Gå til innhold
Arkivverket

[#25944] Innvik, Årem ? gård 1801


Gjest Svein Atle Stendal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Atle Stendal

På Aarem i Innvik var det en ugift tjenestejente som het Johanne Johanisdatter. Hun var 27 år -altså født rundt 1774.(FT 1801 for Indvig nr.1450) Johanne var etter all sansynlighet ikke født i Innvik da de som hadde likt navn ikke stemmer i alder. Johanne er heller ikke å finne under vigde eller døde i Innvik senere.Sommeren 1805 giftet en Johanne Johannesdatter seg med Absalon Absalonsen i Domkirken i Bergen. Han var også opprinnelig fra Innvik ,Jonstad, men bodde i Bergen allerede i 1801. Da denne Johanne (Johanna Absalons.) døde i 1846 skulle fødselsåret hennes ha vært rundt 1774.(Gravlagde i Bergen 1816- 1886 nr. 13919)Jeg vil spørre noen der ute om det kan være den samme Johanne Johannesdatter som er tjenestejente på Årem i Innvik i 1801 som blir gift i Bergen fire år senere, 03.06 1805.(Vigde i Bergen 1663-1816 nr.5645) Hvor kom denne Johanne Johanisdatter fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg kan dessverre ikkje svare deg, men det ser ut til at du har rett i at Johanne ikkje kan vere fødd i Innvik - der er ingen som passar i konfirmantlistene heller.Mange i Stryn henta seg tenestefolk over breen frå Jostedalen, så kanskje kan det vere ein stad å orientere seg mot. Veit du namn på borna deira, og kven som var fadderar på dei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk for svar. Johanne og Absalon fikk Anna Bergithe Oline 03.11.1805. Hun ble døpt i Domkirken 15.11.1805. Fadrene var Anne Cathrine Samuelsen, Berthe Ingebrigtsdatter, Ole Tynnewigen, Abraham Knudsen og Peder Jetmundsen. Så satt Absalon i 'prisonen' som krigsfange i flere år. Han slapp ut i 1812. Da fikk Johanne sønnen Hans Friederich i 1813. Så kom Abelone Christine i 1815. Absalon døde før sistebarnet ble født. Fadrene til de to siste har jeg ikke fått registrert ennå.Mvh Svein Atle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Jeg kjenner til denne folketellingen i 1815, men har ikke tenkt over det med Jørgine. Som du ser er Johanne sin alder noe forvirrende. Hun er her 37 år gammel. Det vil si at hun skulle være født i 1778 - mer jevngammel med sin avdøde mann, Absalon. Jeg vet at man hadde noe tilfeldig omgang med alder den gangen, men ikke så mye. Johanne døde i 1846 ,72 år gammel. Det skulle gi et fødselsår på 1774 - som også passer med Johanne på Årem i 1801. Hvis Johanne er født rundt 1778 vil andre alternativ være akutuelle. Jeg har forøvrig spurt etter navnet til forloverne til Absalon og Johanne på Arkivforumet, men jeg har ennå ikke fått svar på det. Kanskje det kunne være en link der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Svein Arild Bergset

Trur kanskje at Johanne Johanisdtr i folketellinga 1801, Aarem gard, er Johanna Johannesd., fødd 1781 , dotter av Johannes Ellings. Kirkejde og gift 1803 med Cornelius Corneliussen Yttreide. Johanna finst ikkje på garden Kirchejde i 1801-tellinga og tenestejenta på Aarem er den einaste Johanne Johannesd. i Innvik det året (ifølgje folketellinga). Det at ho er oppført som 27 år istaden for 21 kan vere den vanlege feiltolkinga av 1 og 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Atle Stendal

Takk for alle svar. Det ser ut til at denne Johanne Johannesdatter ikke er den rette da hun ble gift i 1803 med en helt annen.(Hvis ikke denne Cornelius døde i god tid før sommeren 1805). Det viser seg at Johanne Johannesdatter i Bergen blir vanskelig å finne bakgrunnen til. Faren eller forloverne er ikke skrevet opp kirkeboken for Domkirken da hun ble gift i 1805. Da stopper jeg foreløpig opp den veien, hvis ikke noen foreslår noe lurt jeg kan gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.