward Rendall Silver, Carlton, Minnesota abt 1865 NorwayHilda Rendall Silver, Carlton, Minnesota abt 1887 NorwayElla Rendall Silver, Carlton, Minnesota abt 1912 MinnesotaOlga Rendall Silver, Carlton, Minnesota abt 1913 MinnesotaHerbert Rendall Silver, Carlton, Minnesota abt 1917 MinnesotaRuth Rendall Silver, Carlton, Minnesota abt 1918 MinnesotaI 1930 bor samme familien på samme adresse, men det er kommet en sønn, Robert på 2år og en datter Alice på 9 år i tillegg. Med 6 barn bør det være nålevende barnebarn her !Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiSorry Taryn, Silver is the adress where they live:1920 United States Federal Census RecordName: Hilda Rendall//Age: 33 years//Estimated birth year: abt 1887//Birthplace: Norway//Race: White//Home in 1920: Silver, Carlton, Minnesota//Sex: Female//Marital status: Married//Relation to Head of House: Wife//Year of immigration: 1910//Able to read: Yes//Able to Write: Yes//Mother's Birth Place: Norway//Father's Birth Place: NorwayKolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.