Gå til innhold
Arkivverket

[#25978] Ole Hansen Sandviken og Eli Engebretsdatter, Norderhov, Buskerud


Gjest Berit Blydt Viig
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Blydt Viig

Ole og Eli giftet seg i Norderhov 1827 og fikk i alle fall fire barn, hvorav den ene er min oldefar Anders Viig. Kan noen hjelpe meg med deres forhold til Sandviken - og hvor ble det av dem? Jeg har ikke funnet dem blandt 'døde' i Norderhov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

hei Berit, fant disse født av samme ektepar: ENGEBRET OLSEN Birth: 20 JUL 1828 Norderhov, Død samme år!ENGEBRET OLSEN : Birth: 22 JAN 1836 dåp: 06 MAR 1836 NorderhovELSE OLSEN : Birth: 28 DEC 1836 dåp: 26 FEB 1837 Norderhov, EDVARD OLSEN : Birth: 20 NOV 1840 ,døpt: 20 MAY 1841 NorderhovHANS OLSEN : Birth: 23 DEC 1844 dåp 20 MAR 1845 Norderhov, MARTIN OLSEN : Birth: 22 MAY 1851 dåp 30 NOV 1851 Norderhov.Men det ga ikke svar på dit spørsmål! Og når -ca år - har du funnet 'dette' navne f.eks. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Blydt Viig

Hei Egil. Dette var interessant. Jeg har hatt tilgang til en huspostill der Ole Hansen er 3. generasjon som skriver inn sine barns fødsel. Verken Engebret eller Else står oppført - må med skam medgi at jeg ikke har sjekket Ole og Eli's barns dåp med kirkeboka. Så dette var en artig nyhet. Min oldefar, Anders, står oppført som født 3. september 1847. Jeg er litt usikker på hva du mener med den siste setningen? Hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Blydt Viig

Sandviken kommer inn ca. 1834. Ifølge huspostillen er barna født på Rakkestad(der Eli var fra) frem t.o.m. 1833, så fra 1835 blir de født i Sandviken. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Blant noen gamle notater fant jeg et par som giftet seg 28 des.1827. Husker ikke i farten om dette er det samme som kirkeåret 1828, som startet første søndag i advent. Nok om det, men kandidatene er:Strandsidder, soldat og ungkarl Ole Hansen Hønefoss 23 1/2 år. og Gardmandsdatter, pige Eli Engebretsdatter Rakkestad 20 1/2 år. Forlovere var Gardmand Anders Alme og Pottemager E. Strøm Hønefoss. (Dette bør sjekkes med kirkeboka da dette bare er en løsreven kladd, men har ikke tilgang på denne nå).Kan i korthet gjengi litt av hva som står i 'Ringerikske Slekter - bind III, side 309': Engebret Olsen Western eller Rakkestad var født på Western 1770 - død på Rakkestad gård 1852. Var 1806 gm Marthe Pedersdatter Hurum. 1 sønn og 1 datter Eli som nådde voksen alder. Eli gm Ole Hansen Sandvigen. En sønn av sistnevnte var Martin Viig, instrumentmaker i Oslo.Denne boka kan lånes på fjernlån, eller hvis du ønsker kjøpe den finner du den på hjemmesiden til Ringerike Slektshistorielag.Lenke: http://home.c2i.net/grover/Ringerikeslekt/Dette hjalp vel kanhende ikke så mye når det gjelder navnet Sandvigen.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Kan føye til at i samme 'bygdebok' er en Ole Hansen Sandviken nevnt på side 160. Han kjøpte en del av Gunnersrud (Aasa) i 1860, men solgte parten allerede 1861.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Blydt Viig

Hei E.E. Jeg har Ringerikske slekter I-III som jeg har hatt mye glede av. Det er ganske lenge siden jeg prøve å finne Ole Hansen og Eli Engebretsdatter blandt 'døde' i Norderhov. Så vidt jeg husker var det en del lakuner. Jeg tok utgangspunkt i 1861 p.g.a. Ole's salg av eiendom det året. Jeg har prøvet meg på folketellingen 1965, men kan ikke finne noen av dem. Kanskje jeg ikke går frem på rett måte i søket... Han var født 1804, hun 1807. Kanskje du eller andre er heldigere med et søk? Du gir meg en lenke der jeg ser at Dødsfallprotokoller er overført til CD. Kan det være en idè for meg å prøve der? Jeg har vært medlem av laget i mange år, jeg ser at medlemskap er en betingelse. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Jeg har søkt i 1865-tellingen fra RHD, men finner dem heller ikke i det søket. (Digitalarkivets tellinger har jeg gitt opp, det blir bare rot når jeg forsøker her).Ja, vi har Dødsfallsprotokoller overført til CD. Den ene består av Sorenskriverenes dødsanmeldelser. Den dekker bl.a. Norderhov og Haug fra 1863 til 1910. Samt Lensmennenes for Norderhov fra 1889 til 1934. Det er nok ikke alle Lensmennsprotokoller som er bevart, eller innlevert.For den andre CD-en består av Lensmennsprotokoller hvor bl.a. Lunder og Ådalen starter 1863.Jeg kan lete i de før nevnte Sorenskriverprotokoller frem t.o.m 1865. Finnes de ikke der, er det mulig de er ført i Lensmennsprotokoller som er gått tapt, eller ikke innlevet. Ønsker du bestille disse CD-er, bare gi meg beskjed.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Blydt Viig

God aften Ellef, Hvis du heller ikke finner Ole og Eli i 65-tellingen er det ikke da liten grunn til å gå i gjennom Dødsfallprotokollene? De (han) kan ha dødd mellom 1861 og 1865, men det er selvfølgelig mulig at de har flyttet på seg. Kanskje har de reist til Christiania. Fra giftemål, vet jeg at Hans, Anders og Martin Viig (Sandvigen) var i Chr.a. på siste halvdel av 1860-tallet. Jeg ville sette pris på et råd fra deg. Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Finner ikke dødsfallene meldt til Sorenskriveren f.o.m. 1863 t.o.m.1865. Og når de heller ikke er å finne i 1865-tellingen, har enten begge dødd før 1865, eller flyttet. Utflytterlistene i kirkebøkene er desverre svært så mangelfulle.Antar det samme som deg, at de har flyttet fra Norderhov.mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Sundelius

Mulig 'for mange' barn på ditt ektepar (!). Det blir også ektet et par: 01 OCT 1822 Norderhov, Buskerud , henne med navn: ELIE ENGEBRETSDR, (+ O.H.) iflg FS/igi. hilsen Egil S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Blydt Viig

Egil Sundelius, Stokke. Kan du ved leilighet gi meg din e-post adresse. Når jeg prøver å skrive et innlegg (det blir ganske langt) så kuttes alt ut før jeg er ferdig. Berit. (be-viig@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.