Gå til innhold
Arkivverket

[#25971] Moskenes,Peder Petersen f.1808


Gjest Karina Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Karina Hansen

Jeg ønsker å finne foreldre til Peder f.1808 og Peter Krantz f.1816 Pettersen/Petersen. Peder var gift med Anne Iversdatter f.1820,de bodde på Thuv. Peter var gift med Hanna Hansdatter f.1821,de bodde på Evenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Den Peder som er født rundt 1808 kan være Peder Lund Pedersen, f. 08.03.1809.Foreldre er Peder Friis og Johanna Sophie Jacobsdtr., bosatt gården Aag i Moskenes. Johanna er Peder's andre kone, var først gm Barbro Christophersdtr.Peter Krantz var det mange som het på den tiden. Finner imidlertid ingen Peter som er født omkring 1816 med Peder/Peter som far. Det kan bety at han er døpt/innført i Buksnes KB. Kontrollen må gjøres via listene over konfirmantene, event. sjekke det som står ved ekteskapsinngåelsen.Jeg har en Peter Krantz med foreldre Lars Christensen / Maren Ringkjøp, bosatt Evindstad som er født ??.07.1817. La oss kalle han en potensiell kanditat som må sjekkes opp mot KB / konfirmasjonslistene. Jeg sitter nå med bare noen transkriberte lister, er tilbake i Bergen først om 10 dager. Mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jeg ser at jeg glemte å nevne en kilde i første innlegg. Kilden skrev i et brev at disse to menn var brødre. Det kan jo kanskje virke som om det ikke er tilfelle? Takk for innlegg.Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Karina, kan du utdype kilden din - sette den i sammenheng med de personene du søker (hvem/hva/hvor)?Jeg finner 5 barnefødsler i KB etter familien Peder Pettersen / Anne Maria Iversdtr.: Elisa Petrikka Hegge (1836), Petronella Sophia (1838), Olaus (1841), Iver Peder August (1853) og Carl Paulin (1856). Familien bodde i Skjelfjord ved fødsel 1 & 2, Evenstad ved fødsel 3 og Thuv ved fødsel 4 & 5.Ane Maria Iversdtr. er født 13.10.1815 av foreldre Iver Iversen og Pernille Andersdtr.Ser vi så på den andre familien som du etterspør(som jeg mener må være): Peter Krantz Larsen gm Hanna Maria Hansdtr. Jeg finner tre barn til dette ekteparet: Lorentine Christine (1845), Christian Balk (1846) og Johan Andreas Hagerup (1847). Første barnet er født på gården Tind, de to andre på Evenstad.Det ser ut som om Peter Krantz Larsen går bort i perioden 1847-1850. Ihvertfall finner vi Hanna Maria Hansdtr. gm Abel Christian Grøn Jonassen i 1850. De får 10 barn i perioden 1850 - 1868. Bosted Stor Sannes ved første fødsel, siden på gården Midtsundsand. Hvor ligger denne? Mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hanna Maria Hansdtr. er forøvrig født 08.10.1817 av foreldre Hans Natanielsen & Kirsten Marie Hansdtr. Husker jeg ikke helt feil så bodde familien på (familie) gården Tind (her bodde også Hans foreldre/besteforeldre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei Trond! Du er alltid så hjelpsom! Jeg har nevnt denne kilden til deg tidligere i et tema. Det er et brev som er skrevet av i dette tilfellet oldebarnet av Peder Petersen. Hun skriver at hennes far ble satt bort til Peter Krants Pettersen og Hanna,hun skriver at han var bror til(her skriver hun at han heter- Per)Peder Petersen gift med Anne Iversdatter. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hyggelig å kunne hjelpe. Familieforholdene skulle vel være sånn noenlunde fastlagte nå. Siste gangen vi var innom 'samme kilden' så var Ole Natanielsen diskutert, som er eldre bror til denne Hans. Så ser jeg også at hukommelsen var feil, foreldrene til Hans & Ole kom fra gården Nordvalle. mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei igjen! Denne kilden min har jo vært hjelpsom,men kan fort bli litt som bl.a Buksnes Bygdebok, som er basert mye på at forfatteren gikk fra gård til gård og innhentet informasjon. Derfor har det blitt en del feil der,som igjen har sin årsak i at folk fortalte det de husket-og hadde blitt fortalt. Slik at f.eks: Karen Pedersdatter fort kan bli Maren Persdatter,el. kanskje t.o.m et kallenavn på personen. Kilden min hadde også mye rett,men det kan kanskje fort bli litt 'tullball'. Vil forøvrig nevne at Peder Pettersen,blir kalt`Graae` Pedersen ved sin sønn Ivers bryllup. En liten avsporing kanskje,men også Lars Kristian Johannesen(som vi har diskutert før)ble kalt for `Graae`Johannesen. Kan man anta at de var i slekt med noen av Graae familien el.at de ble òppkalt`etter denne fam. Familiere kilder som lever i dag,har fortalt meg at disse som her er nevt var av `Graae`slekt,men jeg kan ikke finne noen lenker til dette... Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Graae familien i Moskenes/Flakstad er ganske grundig belyst i tema 24858. Å sjekke for slektsforhold med Lars Kristian Johannesen / nånevnte Peder Pettersen skulle nok enkelt la seg kontrollere - men trenger litt tid. Kan du huske tema nr. der vi diskuterte Lars Kristian? mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Ja,det husker jeg 22123,men der har jeg ikke nevnt dette med Graae navnet-det har jeg kommet på i ettertid. Jeg skal også sjekke ut dette med Graae temat. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Karin Sande

Hei Karina Jeg vet ikke om jeg er på rett spor. I 1875 tellinga, Evenstad bodde det en Pette Krans Larsen, f ca 1817 og med kone Hanne Marie Hansdtr. De hadde blant annet en sønn, Christian Pettersen og en fostersønn, Lauritz Mathias Jensen, f ca 1859. Christian Pettersen var 2 mann til Luise Marie Nielsdtr, f ca 1840 i Bergen. I 1876 tellinga bodde de på Thuv. Mvh Aud Karin Sande

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Jo,det er korrekt familie! Lauritz M.Jensen blir i familie til samme som både du og jeg forsker på! Han ble bestefar til de som het Hamran til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg ser at jeg tok feil mht Lars Krantz bortgang 1847-1850 (ref. innlegg 4). Den Hanne Marie som ble gift med Abel J. kom fra Buksnes.Jeg ser også at det opereres med to navn på jenta fra Bergen; Luise Marie og Johanna Luise; hva er riktig? Er foreldrene til Bergens jenta sporet opp?Jeg har pt vanskeligheter med å se noen Graae sammenheng. Hvis Natanelsen er den røde tråden; Christian Balk og Lars Christian var tremenninger, Hanna Marie Hansdtr. og Christiane Olsdtr. var søskenbarn og Hans /Ole Natanelsen søsken - SÅ må foreldrene Natanael Lucassen / Birthe Maria Giertsdtr. ha tilknytning til Graae. Denne sammenhengen ser jeg ikke. Mvh Trond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karina Hansen

Hei! Jeg vet ikke heller hvilken sammenheng de skulle ha til felles,annt enn de opplysningene jeg har skrevet om-kanskje er det en,men det vil som du sier ta noe lengre tid! Når det gjelder Johanne Lucie,er det iallefall nesten helt sikkert at hun het Johanne Lucie-både det som har blitt meg fortalt,og det jeg selv har funnet ut av på internett. Hennes far het Niels Gundersen og hennes mor var Valborg Hansdatter Bergen. Jeg har også etterlyst hennes foreldres opphav i div.temaer. Mvh Karina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.