Gå til innhold
Arkivverket

[#25981] Kan jeg håpe på litt hjelp om en utvandret dame i USA??


Gjest Bjørg-Martha Berntsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg-Martha Berntsen

På emigrasjonsoversikten finner jeg:188225-Oslo avreise 08.02.1907 Mina Ols.Øisjøfoss-født 23.06.1886.Vi veit at damen ble gift og fikk minst en sønn-dør tidlig og ingen i Norge har noen spor--vet ikke ektemannens eller sønnens navn-heller ikke hvilken stat de levde i.Har ønske om å finne slekninger i livet--og forstår at her på disse sidene finnes fler en et 'orakel' i slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg-Martha Berntsen

Ja,hun er født i Aurskog.Foreldrene het Ragnhild og Bernt --så derfor skulle hun hete Berntsdatter ikke Olsdatter,men det er vel en skrivefeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ettersom dette var i 1907 er det ikke sikkert hun brukte farens patronym.Så langt har jeg ikke funnet henne som Mina på Ellis Island; hun kan jo blitt feilregistrert.Har heller ikke funnet henne i 1930, men hun kan jo ha brukt varianten 'Minnie'?En mulig kandinat?? Name: Minnie Benson Age: 45 Estimated birth year: abt 1885 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Race: White Home in 1930: Chicago, Cook, IllinoisHun er registrert med barna Margaret (15?) og Erling 14 år. Citizenship 1907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Litt mer fra image'n:Hun er jo notert som 'head', Selv om det ikke sier all verden er hun heller ikke notert som enke, og alder ved første ekteskap er ikke utfyllt.Benson/Berntson...... Ugift??Dette ser ut til å kunne være en 'innertier'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg-Martha Berntsen

Kjære Rustad--er du sikker på innertieren.Vi har et bilde av henne med mann og sønn.Antar at sønnen er ca 3år.Har funnet en avis i det distriktet hvor fotografen holdt til --de rykket inn bilde-med spørsmål om hjelp--men ikke et eneste svar fikk vi tilbake.En yngere søster skulle ha reist etter ,men så ble Mina syk og døde-antar ca.1915-1920.Ikke en adresse -ikke et etternavn har vi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nei; 'kjære Rustad' er slettes ikke sikker - i hvert fall ikke nå lengre!De opplysningene du kommer med nå til slutt sørger for det...Kan du ikke da være så snill å komme med navnet på distriktet; og ettersom du har en avis så er kanskje år og dato også kjent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eirin Høiby

Fant dette på på www.eidskogslekt.no- men det visste du kanskje?Ragnhild Olsdatter Rajalainen was born on 2 Aug 1856. She lived in Øisjøfoss, Mangen søndre, Aurskog, Akershus. Parents: Ole Eriksen Karterud and Anne Kristiansdatter Velta. Spouse: Bernt Olsen Øisjøfoss. Bernt Olsen Øisjøfoss and Ragnhild Olsdatter Rajalainen were married.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg-Martha Berntsen

Tusen takk--ja dette visste jeg-men er så glad for alle som vil hjelpe meg-skjønner ikke hvordan dere leter! og hvor mange ' tilganger' dere må ha.Tuuuusen takk til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg ser nå at jeg har misforstått poenget med avisen (7) men likevel: I hvilket distrikt holt fotografen til?? Det er ifølge dine opplysninger den eneste tråden vi har for å kunne finne ut hvor hun bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Jeg har funnet noen av de hun reiste samtidig med, på Ellis Island (Johan Bratlien, Axel Thoen). De ankom Ellis Island 21. februar 1907, med skipet Oceanic. Men jeg finner dessverre ingen som kan ligne på Mina på lista...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Litt pussig at vi ikke har funnet henne på Ellis Island.Kan hun ha endt et annet sted? At de hun reiste sammen med fra Oslo er funnet sier kanskje ikke alt; de skiftet vel skute i Liverpool vil jeg tro. (hun forlot Oslo ombord på 'Montebello', reisefellene ankom som vi vet fra Alexanders innlegg (12) med 'Oceanic' Eller kan det være et 'miising manifest'? Det skal la seg gjøre å 'scrolle' de microfilmede manifestene her Lenke men jeg har ikke lært meg det enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alexander Lange

Ved nærmere ettersyn ser jeg at det kun er Johan Bratlien som ankom 21. februar, Axel Thoen var feil.Men Johan Bratlien og Klara Eng ankommer Ellis Island samme dato. Og de reiste begge ut fra Norge med Montebello, og fra Liverpool videre med Oceanic 13. februar.Forskjellen mellom disse og Mina er imidlertid at de brukte Elster som agent, mens Mina brukte 'M.R. Raffel'. Det kan se ut som om Mina må ha tatt et annet skip (og evt en annen rute) videre fra Liverpool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Døde Mina's mor før henne kan det finnes opplysninger om Mina eller hennes barn i skiftet.I 1910 emigrer en Hans Olsen fra Aurskog til en kusine i Iowa. Er det Mina's bror?Emigrerte det andre fra familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du får nesten fortelle oss det du vet, hvor er bildet tatt og hva er fotografens navn?????Visste du at billetten hennes var prepai`d? Mao fantes det noen der borte som betalte for hennes overfart.Hadde Mina et mellomnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg-Martha Berntsen

Hei-alle gode hjelpere...Mina hadde ikke noe mellomnavn.Jeg veit at en onkel av henne emigrerte med GangeRolf fra Oslo 23.05.1872 til LaCross.Han het Syver Olsen 26.01.1845.Han har jeg heller ikke funnet-MEN han hadde en bror som dro til NewZealand-de har jeg funnet (alle 500 minst).Jeg har bildet av Mina og på det står det:The MetropolitanStudios-213Woodward Avenue.Har ikke funnet papirene fra Romerikes Blad som hjalp meg med annonseringen for ca15 år siden.Så jeg husker ikke hvilken avis de brukte over there.M.a.o.-jeg har leita en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Dette viser hvor viktig det er å komme med alle relevante opplysninger med en gang!Jeg ser Nina's mistanke om annet reisemål; men:For det første er N.Y. angitt som reisemål. For det andre er Woodward Av. i Detroit. For det tredje forstår jeg ikke hvorfra Afrika kommer?Derimot var det jo forbindelse til New Zealand; men jeg har ikke funnet noe Woodward Av. der enda.Den linken Nina viser til i (23) sier forøvrig klart Detroit :KOPIERT:J.T. Richardson, 213 Woodward Avenue, Detroit.Dog; vi skal likevel ikke utelate New Zealand; men da må gaten påvises der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.