Gå til innhold
Arkivverket

[#25975] Brødrene Evensen fra Rødøy, Nordland til USA, men hvor ble de av?


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Christian Andreas Evensen Sandvik, født 28.9.1869 i Rødøy, Nordland reiste til USA. 19.3.1907. Jeg finner dette:: 'Christian A. Sandvik R: Pope O: 05 January 1998 Immigration Minnesota Naturaliza...' .Hans bror Anton Alfred, født 3.9. 1876 reiste til USA 6.8.1907. Begge reiste fra Trondheim. Jeg finner dette i C. 1910: 'Anthon A Sandvik B: abt 1877 R: 1910 - 2-WD SIOUX FALLS, MINNEHAHA, South Dakota Census 1910 United States F... Og jeg finner dette på Ellis I: Passenger Record: First Name: Anton, Last Name: Sandvik Ethnicity: Norway - Scand.d.. Last Place of Residence: Trondlyim, Norway Date of Arrival: August 06, 1907 Age at Arrival:  31y    Gender:  M    Marital Status:  S  Ship of Travel: Hellig Olav..Port of Departure: Kristiania Manifest Line Number: 0030. Så langt familien kjenner til så var det bare den ene av dem som ble gift.Er der noen som kan hjelpe meg med å finne noe mer om disse to?Jeg takker på forhånd for all mulig hjelp!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Cencus 1930 Minneapolis MNChrist Sandvik 61 year, head, NorwaySandvik Louise,wife 58 wife,Sandvik Solvieg daugther,23 yearTil USA 1907: Christ SandvikTil USA 1914: Louise Sandvik og SolviegEllis Island SS Bergensfjord fra Bergen 10 nov 1914Til husband Kristian Sandvik,MinneapolisNærmeste pårørende:Mor:Johanne Aune,Beistad pr SteinkjerKan dette være den ene broren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skalk du ha Solveig Håklev!Ja, dette er nok 'min' Kristian. Alderen er korrekt. Men 'Nærmeste pårørende: Mor Johanne'? Det stemmer ikke. Kristians og Antons mor hette Olea Larsdatter. Og de andre navnene er ukjent. Så langt som jeg vet så var han ugift da han reiste til USA.Går det an å finne ut hva tid og om denne Kristian giftet seg i USA?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Johanne Aune var nok moren til LouiseChrist var 31 år ved inng av ekteskap (iflg Cencus)Louise var 28 årDe giftet seg antagelig året 1900 og må da blitt gift her i landetFinner Christian og Louise i FT 1900 her :Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Enda en gang, Hjertelig takk!Den gode Kristian må ha reist til Steinkjær og giftet seg der. Dette var nytt for meg og sikkert også for familien. Men hvor ble hans bror av? Kanskje han også giftet uten at familien vet det. De mente at det bare var en av dem som ble gift. Kilde er bl.a. en 84 år gammel nær slektning av disse to brødrene, nevø til Kristian og Anton.Jeg takk for fortsatt hjelp!Mvh.- Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg forsøker å finne foreldrene til Louise, altså Johanne Aune og hennes mann, men det klarer jeg ikke. Er det noen andre som kan hjelpe meg med det? Er det noen som har tilgang til kirkebøkene og i tilfelle kunne slå opp på vielsen av Kristian og Louise?Jeg håper fortsatt på hjelp her og takker på forhånd for det!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.