Gå til innhold
Arkivverket

[#25961] Lars ....... Rabben fra Austevoll - flyttet til Oslo/Østlandet.


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg er på leit etter en som het Lars og og tok etternavnet Rabben i voksen alder. Vet ikke om han var fra Rabben, men som sagt tok han etternavnet Rabben i voksen alder. Han var fra Rabben i Austevoll og flyttet til Oslo en gang mellom 1910 og 1920. Jeg vet at han fikk en datter [redaktøren har fjernet opplysninger om personer født etter 1904] og hun ble født før de flyttet til Oslo. Datteren ble født ca 1912.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror at denne Lars ble født ca 1882. jeg vet ikke hvilket etternavn han hadde før han reiste fra Austevoll, men det er mulig at han hadde et 'sen' navn. Eller at han var fra et av bygdene omkring Rabben og at han tok et av foreldrene sitt etternavn. Kanskje en vanskelig nøtt, men noen av dere er jo ganske flike til å nøste i slike saker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Trur at Carsten kan være inne på rette hustand på Ytre Rabben i Austevoll, men hvis du ser lenger ned på samme familie i 1900 tellingen, så finner du Lars Olaussen og han er født i 1881. Mor til denne Lars er fra Ytre Rabben og sannsynligvis bror til gardbruker Lars Larsen Ytre Rabben. Altså er Lars Olaussen tenestegut hos onkelen. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=sunddoep&gardpostnr=3849&merk=3849&tid=12:08:49#ovre>Lenke Oline som også er oppført som tenestejente i samme tellingen, ser vi ved hennes dåp hvor hennes mor kommer fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Morfar til Lars (far til Ingeborg) er gjerne da Lars Ols. Ytre Rabben (1825-96) som flytta fra Rabben til Kalvanes (siden det står Rabben/Kalvanes på henne når datteren døpes). Denne Lars var sønn av Ole Ols. Rabben-Tuvo f. 1795 og Ingeborg Nilsdtr. 1795-1850.Du kommer langt med Austevoll Gard og Ætt videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg antar at det ikke kan være noen av dem. Jeg har nettopp fått opplysninger som tyder på at denne Lars trolig ble født 25.08.1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått opplysinger om at denne Lars ikke flyttet fra Selbjørn før etter at dattera [redaktøren har fjernet navn på person født etter 1904] ble født (ca 1912), men det kan jo tenkes at Lars har hatt et annet bosted i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Det kan godt være riktig Lars dette. Olaus Anderssen Salthella Dybevaag fikk ialt 21 eller 22 barn. 13 med første kone, og 8 med nr 2 (minst). Herborg (kone 1) og Ingeborg (kone 2) var kusiner. Datter Herborg i første ekteskap ble døpt i 1865; men påsto til sin siste dag at hun var født 1866. (gravstenen står fortsatt på Loddefjord gravplass) Med 16-17 barn som vokste opp er det ikke rart at slekten spredte seg. Lars Ananias er en av de få vi ikke har 'kontroll' på. Hvis du har tålmod skal jeg konsultere bestemors papirer - hun hadde sikten på dem, om de hadde barn etc. Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Ja, du har kanskje rett i dette. Så jeg har nok tolmodighet til å vente til du kan finne ut av dette. Det var en jeg kom i kontakt med for en tid siden som sa at slekten hans kom fra Selbjørn, men han visste ingenting om den slekten. Han hadde veldig lyst å se hvor slekten kom fra. Så jeg har sagt til han at neste gang han kommer til Bergen så skal jeg ta han med meg utover. Så da hadde det vert fint om det var mulig å finne ut hvem oldefaren hans var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg tror ikke at det kan være Lars Ananias (f.1881)sønn av Olaus Andersen. Grunnen til det er at det er oppgitt i ættesoga for Djupevåg at denne Lars døde ca 1972 på Krossøy i Austrheim. Den Lars som jeg leter etter bosatte seg i Oslo og døde tidlig på 60 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet en aktuell kandidat:Lars Larsen Noven f. 1882.Foreldre: Lars Kristoffersen Noven 1846-1929 og Kari Johannesdtr. Steinevik 1848-1915.De hadde i følge ættesoga for Rabben følgende barn: Kristoffer Olai 1842-1945 - Rabben 79Johannes 1874-1975 Rabben 106Ingeborg Maria 1876-85Johanna Karia 1879-85Lars 1882 - (sjømann)Simon Johan 1885-1965 Rabben/Nova 121Ingeborg Maria 1888-Ole Bertin 1891-Absalon Severin 1894Kanskje noen kan hjelpe meg å finne ut om det er denne familien den aktuelle Lars kom fra. Årstallet stemmer i hvertfall. Jeg vet at han hadde et annet etternavn før han flyttet til Oslo og at han tok navnet Rabben etter at han kom dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Her er ivertfall Lars fra Noven på veg fra Hamburg. Det står han er født i 1881, men finner han ikkje blandt de fødte dette året, så han kan godt være født i 1882, men da må det sjåast i kyrkjeboka eller kanskje det står i Austevollsboka Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Hvis det var ham kan det være forklaringen på at vi ikke finner ham i 1900-tellingen - for da er det muligens den Lars Larsen født 1881 som står på emigrantlisten i 1896 (Austevoll over Bergen). Opplysningene bestemor hadde om Lars Ananias stemmer nemlig med at han havnet på Krossøy - ganske langt fra Oslo. Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Har du opplysninger om hvordan det gikk med Lars Larsen f Noven etter at familien flyttet til Oslo, Terje?Lars ble gm Elisabeth Karine Nielsen Aase f i Bergen 1883. De ble viet 1905 og fikk flere døtre og minst en sønn, alle døpt i SK.Jeg er interessert i å vite når og hvor Lars og konen Elisbeth Karine døde.De brukte navnet Larsen i Bergen, men ved dåpen til den ene datteren, står det i anm at hun antok navnet Rabben i 1929.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Hei Terje.Først litt om sønnen Absalon Severin under innlegg 11 over. Han var født 8. april 1894 på Noven og døde 13. desember 1924 i Bergen. Han ble 8. april 1922 gift med Anna Margrethe Berentsen. Født 3. juli 1896 i Bergen, død 8. oktober 1968 i Danmark. De fikk i 1924 datteren Inger, som bor i Danmark.Ut i fra det jeg vet så er det etterkommere etter denne familien under innlegg 11 som bor i eller nær Oslo. Da Inger, min kusine, var i Norge siste gang for ca. 7 år siden var hun på Rabben og besøkte slektninger der.Har forsøkt å ringe til min kusine i dag for å høre om hun husker onkelen Lars, men siden hun nu bor på aldershjem er hun vannsklig å nå på telefon. Skal forsøke å ringe henne senere. Mvh. Frank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Min mor er nabo med en dame som heter Rabben på aldersboligen der hun bor. Det kan hende at dette er din slektning. send noen ord til meg på austevollslekt@gmail.com så skal jeg se om det er den rette dama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er det jeg har funnet om Lars Larsen Noven, så langt;'Elisabeth Karine (Andersdatter) Nielsen (Aase) ♀ 1883 - † gm Lars Larsen Noven ♂ 1882 - † . De ble viet i 1905 og fikk barna Edith Karin i 1907, Leif Edvin i 1908, Ruth Agnes i 1909 og tvillingene Laila og Esther i 1911. Alle barna er døpt i Sandvikskirken. Lars er først sjømann og hotellbetjent, men siden emisær. Familien skal, iflg debatt 25 961 på DA, ha flyttet til Østlandet. Familien endret navn til Rabben i 1929. 'Så har jeg funet dødsfallet til, den jeg tror er, Edith Karin på Nordstrand. Ellers gjenstår det å finne ut hvor det ble av barna og når og hvor Lars og Elisabeth Karine døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg takker for at dere har klart å finne fram til den rette familien. Det tok nok sin tid (start i 2004), men det viktigste er at debatten ble fullført. Det som gjenstår er å finne ut hvor Lars og Elisabeth Rabben døde.Denne debatten oppstod fordi jeg var i kontakt med en kar som mente at han stammet fra Austevoll. Denne karen bodde den gang i Buskerud, så kanskje noen at etterkommerne etter Lars og Elisabeth bor nettopp i Buskerud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.