Gå til innhold
Arkivverket

[#25935] Andrea Jølsen og Peder Ellingsen Westbye ,Asker


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Kan noen hjelpe meg opplysninger om disse? I FT 1801, Asker, er de 35 og 44 år og har 3 små barn. Dessverre står det ikke fødested på noen av dem. Jeg har lett i kirkeboka for Asker, men skrift og antakelig ukyndighet hjalp meg ikke videre. TakkMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Egil ! Takk for at du tok deg tid til å svare. Det er riktig familie du har lagt inn lenke på. Dessverre står det ingen fødested her, så jeg sliter litt med hvor jeg skal starte. Har forslkt FS, men ikke funnet noe:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Noe utenfor, men fant en med samme etternavn i 'Oslo' Lenkeser gårdsnavne Westbye bl.a under Eiker. Der er det mye/mange databaser, men fikk ikke noen tref i farta! hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om du sjekker kirkebøkene for Asker som ligger her på nettet finne du at Peder dør 72 år gammel i 1828, og hva jeg antar er hans barn blir gift og får barn der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bærum - en bygds historie: Skifte i Sandvika 1793 eller 1799 ? Grundleie av .....'Videre som en herlighet til Sandviksgrundene av et hus som beboes av Peder Vestby saavelsom av Malmpladsen og et par smaa løkker, som Peder Vestby har til bruk samt en sjøbod som Bærumsverket eier, en aarlig leie av 4 rdl. 2 ort.Peder Vestby drev gjestgiveri i Sandvika før 1806 for da overtok Kristen Andersen Ramstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Har du sett etter Andrea under Jølsen-garden i Fet? Jan E. Horgens bygdehistorie (bd. 2) er utmerket. Og hittil er jeg ikke kommet over noen med etternavnet 'Jølsen' som ikke stammer fra den garden, uansett hvor de ellers måtte bo.Finner du Andrea, finner du kanskje Peder Ellingsen også. 'Vestby' har tross alt langt større utbredelse og er derfor vanskeligere å sirkle inn. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei alle sammen! Takk for engasjement. Horgens bygdehistorie blir spennende å sjekke, og Nils Jølsen-Westbye som bor hos sin tante i FT 1801, men da lever jo moren, hmmmm !!?? Ellers mange brikker til puslespillet. Takk igjenMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Jeg vil tro at Andrea Jølsen er hun av samme navn som ble født på Hverven i Setskog i Høland i 1766, som datter av Nils Pedersen Jølsen og Inger Iversdatter. Nils og Inger bodde på Hverven i årene 1763 og ennå 1771. De døde begge i Christiania, Nils i 1807, og Inger i 1803. Nils Pedersen er født på Jølsen i Fet i 1732. (Jf. ”Fet”, b. 2, s. 22-23; jf. også Gløersen ”Dødsfall i Norge…”, og ”Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog”, b. 1, s. 277.)Tre av Nils’ brødre bodde også i Høland 1760-årene: Jens Pedersen Jølsen, født 1718, død 1792, bosatte seg i 1762 på Søndre Tøyen, var gift to ganger og hadde en rekke barn, Andreas Kierulf Jølsen, født 1720, student i 1744, og inspektør ved Sitten Jernverk på Setskog (med base på det senere Eidsverket på Bjørkelangen) 1761-1772, og Kristoffer Pedersen Jølsen, født 1741, som bodde på Kirkerud under Torp i 1768. (Deres eldste bror, Peder Pedersen Jølsen (1716-1792), overtok gården Jølsen.)Så vidt jeg kjenner til er det ingen av Nils Pedersen Jølsens brødre som har noen datter ved navn Andrea. Det burde være nokså enkelt å fastslå med sikkerhet om Andrea er Nils’ datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Odd ! Så bra !! Takk for hjelpen. Vil jeg i overnevnte bygdebøker finne mer om hennes aner? Jeg 'iler' til biblioteket.Ha en fin dag Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Odd Ottesen

I mine papirer kom jeg nylig over et par opplysninger til om Nils Pedersen Jølsen. Han kjøpte i 1757 gården Haukenes på Rømskog og bosatte seg her. I 1764 solgte han så gården til Ole Siversen på Hverven og flyttet dit (mens Ole flyttet til Haukenes). Nils og kona Inger hadde to barn døpte i Rømskog: Peter, f. 1757, og Gjertrud Marie, f. 1761, som trolig begge døde spede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for opplysningene!jeg har vært igjennom (nesten side for side) bygdebøker fra område og lett meg gjennom kirkebøker for å finne et lite tegn som kan bekefte at 'min' Andrea Jølsen er den som blir nevnt over. Er så 'uheldig' at ved vielsen står det ikke oppgitt far.Skal nå lete pånytt rundt Rømskog, kanskje jeg finner Peder på en av gårdene her.Jeg klarer ikke å finne ut hvor Peder er født, bare at han og Andrea som gifte bor i Asker.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kan dette være de omtalte Nils og Inger i innlegg 12 LenkeI 1801 står Inger oppført som Jensdt. og ikke Iversdt. Ekteparet Westby/Jølsen fikk jo sønnene Jens og Nils(søstersønnen i Chra.).Ta en titt på etternavnene Jølsen og Westbye i 1801 i Norge. Her ser det ut til at det er mange som kan være søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Ja, det er nok de riktige selvom etternavnet til Inger ikke er likt. Problemet er at i 1801 er Peder og Andrea allerede gift, hadde Peder ennå bodd hjemme på denne tiden. Jeg har også lett på Elling om det fantes noen som bor på/i Westbye, men jeg strekker nok ikke til i denne sakenMvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Berit!Brikkene faller på plass rundt denne Andrea Jølsen. Men jeg gjentar meg selv 'om jeg bare klarte å finne noe som knyttet henne til Peder, slik at jeg fikk bekreftet at hun er min riktige tipptippoldemor'Takk for at deg og alle dere andre for at dere tok dere tid til å svareMvh KristinM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Kristin: I innlegg 15 skriver du:'Er så 'uheldig' at ved vielsen står det ikke oppgitt far.'1. Hvor og når ble de gift?2. Fedrene ble sjelden oppgitt før kirkebokskjemaet fra 1820 ble tatt i bruk utover 1820-tallet.Peder Westbye har også blitt etterlyst i tema 42239: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.