Gå til innhold
Arkivverket

[#25984] Bygdebok Meland, bind I , Holsenøy, gård Gaustad


Gjest Bjørn Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Gundersen

Er det i den nye bygdeboken for Meland bind I på gården Gaustad nevnt et ektepar Knut Askildsen og Anna Andersdatter? Jeg lurer på det, da jeg ser at datteren deres Anna Knutsdatter f.1813,Romerheim blir konfirmert, boende på gården i 1829. Eventuellt hvor lenge bodde de her? De bodde senere i Tellevik Åsane.Hilsen Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvi Hagen

I bind I Gaustad, side 614:'Andre familiar på Gaustad Kring 1818 Knut Askjellsson, gift med Anna Andersdotter. Då andre barnet vart født, er dei kalla husfolk på Gaustad. Born:1. Askjell f. kr. 1810, gift 1831 med Anna Olsdotter Espetveit. Sjå andre familiar på Espetveit.2. Brita f. 1818 på Gaustad, gift 1843 med Mikkel Monsson Nedreås. Begge budde i Tellvika i Åsane då dei gifta seg.'mvh Sylvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Knut Askildsen kjøpte Tellevik, br. nr. 1 i 1834 av fru Kahrs.Han må ha vært på Gaustad i Meland fra ca 1818 til 1834.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ludvig Kvamme

Anna Andersdatter f. ca 1778 sine foreldre: Anders Ellefsen f.1743 på Lavikhaugen og død på Romerheim 1811. Gift i Hosanger 1771 med Anna Johannesdatter Flatekval f. ca 1747 og død 1839.Mvh. Johan Ludvig Kvamme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Gundersen

Jeg har Anders Monsen f.ca.1740,Romerheim og Brithe Olsdatter f.ca.1751, Romerheim som foreldre. Det var to Anna Andersdatter på Romerheim på denne tiden.Den ene f.1773 døpt 22/4-1773, Hosanger far: Anders Hoigen. Den andre f.1778 døpt 20/9-1778 far: Anders Romreheim.Ved vielsen til Anders Ellevsen og Anna Johannesdatter i 1771 er Anders kalt Hojen.Ved konfirmasjon er ei Anna Andersdatter, Romerheim konfirmert 1789, 16 år altså født 1773.Den andre konf.1794 16 år altså født 1778. Ved giftermål gifter ei Anna Andersdatter, Romerheim seg med Knud Monsen, Steensland 3/6-1804 og altså Anna Andersdatter, Romerheim med Knut Askildsen i 1809. Så hvem som er hvem kan vel være litt usikkert?Bjørn Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Gatland

Tusen takk til Johan L. Kvamme og Bjørn Gundersen for svar på mitt spørsmål. Da svarene spriker litt er det vel kun et skifte som kan gi svar på spørsmålet? Mvh.Olav Gatland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.