Gå til innhold
Arkivverket

[#25986] oppslag i kirkebøker eller folketellinger for Oslo i 1920


Gjest Heidi Boysen Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Heidi Boysen Karlsen

Kan noen hjelpe meg med å slå opp i arkivet i Oslo for en gutt som ble født 7 juni 1920 i Oslo. Hans far var Oskar M. Nilsen Ringen. Men det store spørsmålet er: hvem var guttens mor. Gutten ble satt bort på en gård på Hadeland og ble hentet av sin far der. Etterat faren hadde hentet han så fikk han navnet Rolf Ringen.Tror faren og gutten bodde i Hole i Buskerud. Se eget innlegg om Ringen slekt. Kanskje det står noe ved dåpen hans om hvem som var hans mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Kirkebøkene er sperret i 60 år. Kirkebøkene for Oslo fra 1920 er åpne, men vil nok stort sett ligge hos menighetene. De avleveres 80 år etter siste innførsel. Klokkerbøkene, som i prinsippet skal være ordrette avskrifter, skal være avlevert. Det skal bety at man ved å henvende seg til Statsarkivet i Oslo, for tiden med lesesalsbetjening i Oslo byarkiv og ved Deichmanske, skal kunne ha håp om å finne opplysninger. De landsdekkende folketellingene 1920 og 1930 er sperret, men de kommunale folketellingene, som for Oslos del skal være å finne i Oslo byarkiv, er undergitt 60 års sperre, og er altså åpne for materialet fra 1920-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Heidi !Nå har jeg tilfeldigvis en på jobben som heter Ringen til etternavn. Vet ikke om det er mange som heter Ringen. Kan jo spørre han om han vet noe om sin slekt, jeg vet ikke om det kan hjelpe men det er lov å spørre.Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Hadde jeg vært deg ville jeg kontaktet Byarkivet i Oslo.Jeg vet de her har fødselsmeldinger for byen sortert på barnets fødselsdato. Ved oppslag i disse er det med andre ord ikke nødvendig å vite hvor vedkommende var født/bodde. Riktignok er ikke barnets navn oppført, men derimot foreldrenes. Og siden du vet farens navn skulle det da gå an å finne riktig melding.Derimot vet jeg IKKE om Byarkivet har disse meldingene akkurat for året 1920, men dersom du tar en telefon/sender en e-post eller et brev og spør, er jeg sikker på at de både kan svare på om de har fødselsmeldinger for Kristiania 1920 i sitt arkiv og gjøre et oppsalg for deg.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Heidi !Pratet med personen på jobben og det ble det ikke noe resultat ut av.Forslaget til Marius er nok det som må til. Legger inn link til Byarkivet og så kan du jo prøve å sende forespørselen via e-mail og håpe de har mulighet å gjøre et oppslag for deg på eventuelt en fødselsmelding.LenkeMarie Stephensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Boysen

Hei alle sammen. Takk for svar. Jeg har sendt mail til byarkivet i Oslo så nå venter jeg spent på svar. Gir dere beskjed hvis de finner ut av noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.