Gå til innhold
Arkivverket

[#25936] Thorer Mikkelsdatter, f ca 1780 , bosatt Byeje Vestre Bærum


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Trenger hjelp til å finne hvor hun er født og hvem som er foreldre. Jeg har lett nøye (syntes iallefall jeg) gjennom bygdebøker, har også forsøkt å lese kirkeboka, men finner ingen ting. Thorer gifter seg med Even Christensen fra Wensaas. Under'Begravde Asker 1800-78',heter hun Thore Michaelsdatter.Med vennlig Hilsen Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Mulig du har de fleste opplysningene fra før, men jeg tar det likevel med:Tore Mikkelsdatter er enke ved sin død i 1856; hun dør av brystsyke [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0220begr&gardpostnr=6983&merk=6983&tid=22:48:04#ovre>Lenke.Mannen Even Kristensen, husmann, Byeiet, dør i 1849, 76 år gammel, av brystsvakhet Lenke. Her er Even på Wensaas i Asker, i 1801, 27 år gammel, ugift LenkeI døpte i Asker har jeg funnet at Even Kristensen (Xstensen) ”Bye ejer” og Tore Mikkelsdatter har følgende barn til dåpen (Digitalarkivet + Registreringssentralen, hvor også fadderne er kommet med):Kristen (skrevet: Xsten), døpt 1805 Lenke og LenkeKirsti, døpt 1808 Lenke og Lenke Anders, døpt 1811 Lenke og Lenke Birte, døpt 1813 (da bor Even Kristensen på Åmot; jf. nedenfor, Tore Mikkelsdatter, tjenestepike på Åmot i 1801) Lenke og LenkeAnne, døpt 1820 (da er de husfolk under Bye) Lenke og Lenke (ikke faddere. Morens navn skrives Thora).I f.t. 1801 for Asker finner jeg en Thore Mikels, tjenestepike på Åmot i Tanum sogn, Asker prestegjeld. Hun er 18 år (f. ca. 1783). Lenke. Men jeg finner ingen Even og Tora gift i Asker. Så vidt jeg har kunnet se, er det heller ingen av fadderne som har farsnavn Mikkelsen/Mikkelsdatter utenom Tore/Tora. I FamilySearch/IGI har jeg funnet en Even Kristensen som gifter seg 21.06.1805 med Tora Mikalsdatter i Norderhov, Buskerud, men dette kan være vel så mye et blindspor. Legger likevel inn lenken – i fall den fungerer: Lenke.Ingen av sønnene heter Mikkel (oppkalling etter morfar), mens to av barna heter Kristen og Anne, som også er navnet på foreldrene til den Even Kristensen (Xstensen) som bor på Wensaas, Tanum sogn, Asker, i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Hei igjen!I FS/IGI finner jeg en Thore Mikkelsen, døpt 23.06.1782 i Norderhov, Buskerud, med foreldre Mikkel Andersen og Kirsti Olsdatter [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true>Lenke. Muligens er dette et pikebarn, og hvis så, ser man at faren heter Andersen (den ene sønnen til Even og Tore/Tora heter Anders) og moren har fornavn Kirsti (den ene datteren til Even og Tore heter Kirsti). Her er Mikkel og Kirsti i 1801 på gården Sørum i Norderhov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Grethe! Takk for at du tok deg tid !Noe av dette hadde jeg fra før, men mye nytt. Nå håper jeg bare at kirkeboka i Norderhov er tilgjengelig så jeg får sjekket giftemålet. Jeg har jo Even's far, så jeg krysser fingrene for at jeg får verifisert dine opplysninger. Tror du er på sporet, da flere av barnas navn passer inn.Takk igjen !Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

For å krydre denne debatten med litt lokalt stoff: At Even og Tora fant hverandre er ikke til å undres over. Wensaas og Aamodt er nabogårder innerst i Lommedalen (Bærum kommune, dengang Asker prestegjeld). Veien over Krokskogen gjorde at det var nær kontakt mellom Ringerike (Hole, Norderhov) og Lommedalen. Dette er ikke et belegg for at Grethe har funnet riktig jente til Even, men en skal slett ikke se bort fra det. :-)Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Rune ! Nå ble jeg enda mer sikker. Mange sammentreff her. Jeg skal sjekke litt i kirkebøker siden idag, håper å finne noe. Ligger dette utenfor din 'slekt', eller er Even med hos deg.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bjerke

Jeg har ikke anetavla foran meg nå, men dette er nok 'på siden av' min slekt, selv om jeg også har aner på Aamodt og Wensaas. (Wensaas har i lang tid bestått av fire bruk som nærmest ligger i ett tun, se Lenke).Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Grethe! Vil fortelle deg at i kirkeboken under viede kunne jeg såvidt skimte navnet Wensaas etter Evens navn. Har også 'tastet' med en fra historielaget på Ringeriket og han mente at Tora giftet seg med en fra Asker. Så det var ikke noe villspor du ledet meg inn på. Og Rune har sikkert rett i hvordan Tora kom til Asker. Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei !I 1815 Asker og Bærum var Even Christensen Nedre Wensås husmann på Jordbærhaugen under Bye. Han var 42 år og kona Tore Michelsdtr. 31 år. Det var fire barn Christen 9 år, Chirsti 7 år, Anders 4 år, Birte 2 år.I 1825 var Even Christensen husmann med jord på Jordbærhaugen under By, tilhørende Bærums Verk. Han var 52 år og kona Tore Michelsdtr. 44 år. Hjemme var 5 barn, Christen 20 år, Christi 17 år, Birte 12 år, Henrich 8 år (min), Anne 5 år. Tore Michelsdtr var i 1801 tjenestepike på Nordre Åmot.Wensaas nedre, Christen Bentsen over tok gården etter faren Bent Jansen død 1763.Christen Bentsen gift 1 g Berte Henriksdatter Guriby død 1785, de hadde 5 barn, Hans, Even, Kirsti, og Henrik.Dette er hentet fra Husmannsplasser i Bærum.Skal prøve å se litt etter Tore Michelsdtrr.Marie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo Marie ! Takk for opplysningene, hver liten brikke i puslespillet er spennende. Hører mer enn gjerne fra deg om du finner mer om Tore,Tora el Thorer Michelsdtrr. Som du ser av tidligere innlegg har jeg fått god hjelp til å spore henne tilbake til Norderhov. Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.