Gå til innhold
Arkivverket

[#25939] Familien Hiem/Hjelm fra Kristiansand/Arendal


Gjest Jan Owe Zetterstrøm
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg leter etter familien Hjelm fra Arendal på slutten av 1700 tallet. Jeg har min tippoldemor som het Abel Marie Abrahamsdtr. Hjelm f. 1824 i Kr.Sand og døde 1896 i Stavanger. Gift med Kveker Anton Theodor Steinkopf f. 1824 i Stavanger og døde 1904 i Stavanger. Abel Marie's forelder er Abraham Hansen og Karen Marie Olsdtr.Hielm og hun var ifølge dåpsboken fra Arendal Jeg har ingen andre opplysninger om disse. Skulle også visst noe om Abraham Hansen. Jeg har lett på navnet Hjelm og finner slekt som er etterkommere av en Hjelmslekt fra Stavanger/Ryfylke, men finner ingen sammenheng der. Har snakket med folk fra Hjelm familien i Kr. sand som ikke kjenner Abel Marie Abrahamsdtr. Hjelm. Hvor har hun fått dette navnet fra ? Hennes foreldre er funnet i Mormonerarkivet og datteren står også der med navnet Hjelm. Kjenner noen noe til dette håper jeg på kontakt og evt. noe svar som jeg kan lete videre på. Med vennlig hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker
Gjest Harald Storaker

Mulige søsken og halvsøsken:OTTHE - Christening: 06 JAN 1773 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN CHRISTENSDR ALSTRUPANNE CHRISTINE - Christening: 27 APR 1775 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN CHRISTENSDR ALSTRUPINGER MARIA - Christening: 06 OCT 1777 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN CHRISTENSDRCHRISTEN - Christening: 16 JUL 1782 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN CHRISTENSDRMAREN - Christening: 21 FEB 1788 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDRPEDER - Christening: 07 NOV 1789 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDROLINE - Birth: 18 NOV 1791 Christening: 30 NOV 1791 Arendal, Father: OLE HIELM Mother: MAREN BENTSDROLE - Christening: 19 OCT 1793 Arendal Father: OLE HIELM Mother: MAREN PEDERSDRPeder (11) er 'oppvarter' i 1801: LenkeEin vielse i 1769: OLE OLSSEN HIELM Spouse: MAREN CHRISTENSDR Marriage: 10 JAN 1769 Arendal, Aust-Agder,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Da har altså Faren som heter Ole Olssen Hielm vært gift 2 ganger. Først med Maren Christensdtr. Alstrup og deretter Maren Pedersdtr. ? Da må jeg altså finne vielsen til Ole Hielm og Maren Pedersdtr. og Begravelsen til Maren Maren Christensdtr, Alstrup. Jeg ble fortalt at Ole Hielm var navnet på en skipper som er nevnt i Arendal bys historie på slutten av 1700 tallet, så det stemmer nok med tiden. Er hielm et dansk navn eller er det røtter til Ryfylke hvor det finnes mange Hjelm. Alstrup har jeg også sett før og lurer på om dette er et dansk etternavn? Det ble masse nytt her nå, og takk for det. Jeg lurer også på om jeg finner hennes mann Abraham Hansen i Arendal eller om det bare er registrert under Kristiansand? Jeg vil takke for hjelpen så langt, dette går over all forventning. Tusen takk Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg har skrevet til en slektning i Høvåg som har lagt ut noe om Høvåg på nettet, men jeg fant ikke noe der. Men har bedt ham om å kikke i boken. Hvis ikke går jeg på biblioteket om et par dager og ser om de har den der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Beklager, Høvåg bygdebok trur eg ikkje eksisterer. (Eg tenkte på Randesund, - men det er jo ikkje det samme)Det er vel best å slå opp i kirkebøkene i Kr.sand. Det kan også vere verd å sjekke 'Borgerrulle for Kristiansand', og også Karl Leewy: Kristiansands bebyggelse og befolkning i eldre tider(10 bind)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei Jeg har nå funnet 2 kandidater som far til Abel Marie Abrahamsdatter hjelm. 1 Abraham Hansen Stangenes (1793 - 1865). Navnet Stangenes er etter gården. og nok tillagt av ham selv når han kjøpte gården. Svigersønnen hans het Hans Hermansen Stendahl fra Stendahl i Høvåg, nabokommune til Randesund langs kysten. (I dag Lillesand kommune.) Forbindelsen med Stendahl gjennom svigersønn. Hans 1. kone het Anne Elisabeth Hansen Stendahl !!!! (1795 - 1821). Hennes foreldre var Hans Hansen Stendal f. 1768 og kone Torbør Hansen (1768 - 1842). Han ble altså enkemann i 1821, men ble gift på nytt i 1828 med søsteren til kona, Trine Mathea Hansen. f. 25/6-1797 og død 1871. Han hadde flere barn , ett med sin første kone, og 5 med sin neste. Dette passer bra da det i kirkeboken for Kristiansand Domkirke sier at Abraham Hansen var enkemann og skipper i perioden 1821 og 1828 og Abel Marie var født utenfor ekteskap i 1824.Min andre kandidat fikk jeg fra en mail om Prisonfanger fra 1807-1814 Lenke hvor jeg finner: Abraham Stendal Fra Arendal 22 år skipper, 27.11.1809 satt i skipet 'Sophie' (MV, Kr.sand, 6 mann 90 tonn) Fangelair: Chatham avgang: overført 06.03.1810 til Reading kilde: ADM 103/63, nr. 2595 Dette kunne også vært en kandidat, da jeg tenker at mange av Prisonfangene ble Kvekere og Abel Marie Abrahamsdatter hjelm giftet seg med en Kveker i Stavanger, men hun var selv ikke registrert Kveker. Kvekere giftet seg gjerne seg imellom, og hvis faren var kveker så var muligens også moren det. Kan jeg ha rett i mine antagelser. Er det noen som har synspunkter på dette. Denne Prison fangen var 22 år og jeg tror det var i 1809, så da er han født rundt 1887. Er det noen Abraham Hansen født i 1887 i Stendal som kan være hennes far mon tro. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jone Strømmen

I kirkeboken står foreldrene til Abel Marie Abrahamsdatter Hjelm som Karen Marie Olsdtr. Hielm og Abraham Hansen fra Randesund. Det står at Abraham Hansen var enkemann og styrmann og kom fra Randesund. Han og Karen var ikke gift med hverandre. Ang. Hjelm navnet Det finnes en Ole Hielm som gifter seg i Kristiansand med Margrete Lauritsdatter Tangen ca. 1700. Dette kan være bestefar til den Ole Olsen Hielm som du har fått her på sidene. Sjekk videre på dene grenen om ikke han har en sønn ved navn Ole Olsen som igjen får en sønn med samme navn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jan Owe Zetterstrøm

Hei og godt nytt år til alle. Jeg ville bare oppdatere hva jeg har funnet. Far til Abel Marie Abrahamsdatter Hjelm var Abraham Hansen Stangenes (1792-3/1865) sønn av Hans Axelsen Sodefed (1764-1824) og Ingeborg Larsdtr. (1760-1796)fra Kvarenes. Abraham giftet seg med søster til 1 kona da faren hennes døde og Abel Marie Abrahamsdtr. Hjelm ble derfor født utenfor ekteskap,så denne saken er oppklart :-). Ellers er jeg ikke kommet lengre med opphavet til Ole Olsen Hielm/Hjelm (1735-1800) og 2 kona Maren Pedersdtr. (1759-1809.) Vi fant ut at hun ikke var fra Arendal eller distriktet rundt, da hun ikke var oppført i noen kirkebøker i nærheten ved giftemål. Ellers har jeg en tråd 27017 som diskuterer dette. Med hilsen Jan Owe Zetterstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.