Gå til innhold
Arkivverket

[#25931] Refsahl / Refsal - i Romedal eller Tangen?


Gjest Anne Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hagen

Hei,Jeg lurer på Lars Pedersen Refsaleie / Refsahleie - som sammen med en Anne Olsdatter fikk sønnen Peder Larsen f. 26.02.1815 i Tangen på Stange.Ligger gården Refsahl i Tangen (Stange) eller i Romedal? (ev. både-og)Er det noen som kjenner til navnene nevnt over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Garder med navn Refsal finnes både i Romedal og i Stange. I Romedal hadde Refsal gnr. 146 og hører hjemme i Tomter sokn, mens Refsal i Stange har gnr. 160, og ligger i Tangen sokn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Siden Anne spør om Peder Larsen f.1815 på Tangen så har hun vel mer informasjon om han. Jeg trenger det hvis jeg skal hjelpe. Anne, har du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hagen

Ja, jeg har mer informasjon, Hans! Lars Pedersen Refsaleie født før 1800 Tangen i Stange, gift omkring 1815 Tangen med Anne Olsdotter. De fikk sønnen Peder Larsen (senere 'Damstadskjæret')født 26.02.1815 på Tangen i Stange. Han ble gift meed Kari Olsdatter Hosmestadeie omkring 1844, bosatt Romedal (Gråberget).På Refsaleie stod det visst ingen Peder Larsen som passet med min Peder, det var noen som sjekket dette tidligere. Det var en Peder Larssen Refsalstuen som bodde der fra 1786. Det var også en Peder Larssen Sveum på Refsal søndre, født i 1799. På Refsalstuen, som ikke lå under Refsal gård, bodde det visstnok også en Peder Larssen, og han hadde en sønn kalt Mons. Jeg vet ikke om det er en av disse som er Peder. Har letet etter dette selv, men uten hell. Håper du har et skarpt sinn og god oversikt - det pleier å hjelpe! :) Hilsen meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor har du det fra at Peder er født 26/2-1815 med Lars Pedersen og Anne Olsdatter? Det finnes ikke noe ekteskap eller barn født med disse to som foreldre. Det finnes imidlertid en Lars Pedersen med 4 barn f. på Refsaleie men en annen kone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Peder Larsen og Kari Olsdatter fikk disse barna i Romedal: Lars 1844 Domstadskjæret, Oline 1846 Helgeaasen under Prestgaarden, Anne 1849 Helgeaasen, Johanne 1851 Helgeaasen og Petra 1854 Helgeaasen.Muligens flere. De er ikke gift i Stange så de må være gift i Romedal. Ekteskapet vil kanskje gi litt mer info så det går an å identifisere dem. Jeg har en formening om hvem han er men det rimer ikke med de oppgitte foreldrene. Derfor spør jeg om hvor opplysningene om fødselen i 1815 og foreldrenes navn kommer fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hagen

Kan du sjekke under Prestmarkshemmet Helgeåsen i Vallset (bind 3 side 79-83), Romedals bygdebok?Der nevnes Peder Larsen f. 26.02.1815 gift med Kari Olsdatter f. 1814 Hosmestadeie Stange. Jeg tror det også kan stå følgende i bygdeboka: Peder bodde i Domstadskjæret i Åsbygda ved vielsen. Denne Peder Larsen var sønnen til Lars Pedersen Refsaleie, Tangen og Anne Olsdotter.Om det ikke står i bygdeboka, så har jeg det fra en som hjalp meg med oppslag. Uff, dårlig kilderegistrering dette her da - jeg pleier normalt å være veldig flittig på den fronten.Hvem tror du min Peder kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Jeg kan titte i bygdeboka på tirsdag. Jeg bruker helst kirkeboka for å unngå sånne feil. Din Peder Larsen er vel denne, f.26/2 dpt.17/3 1816 Refsaleie, faren heter Lars Pedersen og mora Johane Pedersdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Peder Larsen står omtalt i Romedal bygdebok bind 3 s 82 under Helgeåsen og i bind 2 s 466 og 467 under Gråberget østre, men ikke i bind 2 under (Domstad-)Skjæret s 572 og 573. Under Helgeåsen står han f 26/2 1815 med foreldre Lars Pedersen og Anne Olsdr født på Refsaleie på Tangen.Hans, da er det enten en trykkfeil i romedalsboka, eller presten ikke har ført han inn blandt de døpte. Romedalsboka har med de samme barna med de samme fødselsår som du og samme fødselssteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her ser en nok en gang at bygdebøker må tas en ..... salt. Det er ikke noen Peder Larsen gift med Anne Olsdatter i Stange de årene og og de har heller ingen barn de årene og ikke på Refsaleie. Men, Peder Larsen og Johane Pedersdatter er gift 4/2-1814. Barna er: Arne 1815 Walbergeie, Peder 1816 Refsahleie Lars 1819 Refsahleie, Christopher 1822 Refsahleie, Kari 1825 Refsahleie og Johan 1828 Trosvigeie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.