Gå til innhold
Arkivverket

[#25983] MR; Surnadal - Erik Olss. Lien, f.ca 1690; til Malisætra i Meldal , ST.


Gjest Kirsten I. Aas
 Del

Recommended Posts

Gjest Kirsten I. Aas

Om en av mine forfedre har Nils Lykkja skrevet, i bind 5 (side 375) i Meldal bygdebok: Erik Olss. Lien kom fra Lien ute mot Stangvik der den samme ætta framleis er.Han blei i 1715 gift med Kristi Toresdtr. Zetter.Etter å ha leita litt i bygdebøkene for både Stangvik og Surnadal har jeg ikke funnet noe. Er det noen som har noen informasjon å dele med meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har også lett etter det samme, uten å finne noe. Skulle jeg komme over noe, skal jeg gi deg beskjed. Håper du kan gjøre det samme.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Erling Myrbostad

Har fått noen opplysninger om dette fra Endre Holten, Eide, som jeg tillater meg å formidle videre, selv om det har gått rimelig lang tid: Erik Olson som slo seg ned på Malisetra var etter alt å dømme fra Oppistua i Lia, og var sønn av Ola Erikson som byksla 15 mai 1687, og som etter alderen i folketellinga skulle være født ca 1661. Fødselsåret til Erik Olson er ukjent, men han var gift 1715 med Kristi Toresdotter Sæter, sier kirkeboka. Han hadde 2 brødre som er kjent, Jo, f. 1685, som trolig er den samme som vart gift med Marit Herlaugsdotter Gulla i Surnadal. Og så var det Lars, som var f. 1697, skjebne ukjent.I 1712 var garden øde og ble brukt av mannen i Austistua Lia, og det er ingenting som tyder på at neste bruker, som byksla først i 1747, var av samme folket. Det er derfor feil at samme ætta fortsatt er på garden.De tre gamle gardene i Lia er no borte, og har blitt til to bruk, hvorav undertegnede er bruker på det ene.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsten I. Aas

Det var jo kjekt å få respons. Tusen takk.Når jeg kjører meg fast i dette 'puslespillet' tar jeg som regel fatt i en helt annen ende og vender tilbake etter en stund. Nye øyne og nye idéer........Med kirkeboka går jeg ut i fra at du mener Meldal kirkebok, i og med at Kristi Toresdatter ser ut til å ha været i tjeneste der før de ble gift. Røykstuggu disse bodde i ga min bestefar til Meldal Bygdemuseum. Med vennlig hilsen Kirsten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.