Gå til innhold
Arkivverket

[#25946] Herman Henrich Hartzhal f. 1715 gift med Anna Ibsen


Gjest Ragnhild Tvedt
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg vet dessverre ikke noe om anene deres, men har er det jeg vet om paret: Kjøpmann i Bergen Herman Henrich Hartzahl ble født ca 1715 i Hannover og døde i mars 1775. Han fikk borgerskap i Bergen 5.6.1753. Han giftet seg 1. gang 27.3.1753 i Nykirken i Bergen med Anna Mathiasdatter Ibsen, født 1714, begravd 5.11.1755 i Domkirken i Bergen. De hadde datteren Anne Christine Hartzahl født nov. 1755.Herman Henrich giftet seg igjen 29.1.1759 med Janniche Didrichsdatter Haslop, døpt 27.9.1711 i Korskirken i Bergen. (Henne har jeg aner til)Kilde: Sollieds kartotek på Statsarkivet i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Hvis dette er den samme (det virker sånn), så er det noe rart med begravelsesdatoen. Jeg finner henne nemlig flere steder på Family Search, men der står det at hun ble begravet 26.03.1754 i Korskirken. Men jeg finner henne ikke under døde i Bergen på Digitalarkivet. Så hva er egentlig riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Under vigde i Bergen på Digitalarkivet finner jeg 5 aktuelle Anna Ibsen. En av dem var gift med Hartzhal, så her er det lett å gå seg vill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Den Anna Ibsen som ble gift med Herman Henrich Hartzhal var datter av skipper i Bergen Mathias Ibsen og første hustru Anna Maria Holtermann. Mathias var den mellomste av de tre brødre Ibsen som kom til byen fra Stege på Møen (DK). Mathias er i ettertiden kjent som kartograf og som tegner, noen av hans verker er vist i Bergen bys historie, bind II. Hans yngre bror, Peter, var forfar til dikteren Henrik. Mathias og Anna Maria fikk i sitt ekteskap 6 barn. I hans annet ekteskap, med Gjertrud Lausen, ble han far til 3 barn, deriblant Anna Marie, gift de Lange. Anna Maria Holtermann var datter av skomaker Henrik Holtermann og Anna Carstensdatter Bagge. De fikk 16 barn, tre av døtrene ble gift med hver sin bror Ibsen. Holtermannfamilien er beskrevet i egen slektsbok. Se også innlegg 11426 (2).mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Jeg har Peter Ibsen som sønn av fogd over Orke- og Guldalens fogderier 1709-41, Hans Ibsen, død 1748 i Orkdal, gift 1710 med Ingeborg Cathrine Edvardsdatter, født mellom 1687 og 1690, død 1747 i Orkdal. Mathias ble født 1684 på Stege i Møn, og hans bror skipper Johan Ibsen ble født 1677 samme sted. Da kan jeg ikke skjønne at Hans kan være faren.Hans var sønn av skipper Rasmus Ibsen på Stege i Møn. Kanskje det er Mathias og Hans som er brødre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Erik Sanne

Beklager Sølvi, fogd Hans Ibsen i Orkdal var ikke bror til Johan, Mathias og Peter i Bergen. Mener å huske at det sto endel om Orkdal-slekten Ibsen i Genealogen eller NST for noen få år siden, der var det ingen seriøse koblinger til Bergens-brødrene. Indikatorer på at de tre var brødre var at alles eldste sønn ble hetende Rasmus (etter farfaren mens eldste datter fikk navnet Anna etter mormoren. Datidens navneskikker ble håndhevet av alle de tre familiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Du har helt rett, Rolf. Nå har jeg slått opp i Genealogen nr. 1/2000, artikkelen Hans Ibsen, av Per Arne Midsund, og jeg har nå Peter Ibsen som bror av Mathias og Johan og ikke som sønn av fogden Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Heinz Promann

Herman Henrich Hartzhal was born as Hermann Hinrich Hartzsoll in Wildeshausen (30 km south of Oldenburg) in Germany. His baptism was on 04. 06.1719 in Wildeshausen. His father was a miller. He came to Bergen in 1736 as merchant-apprentice. His examination was on 09.04.1748, subsequently he was a fellow in Sohlgarden by Gerd Ohmann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.