Gå til innhold
Arkivverket

[#25979] Steinhuggeriet Reipen i Oslo


Gjest Turid Christiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Christiansen

Er det noen som kjenner til dette. Min oldefar arbeidet i dette steinhuggeriet i første halvdel av 1900. Jeg tror det i dag er barnehage i huset og det ligger på Torshov. Jeg skulle gjerne hatt litt historie rundt stedet og har prøvd meg på google etc., uten resultat. Mine oldeforeldre bodde i Østgårdsgate.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hei!Jeg har sett i bydelshistorien 'Livet langs elva', uten å finne noe om dette stenhuggeriet. Har du flere opplysninger? Hvorfor tror du f. eks. det er barnehage i huset i dag?Mvh. Andreas Snildal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei. Det var min far som fortalte meg dette. Vi gikk tur i Oslo og gikk forbi huset som jeg husker var gult. Når du tar bussen opp til Torshov krysser du Chr. Mikkelsensgt. og tar opp til høyre. Det ligger liksom inn i et gårdsrom med store røde teglsteinsblokker. Mer vet jeg ikke enn at far fortalte at hans bestefar arbeidet på Reipen Stenhuggeri. De kom fra Hyggen hvor han før arbeidet i stenhuggeri på Kinnartangen.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Da tror jeg i det minste jeg vet noenlunde hvor dette er.Ut i fra beskrivelsen din, kan det passe med Østgårdsgate 14. Der ligger det to toetasjers tregårder inntil hverandre. Den ene er gul og den andre rød. På sørsiden av disse husene er det en liten forhage foran Østgårdsgate, og på de andre sidene er det nyere bygårder (bygd på 40/50/60-tallet). I bakgården er det noen gamle bygninger som godt kan ha vært et stenhuggeri. Meg bekjent er det ikke barnehage i dette huset, hvor jeg forøvrig er temmelig godt kjent. Men dersom du søker på Østgårdsgate 14 på http://www.finn.no/finn/searchmap vil du se at det er avmerket barnehage i dette huset. Det er noen år siden jeg har vært i dette huset, og ting kan ha forandret seg.Det ligger også en større gul murbygning (?) på andre siden av Lilleborg kirke med adresse Christian Michelsens gate 67. Rørleggerfirmaet Brødrene Dahl har lokaler i teglstensbygningene som ligger i nr. 65, men hva det er i det gule huset er jeg ikke sikker på.Kan det være en av disse bygningene?Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror forresten adressen er Østgaards gate 12 - inntil for noen år siden var det Østgaards gate noenogtredve, men for et par år siden ble Østgaardsgate gjort om til Oskar Braatens gate i andre enden, og numre ble forskjøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Ja det stemmer. Huset er et gult trehus som ligger inneklemt blant store leiegårder. Det ligger også nesten rett over gaten for Lilleborg kirke.Jeg syntes den gang at det virket merkelig at de hadde latt disse trehusene bli stående når de bygde nye leiegårder. Derfor tenkte jeg kanskje at det var hus som var blitt fredet. Mine oldeforeldre het Efraim og Caroline Johanneson. Min far var Torshovgutt og flyttet tilbake på sine eldre dager. Så vi hadde mange fine turer på Torshov før han døde.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Morsomt å høre om folk som har hatt tilknytning til dette huset. Huset er nok over 100 år, og resten av kvartalet, som i dag består av bygårder, bestod tidligere av liknende trehus. Det er ikke mange år siden ett av de siste ble revet i Vossegata. Jeg husker det var en forlatt rønne med eternittplater på fasaden, som hadde stått tom i mange år. I dag ligger det et moderne leilighetskompleks på denne tomta. Det er vel bare tilfeldigheter som har gjort at huset i Østgaards gate fortsatt står, og det ville ikke forundret meg om det er fredet i dag (i det minste er det vel klassifisert som bevaringsverdig). Det som er ganske sikkert er at de to husene som står, ikke kommer til å bli revet. Det var snakk om å bygge i bakgården for noen år siden, men dette har nok blitt skrinlagt.Jeg vet egentlig ikke så veldig mye om historien til dette huset, men skal se om jeg kan finne ut noe mer. Det jeg vet er at det i dag består av to leiligheter i første etasje, og en større leiligheten i andre etasje og loftetasjen. Familien som bor der nå har bodd der i omtrent 15 år, så derfor må det i tilfelle ha vært barnehage der før den tid (og i såfall er kartene på finn.no dårlig oppdatert!).Hilsen Andreas

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Andreas. Tusen takk for at du har tatt deg tid til å kikke på saken min. Problemet for mange er jo at man ikke er flink nok til å spørre eldre familiemedlemmer før det er for sent. Hvis du skulle finne noe mer ut om Reipen ville jeg vært takknemlig å få høre fra deg.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det Østgårdsgate 34 og 36 du tenker på Lenke . Disse bygningene ligger inneklemt mellom blokkene. Mine olde-og tippoldeforeldre har bodd både i 34 og 36. de het Syvertsen og Møller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Nå demrer det ja, mener å ha hørt det en gang!Mine tipper flyttet inn på et rom og kjøkken i begynnelsen av 1900 tallet og familien ble værende iallefall frem til 1920. Det var så folkeritk og så trangt at historien forteller at de måtte stå opp i den rekkefølge de la seg. Tippene haddee 7 barn så det var trange kår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei. Da må de ha bodd der samtidig med mine oldeforeldre. Min far var født i 1919 og han var mye hos sine besteforeldre frem til han flyttet ut av Oslo når han var 9 år gammel. Min oldefar var svensk og var som nevnt steinhugger. Min oldemor var født i Røyken.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Hei igjen.Jeg har sett i den relevante litteraturen om Oslos historie for å se om jeg kunne finne noe om dette stenhuggeriet og mer om Østgårdsgate 36/12. Dessverre fant jeg ingenting i den reletivt rikholdige samlingen av bøker om Oslos historie på Deichmanske bibliotek. Det kan se ut som om man er nødt til å oppsøke arkiv for å finne ut mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Christiansen

Hei Andreas. Takk igjen. Kanskje dette kunne ha vært et underbruk av steinhuggeriet på Kinnartangen i Røyken. Jeg skal kikke litt i bøker om Røykens historie.Mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.