Gå til innhold
Arkivverket

[#25985] Foreldre til Jørgen Olsen f. 1764, kommer de fra Hagelund eller Ør i Idd?


Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Utganspunktet er Jørgen Olsen på Bogerud, gift med Berthe Larsdatter i 1789. Hans foreldre er oppgitt til å være Ole Ingebretsen/Engebretsen og Anne Syversdatter.Ekteskapet mellom Anne og Ole finner jeg her i 1756: LenkeVed søk i Familysearch finner jeg også flere innførsler på dette ekteskapet (i september som jeg antar er forlovelsen og i oktober som er vielsen).Problemet mitt er hvor kommer Anne Syversdatter fra? En innførsel i FS sier Hagelund (foreldre Syver Hansen og Marthe Andersdatter), en annen sier Ør. En innførsel sier hun er født i 1730, en annen sier 1720.Eller er det to forkjellige par og hvilket er det i tilfelle som er foreldre til 'min' Anne? Kan noen hjelpe meg?Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnhild Tvedt

Har du søkt på Jørgen Olsen? På FS finner jeg familien Ole Ingebretsen og Anne Syversen, der det er oppgitt at hun kommer fra Ør, Idd, f. 1730, døpt 29.04.1730, Idd. Foreldre Syver Hansen og Marthe Andersdatter. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Takk for forslaget, men her kommer hun fra Hagelund med samme foreldre og samme brudgom: LenkeDet kan nok synes som mest sannsynlig at hun kommer fra Ør, men jeg ville gjerne hatt dette bekreftet. Er det noen som kan kontrollere dette i kirkeboken eller i en bygdebok?Hilsen Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes ikke noen skikkelig gårdshistoriebok fra Idd. Denne store gamle kommunen med all sin historie inngår i dag i Halden. Men det finnes jo noe for oss slektsforskere,Harald Bakke: ”Id Herred. En grænsebygds historie.” 1915. Denne boka inneholder noe om gårdene, eierrekkene på noen av dem, men ingen slektshistorie.Idd og Enningdalen Historielag har i noen år nå gitt ut en årbok hvert år, like før jul. De er små og innholdsrike, ofte iblandet slektsinf. i artiklene. 'Ida' blir disse bøkene kalt.Østfold historielag har gitt ut en del skattematrikler fra 1700 tallets Idd, i trykte hefter.Det finnes sikkert i Idds boksamlinger på biblioteket på Gamle Prestebakke mye mer å lete i, bla mindre hefter med Iddeslekter og lignende.Det er nok i det hele mengder av litteratur om Idd, men ingen gårdshistoriebok, enn så lenge.Jeg tar også med denne linken http://www.idd.no/bokerod.htmSå har vi en heftet 'Husmannsplasser i Enningdalen' skrevet av Ruth og Sigurd Buer 1995. Enningdalen er den delen av Idd som grenser inntil Bohuslän og Sverige. Denne boken er en 'perle' for oss med slekt på Idd.Her finner jeg under plassen Rønlia, under gården Hagelund gnr 223:'I 1756 giftet Ole Engebretsen seg med Anne Syversdatter (fra Hagelund?), og flyttet til Rønlia. De fikk mange barn: Kirsten f 1757, Pernille f 1758, Svend f 1762, Jørgen f 1764, Christen f 1766 og Engebret f 1771.Ole Rønlia døde i 1793, 61 år gammel og Anne Syversdatter i 1796,70 år gammel. Sønnen Engebret gifter seg 20. mars med Marthe Iversdatter. Sønnen Ole ble født 20.august 1797. Samme år døde Engebret, 26 år gammel. Han står innført i kirkebøkene som soldat.'Etter Engebret kommer nye husmenn på Rønlia.Som du ser er også forfatterne av boka også litt i tvil om Anne Syversdatter opphav. Det over er ren avskrift fra denne. Dette ble du nok ikke mye klokere av, men jeg har en ”følelse” av at Ør er utelukket her. Det er alt for mye tull om Iddeslektene på FS. Jeg skal se litt mer på det jeg har her hjemme av kilder og papirer.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Det var en imponerende oversikt du har laget, Liv. Jeg forstår at dette ikke er et lett område for en som ikke bor i området. Hva med kirkebøkene, under vielse pleier det å stå fars navn, og ved dåp er ofte nær familie faddere? Jeg må muligens skaffe meg disse. Heftet du nevnte: 'Husmannsplasser i Enningdalen' skrevet av Ruth og Sigurd Buer 1995, er det i salg i vanlig bokhandel?Mvh Toril Ole Ingebretsen er i FamilySearch oppgitt til å komme fra Ør, foreldre Ingebret Thoresen og Kirsten Olsdtr. Kanskje dette er med på å skape forvirringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Jeg ble ganske så 'Ør' i hodet jeg også av å holde på med denne familien i FS, for det er ikke bare Anne Syversdatter som er datter av Syver Hansen og Marthe Andersdatter og har fått to fødsels-/dåpsår. Iflg. FS skal Syver og Marthe også ha følgende barn:Hans Syversen, født ca. 1707, Hagelund Idd, og født ca. 1716, Idd.Anders Syversen, født ca. 1709, Hagelund, Idd, og født eller døpt jan 1722, IddSvend Syversen, f.ca. 1711, Hagelund, Idd og døpt 25.03.1724, IddHalvor Syversen, f.ca. 1716, Hagelund, og ca. 1734Jørgen Syversen, ca. 1715, Hagelund og døpt 14.03.1728, Idd.Det kunne kanskje tenkes at noen av disse personene dukker opp i 1801-tellingen for Idd. Det finnes også en side på nettet hvor gårdene Bogerud og Hakelund (Hagelund) er omtalt med noen av navnene du nevner, så som Jørgen Olsen. Han er vel broren til Syver Olsen som også er nevnt i f.t. 1801. Jeg skal sjekke lenken til denne nettsiden.Mvh Grethe F.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I FS mener jeg å ha funnet at Marte Andersdatter er f.ca. 1685, Idd, Østfold, d. 1759, datter av Anders Torgalsen og Ingrid Svendsdatter. Marte blir gift med Syver ca. 1712. Om Syver Hansen mener jeg å ha funnet at han er f.ca. 1681, d. 1740, sønn av Hans Hagelund og Astrid Andersdatter. Men hvis Marte er født omkring 1685, ville hun være rundt 50 da Halvor Syversen ble født i 1734, så Halvor må nødvendigvis være født før. I FS finner jeg for øvrig ikke bare 1734 som fødselsår på Halvor Syversen, med foreldre Syver Hansen og Marte Andersdatter, men også 1716 og 1720 (værs’go’ å bli forvirret)Halvor Syversen Male Event(s):Birth: About 1716 Of Hagelund, Idd, Ostfold, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Syver HansenFamilyMother: Marthe Andersen---------------------------------Halvor Syversen Male Event(s):Birth: About 1720 Of, Idd, Ostfold, NorwayChristening: Death: Burial: Parents:Father: Syver HansenFamilyMother: Marte Andersdr-------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Såvidt jeg har forstått, er fødselsår (uten dato) i FS ofte beregnet fra alder oppgitt ved død, og denne alderen kunne være litt omtrentlig alt etter som hvor nøye presten var eller hvilke kunnskaper de etterlatte hadde. Men her er ikke dødsår oppgitt, så ikke vet jeg hvor de har opplysningene fra. Hvis Halvor er født ca 1716/20 vil ikke morens alder være så altfor gal. Men hva sier primærkildene, finnes det kirkebøker fra den tiden?Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det finnes ingen kirkebøker før 1720 Idd såvidt jeg vet. Disse fødselsåra på FS er beregnet ut fra dødsår/alder, og blir dermed alltid litt usikre. Jeg skal i kveld prøve å finne ut av hvilken gård Anne Syverdatter kom fra. Det er vel omtrent sikkert Hagelund, men vi får sjekke kirkebøkene, mulig vi kan ha 'flaks'.Denne boken om 'Husmannsplasser i Enningdalen' av Ruth og Sigurd Buer 1995 kjøpte jeg for ikke lenge siden hos en bokhandel i Halden, så den får du sikkert bestilt hos andre, eller mulig fjernlånt på bibliotek.Anders Torgalsen Iddebøen og Ingri Svendsdatter har en stor etterslekt på Idd og er også noen av mine aner der. Tilhører Anne denne slekta (noe jeg tror) er det litt mere å hente her fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Kirkebok MINI Idd 1720-69 Bok nr 1,side 9,innf.15:23.4.1730 døpes ANNE far Syver Hansen mor Marthe AndersdatterFaddere: Amund Torgalsen, Mons Hansen, Hans Larsen, Kari Jørgensdatter, Kirsti Olsdatter.Det sto ikke mere i kirkeboka enn det som står skrevet her på digitalarkivet da de giftet seg, hverken foreldre eller annet. De ble trolovede 5.9.1756 med kausjonister: Torchild Jacobsen Buer og Hans Olsen, Torgalsbøen.Med disse navna over er det den familien jeg trodde det var, og som ligger på FS, noe kaotisk. Jeg har en del om disse som jeg kan komme med etterhvert om du ønsker det.Takk til Arild som hjalp meg med disse vanskeligleste kirkebøkene.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Det var fint å få Anne koblet til til riktig gård, takk så langt.Her er en oversikt over informasjonen jeg funnet på FS. Jeg ville bli veldig glad for å få bekreftet/avkreftet disse navnene og datotene (ev. utfylle dem)hvis du han anledning.Syver Hansen f. ca 1681 Hagelund, d. 1740 (foreldre: Hans Hagelund og Astri Andersdtr)Marthe Andersdtr født c. 1685 (leser jeg riktig ut fra dine notater at dette er datter til Anders Torgalsen og Ingrid Svendsdtr?)Barn av Syver Hansen og Marthe Andersdtr, alle født Hagelund Hans f. ca 1707 Anders f. ca 1709 Svend f. ca 1711 Lars f. ca 1713, d. 1791 Pernille f. ca 1714, d. 1753 Jørgen f. ca 1715 Halvor f. ca 1716 Anne f. 23.4.1730 Ole Ingebretsen f. 15.2.1728 Ør?? (foreldre Ingebret Thoresen og Kirsten Olsdtr)Barn av Anne Syversdtr og Ole Ingebretsen (g. 10.10.1756), alle født Rønlia? Kirsten f. 11.9.1757, d. 6.11.1757 Pernille f. 8.10.1758 Marthe f. 25.1.1761 Jørgen f. 29.4.1764 Kirsten f. 20.4.1765, d. 1802 Engelbret f. 6.10.1771, d. 1797 Syver f. 21.2.1772 I din oversikt fra heftet ”Husmannsplasser i Enningdalen”, er i tillegg Christen (er det Kirsten forvekslet med Christen?), men Syver er ikke nevnt der. Jeg forstår ut fra takken til Arild at kirkebøkene for denne tiden er vanskelig å tyde. Vet du om dette også gjelder tiden etter 1790? Du vet vel hvordan det er, all mulig informasjon om slekten er interessant. I denne omgang er målsettingen kartlegging av direkte aner og søsken av disse. Min link (eg. min manns) er som nevnt i første innlegg, Jørgen Olsen, hans sønn Thore Jørgensen og dennes datter Inger Marie f. 1840. Har du noen spørsmål til meg direkte er adressen torilkrøllalfaosther.com Mvh Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Kirkebøkene Idd på 1700 tallet og noe utover 1800 er vanskelige å lese, ikke bare på skriften, men presten skrev med ”utvannet” blekk, så det som en gang sikkert synes, er i dag omtrent borte.Anne Syversdatter kom fra Haglund, men hennes far Syver Hansen var sønn av Hans Olsen, Torgalsbøen, og var født der 1681. Torgalsbøn ligger i nærheten av Ør gård. Det er vel den nære beliggenheten her som har fått det til å bli Ør i forvirringa på FS.Disse slektene på Idd er ikke lette å holde styr på. Som jeg ser det nå tror jeg Syver Hansen og Marthe Andersdatter var søskenbarn. Jeg må se mer på dette i rotet mitt før jeg kan bekrefte det.Men her kommer en lettere(?) oversikt over Syver Hansen Haglunds foreldre (alle fødselsår før 1720 må bli ca., i alle fall her fra meg):Foreldre:Hans Olsen Torgalsbøen (1643-1744) og Pernille Nilsdatter. Hans O. Torgalsbøn var gift 3 ganger:1) Pernille Olsdatter død før 1680, 2 barn: Ole f. 1675 og Giertrud (1677-1763)2) Pernille Nilsdatter, 3 barn: Siver 1681, Gunhild (hun ble gift og flyttet til K.havn) og Mads som dør ugift.3) Astrid Andersen, ingen barn i mine noteringerHan giftet seg med Astrid etter og ha blitt enkemann for annen gang, da etter 1700. Hans O. Torgalsbøen døde i 1743, og blir da oppgitt til å være 101 år gml.Torgalsbøen ble senere drevet av sønnen Ole i første ekteskap, da også sammen med faren (Skoskatten 1712=Hans Olsen bruker, ved Skattematrikkel 1723 er både Hans og sønnen Ole brukere) Syver fra annet ekteskap havnet på Haglund trolig som husmann. Jeg kan ikke finne han i noen av matriklene som bruker på Haglund.Men hans svoger Torgal Andersen Iddebøen (1677-1741) gift med Syver Hansens halvsøster Giertrud (1677-1763) var brukere på Haglund ved Skoskatten 1712 og i Matrikkelen 1723. (Torgal og Giertruds sønn Svend går over til mine aner).Som du kommer til å oppdage er det så mange Torgal’er på Idd, så det fort blir surr. Men navnet er vel opprinnelig kanskje først tatt i bruk på TorgalsbøenJeg får ta litt av gangen her, blir det for tidskrevende skanner jeg over noe av det jeg har.Kilder til dette rotet er tatt herfra og derfra, noe fra mine foreldre, men mest fra matriklene på Idd, kirkebøkene, boka om Husmannplasser i Enningdalen, Harald Bakke: Id herred og FS. Jeg har ikke vært så flink som jeg burde med kildeskriving på Iddesiden av slekta. Den slekta er det mange års siden jeg begynte med, og mesteparten er på papir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Artig med kuriositeter til å sprite opp slektshistorien. Senest for et par dager siden spurte en av våre nevøer i spøk om jeg hadde funnet noen kongelige ennå - dette er jo like morsomt.Artikkelen nevner Jens Aas, jeg regner med at han ikke er i slekt med Anne Syvers/Sivertsdtr - at det er en annen gren?Når det gjelder opplysningene som du tydeligvis har i papirform. Jeg legger dette inn i mitt datasystem, du får bare si fra om du vil ha det tilbake i digitalisert form. Det er jo ingen sak å sende postene som gedcom-fil hvis vi utveklser mail adresser. Jeg hjelper deg gjerne.Mvh. Toril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Ja, anene ned til gården Aas som Solbergslekta har sine aner, er fra datteren Giertrud (1677-1763), fra Hans Olsen Torgalsbøen 1. ekteskap med Pernille Olsdatter.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.