Gå til innhold
Arkivverket

[#25980] Hjelp med avansert søk i folketelling og emigrantliste


Gjest Pia Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Pia Johansen

Hei har ikke funnet ut av dette med avansert søking i folketelling og emigrantliste fra Trondhjem.Har fått brev i dag fra Minnesota, dette er familien til en slektning av meg som emigrerte i 1914 : LenkeHun giftet seg i Minnesota med en normann som heter Christen Martin Peterson.Her er familien i folketelling/cencus i Minnesota 1920 og 1930 tilsendt fra USA:1930 U.S. Federal Census, Cass County, Leech Lake Township, Minnesota ED 27, Page 1BPeterson, Christ N., Head, owned his farm, age 41, married at age 28, born Norway, immigration date 1909, naturalized, farmer/general farm Peterson, Marie J., Wife, age 36, married at age 23, born Norway, immigration date 1914, naturalized Peterson, Lulu B., Daughter, age 13, born Minnesota Peterson, Stanley A., Son, age 11, born Minnesota Peterson, Joyce C., Daughter, age 3, born Minnesota 1920 U.S. Federal Census Wright County, Delano Village, Minnesota ED 89, Page 2APeterson, Christ, Head, age 32, immigration date 1909, born Norway, Occupation (unable to read, this census was extremely faded) Peterson, Marie, Wife, age 26, immigration date 1914, naturalized Peterson, Lulu, Daughter, age 3, born Minnesota Peterson, Stanley, Son, age 1, born Minnesota Han har amerikanisert navnet sitt i følge brevet, han skal før/ved utreise ha hatt etternavnet Arnson i følge brevet.Christen Martin Arnson/Peterson skal være født ca 1889 i norge. Muligens nordland ?I følge brevet så har han emigrert sammens med en bror ved navn Olaf og en til bror de ikke husker navnet på. Far til disse brødrene skal hete Peter Arnson.Har prøvd nå å søke etter en familie med far som heter Pet og etternavn A. Det ble alvorlig mange treff, har også prøvd å søke etter brødrene med etternavn på de som begynner på A og Pe.Håpet å finne familien i folketellingen 1900, da Christen skal være født omkring 1889, har han neppe emigrert før ut på 1900 tallet uten foreldre men med to brødre.Håper noen har kunnskaper enten til å forklare hvordan man søker etter en familie med x- antall kjente navn og eller noen fikser slik søking lettere enn meg og kanskje kan gi tips om hvordan finne familien med disse navnene, eller lignende navn.Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Hei Pia.Kan dette være familien?: LenkeSøket jeg satte opp var følgende: Fornavnet inneholder 'risten' (tar høyde for Kristen, Christen). Fødselsår 1889 +/- 5 år. Etternavn begynner på 'Pe' (dekker både Peter og Peder). Dersom dette ikke hadde ført frem, er det andre kombinasjoner man kunne prøvd. Vet jo ikke om denne familien er den rette, men det ble ikke så mange treff med overnevnte søk.Mvh, Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Cathrine (innlegg 2) har nok riktig familie. I bygdebok for Andøy er Christen Martin oppgitt utv. 1909, bror Nils Bernhard 1910 og Oluf Bordevik 1911. Om ønsket kan jeg gi de opplysninger som finnes i bygdebok. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Fann den Kristen M i utvandringslisten også ved søk, men fann ikke Olaf på samme dato, dermed ble jeg veldig i tvil. Ut fra brevet tolket jeg det slik at de alle kom over samtidig, men det trenger jo ikke være slik.Et annet familiemedlem her i norge mente de kom fra Vesterålen, dermed ser det ut for at endel brikker faller på plass.Har ikke selv klart å finne den familien i folketellingen, enda jeg antagelig har gått igjennom ca 400-500 familier i går. Så tusen takk for hjelpen, nå skal jeg skrive nytt brev til Minnesota å spørre om navnet Nils Bernhard vekker opp tapte minner :)Tusen takk for hjelpen. Så kan jeg eventuelt begynne å forske på denne familien når jeg får et klar signal tilbake fra Minnesota om dette er riktig familie:)Hadde vært kjempe snilt av deg John O Svenning om du vil gi meg det som er av opplysninger i bygdeboken, men viss det står mye kan jeg bestille boken på biblioteket slik at du slipper å skrive av alt.Står det hva disse brødrene gjorde borte i Amerika ? Vet at de var snekkere /tømrere, de bygde flere hus i Minnesota som de solgte videre med god fortjeneste i følge brevet fra Minnesota. Christen Martin giftet seg med Marie Josefine Johansen og de startet etterhvert opp et hotell hvor de også drev det svært godt.Dette er det jeg vet pr i dag:)Mvh Pia Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Peder Kristian Olaus Arntsen (1845 – 1929) f. utenfor ekteskap i Øksnes. Foreldre: Arnt Torsen og Ovedia Pedersd. Han var gift to ganger. Første gang 1873 med Temina Anna Margrete Olsd. ( 1845-1889) fra Storsandnes, Andøy. De forpaktet noen år foreldregården til Temine, men i 1879 giftet en av brødrene hennes seg og overtok. De overtok da husmannsplassen Labakken på Skjolde, Andøy. De hadde følgende barn: 1. Nils Bernhard (1845-?) f. Sandnes store, til USA 1910. 2. Petra Olga Mathilde (1876-?) f. Sandnes store, til USA 1919. 3. Anna Helmine Josefine (1879-1907. f. her. 4. Oluf Bordevik (1883-?) f. her, til USA 1911. Gift 1911 med Petra Kirstina Jentoft (1888-1982) f. Øksnes, datter til Peder’s andre kone fra 1. ekteskap. Petra returnerte som enke til Norge og døde hos halvsøsteren, Henriette, på Sortland – 94 år gammel. 5. Christen Martin( 1887-?) til USA 1909. Temina døde av lungebetennelse 1889 og Peder satt igjem med ansvaret for 5 barn, den yngste 3 år. I 1893 giftet Peder seg med en enke fra Øksnes, Vilhelmine Kristine Pettersd. (1858-1942). De fikk følgende barn: 1. Henriette Nemine Mathilde (1884-?) til Sortland 1918, g. Christopher O. Lagesen (1893-1980). 2. Ovilla Charlotte (1896-1910). 3. Konstanse Kristine (1899-1984) til Øksnes 1924 g. Fridtjof Hermansen,. 4. Vally Pauline (1902-?). Temine’s foreldre Sandnes store: Ole Mikkelsen (1809-1880) f. Nordmela, Andøy og Berit Katrina Henriksd. (1817-1863) f. Sannes store. Ytterlige opplysninger tilbake i tid samt søsken for flere av disse finner hvis dette er av interesse. Som du vel vet ligger både Andøy og Øksnes i Vesterålen. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Nok engang tusen takk for opplysningene, skal sette igang med oversetting her for å se om familien husker mer.Sønn av Christen Martin lever ennå i en alder av 86 år, og av erfaring så husker disse eldre, mange ganger viss vi har stikkord til dem :)Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Magne

Gjør deg bare oppmerksom på at emigrasjonen til Olafs kone, Petra Kirstine Jentoft, og barna deres vises i den første lenken i innlegg 7. Disse barna vil jo være søskenbarn til Christens sønn. Så navnene kan jo muligens være til hjelp når du skriver brevet til Minnesota?:-) Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.