Gå til innhold
Arkivverket

[#25932] Hosmestad i Stange


Gjest Anne Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Hagen

Etterlyser opplysninger om Ola Krestoffersen Hosmestadeie (født før 1801) fra Stange, gift med Anne Olsdatter. De fikk datteren Kari Olsdatter Hosmestadeie f. 01.11.1816 på Hosmestadeie i Stange.Er det noen som kjenner til disse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Jeg kjenner selv ikke til denne familien, men i min Bygdebok for Stange bind I s. 333, står følgende under Spangeberg:Ole Kristofersen ( Næsten) dp. 10 des 1741 g.m.Anne Andersdatter.Barn:1. KRISTOFER OLSEN dp. 14 jul 1771 (Neste eier) 2. Anders Olsen dp. 27 aug 1775KRISTOFFER OLSEN g.m. BERTE HALVORSDATTER,Væstad Barn: 1. Halvor Kristoffersen,dpt 28 sep 1793, 2 Anne Kristoffersdatter, dp. 27 aug 1795, 3. Kari Kristoffersdatter, dp. 10 jun 1798 4. OLE Kristoffersen( 1800-1802)Dette er vel den samme familie som i 1801 folketellingen. I lenken.Hvis opplysningen i Bygdeboka er riktig, oppfatter jeg det slik at denne Ole Kristoffersen bare blir 2 år gammel?Da må vel den Ola Kristoffersen f. før 1801, som du leter etter,og gift med Anne Olsdatter, være en annen.Desverre finner jeg ingen med de navnene under Homestad, men det er nevnt opp en del plasser under gården . I 1875 var det følgende plasser:Murstad, Dangelbu, Sameiet, Plassen Søndre, Plassen nordre, og Skredderstuen.Dessverre er familiene som levde på plasser under gårdene ikke så nøye notert.Vet at historielaget holder på med et arbeid med registrering av plasser, så det ville kan hende være lurt å henvende seg dit.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den Ole som Brede har som kandidat er uaktuell, han kan ikke ha giftet seg i 1811/1812.Det finnes mange kandidater. Ole Christofersen og Anne Oladatter fikk datteren Karie 1/11, dpt.6/11-1814 Hosmestadeie. Nå er problemet ikke enkelt fordi det er to par med samme navn i det samme tidsrommet. Ole Christofersen, Waflen, soldat gift 22/3-1811 med Anne Olsdatter Lundgaard. Ole Christofersen, Steensaasen, dragon, gift 5/9-1812 med Anne Olsdatter, Præstegaarden. Hvem av disse parene som er det riktige vet jeg ikke og det er født mange barn med foreldre med samme navn: Karie 1814 Hosmestadeie, Christine 1815 Steensaasen, Ole 1816 Vestre Hosmedtadeie,Ole 1817 Præstegaardseie, Kjerstie 1818 Hosmestadeie, Maria 1819 Steensaasen, Oline 1821 Hosmestadeie, Christopher 1822 Steensaasen, Ole 1823 Saxlundeie og Martinus 1824 Steensaasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen!Det er ikke enkelt når det er så mange navnlikheter. Har du riktig årstall etter kirkebøker?Jeg finner den føste Karie Olsdatter f. 1-11-1814 på F. S. under foreldresøk. Her kan være mye unøyaktig, og må sammenholdes med kirkebøker.Hans Myhre har vel tilgang til disse, og denne Karis fødselsdato ser ut til å stemme overens med hans opplysninger.Årstallet er 2 år feil, som du ser. LenkeMvh.Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Årstallene er ifølge kirkeboka så de er riktige, datoer for ekteskapene og Karie fødsel/dåp også. Kanskje Anne kan komme på banen igjen, har hun mer om Karie? Gunn, du skriver første Kari? Det er ikke flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.