Gå til innhold
Arkivverket

[#25927] Fornavnene Faltin?, og Noa?.


Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Faltin ble også skrevet for Phalentin og Walentin. Kan noen fortelle meg hva navnet betyr, eller når dere først har sett det brukt i Norge ?Denne karen dukker opp fra det ukjente i anetavlen min. Han var husmann under Kopsenggårdene i Eggedal, Buskerud rundt 1700. Født ca.1680 og bgr.12.mars 1763. Navnet forsvinner ut av slekta med han. Hadde blant sine 7 barn ei datter Noa. Kan noen fortelle meg om dette kvinnenavnets opphav og utbredelse?Jeg finner sjelden disse navnene på Østlandet, men tror det var mer brukt på Sør-vestlandt. (Skriver - tror - fordi nettleseren min ikke får søkt i Digitalarkivet etter omleggingen.)mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vedkomande som kalla ei dotter Noa kan ikkje ha lese bibelhistoria si. Noa var då vitterleg ein mann. På mine kantar er namneforma Noje/Noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Fornavn Faltin/Falentin og Valtin/Valentin kommer fra helgenen Valentin. Hvis du ser på ft. fra 1801 til 1900 vil du finne en rekke av disse i Dverberg kommune. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Larsen

Ellef Ellefsen!I mange, mange generasjoner har Valentin/Walentin vært brukt i min slekt.Min morfar het Ludvig Walentin, min oldefar Oskar Valentin osv.Etter en slektshistorie ang. navnet forteller min morfar det at Walentin var deres slekts egentlige ettenavn. Og at Walentin ble byttet ut og brukt istedet for Faltin. Min slekt begynte å bruke etternavnet Karlsen istedet for Walentin, ifølge flere kilder...Jeg har registrert Faltin/Walentin ganske mange år tilbake i tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (2). Det var nok jeg som ikke hadde satt meg inn i bibelen. Sjølsagt er Noa et mannsnavn. Mener å ha hørt noe om denne båtbyggeren og skipperen. Takk for at du gjorde meg oppnmerksom feilen.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Etter Alb. Joleik i Sunnfjordsoga: ''Faltein, blanding av norrønt Fartegn og tysk Walentin.' Vidare nokre døme på at namnet er brukt i Sunnfjord: Faltein 1750 - Faertenn 1629 og Fartegn 1520. A. J. nemner ikkje Noa/Noe men Aase i Innlegg 2) har kanskje høyrt om nordfjordingen/mannsnamnet Noe Nave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det var en Arne Faltinsen på Skjælberg i Sandar, Vestfold 1676. Da hustruen var født 1645, kan han ha vært på samme alder. Han døde senest i 1680-åra.Jeg har ikke funnet ham i 1664/66-manntallene for Sandar og nærliggende bygder. Kanskje det er en forbindelse til din mann, Ellef? Hva var din manns fulle navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Min Faltin var en Faltin Olsen, som en tid bodde på husmannsplassen Saga under Kopseng i Eggedal.Har mest sett på linjen fra han fram til meg. Men finner ikke at dette navnet overføres til noen av hans andre etterkommere heller. Barna hans het: Ola, Anders, Dorthe, Ellef, Svend, Håkon, Noa og Dorthe.Av disse navnene er det bare Faltin og Noa som er sjeldne på disse traktene.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Falentin/Valentin/Faltein o.l. finnes i Svorkmo, Orkdal. Det er i alle fall brukt i gruvekretser. I farten husker jeg ikke hvor langt tilbake jeg har støtt på dette navnet, men har sett det brukt fra tidlig på 1700-talle i alle fall.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.