Gå til innhold
Arkivverket

[#25943] Helge/Helle/Hille Ingebrigtsdtr. Eide? Gift Frantzen. Død i Bergen?


Gjest Håkon Aasheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Aasheim

Død må damen være. Mest sannsynlig i Bergen, men hvor og når?Helge/Helle/Hille Ingebrigtsdtr., mye trolig fra Eide i Jelsa, Ryfylke, og da fødd i 1723.Pige i Dreggen: Helge/Helle Ingebrigtsdtr. gift 13/5.1753 i Korskirken i Bergen med (skips-)tømmermann Frantz Frantzen, fødd 1721, og gravlagt 17/11.1784 fra St. Markus kirke. Bolig 24-90.Ved første barnefødselen i 1754 er moren nevnt Helge Engebrigtsdtr. i Kleiven.En Enkemann Frantz Frantzen gift 6/12.1778 i Korskirken med skipstømmermannsenke Magdalene Nielsdtr. Rønne, gravlagt 23/12.1796, 66 år, fra St. Markus kirke. Bolig 24-90. Om denne Frantz F. er den samme som den førstnevnte, vet jeg ikke sikkert. Men mye trolig.Hvorfor Frantz Frantzen flyttet fra Korskirken til St. Markus kirke er ikke godt å si.Men det jeg prøver å finne ut av er som følger: Kunne jeg bare finne ut når Helge/Helle/Hille Ingebrigtsdtr. døde. Hvor gammel hun var da - og utifra det, et ca. fødselsår, så kunne det være med å bekrefte at hun er den samme Helge Ingebrigtsdtr. Eide/Eyde, f. 1723, og som er å finne på gården Eide i Jelsa, Ryfylke. I boken om Sand, Gardar og folk, bind II, s. 80.Da vet jeg også at hun er søster til Gunder Ingebrigtsen Eide/Eyde (1716-1781. Skipstømmermann/Mestertømmermann ved Bradbenken ('Braabenkemæster')Jeg har søkt gang på gang i Digitalarkivet i kirkebøkene for Bergen etter dette dødsfallet, men hun er som 'sunket i havet/jorden'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Aasheim

Hei Elin!Du skal ha så mange slags takk. For det er nok rette dama dette, jamvel om eg kunne ønskt ho litt eldre. Men ein feilmargin på 7 år er vel kanskje ikkje heilt unormalt.Det fall meg ikkje inn at ho kunne vera registrert på den måten. Men det er vel eg som ikkje kjenner til alle finurlighetane i søkeprosessen.Endå ein gong takk! Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.