Gå til innhold
Arkivverket

[#25989] Konfirmasjon i Buksnes 1902-1906


Gjest Ingunn Randa Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingunn Randa Dahl

Jeg lurte på om det er noen som har mulighet til å sjekke kirke el. klokkerbøkene for Buksnes. Jeg vil så gjerne vite hva som står på konfirmasjonen til Olga Mathilde Larsen. Hun er født 9/10-1888 i Buksnes. Moren het Marie Lovise Klausdatter. Faren het mest sannsynligvis August Larsen. Nå har jeg vært på biblioteket og lånt mikrofilmer. Men det må være noe feil på filmen. Konfirmasjonene som skulle vært der, er ikke der. Hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Kristensen

Jeg har klokkerbøkene for Buksnes på Microfich. Jeg fant henne ikke som konfirmert i Buksnes - hennes jevnaldrene av 1888 årgang ble konfirmert 1903 og 1904.Jeg forsøkte også å finne henne som født/døpt i Buksnes - 1888 - men negativt også her. Hvor har fødselsdato fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

I Buksnes kirkebok, Hol sokn 1886-1898, (882.A01), nr. 39 på s. 20 finnes Olga Mathilde 9. oktober 1888. Ingen dåpsdato.Statsarkivet i Trondheim fant henne for meg. Jeg har siden lånt mikrofilmen og funnet henne selv.I FT 1900 er hun fremdeles på Kylpesnes, Buksnes. Hun gifter seg i 1909, fremdeles på Kylpesnes.Derfor tror jeg at hun også må ha blitt konfirmert i Buksnes.Det er pga. at jeg så gjerne vil finne ut hvem faren var, at jeg har denne etterlysningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jeg sjekket klokkerboken for Buksnes på nytt. I innledningen står det 'For Buksnes sogn i Buksnes prestegjeld, Lofoten profsti' - som vel er ensbetydende med at Hol er utelatt. Jeg fant ihvertfall ikke noen Olga Mathilde innført i kirkeårene 1887 (42 jenter), 1888 (39 jenter) og 1889 (45 jenter). Beklager at dette gav lite bidrag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Ja takk i allefall. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre, får vel bare la det ligge en stund. Kan jo hende at noe dukker opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Hva med skiftene? Vet du når Marie Lovise Klausdtr. og August Larsen døde? I tillegg til selve skiftet finnes også skifte 'grunnlaget' på SAT (Statsark. i Trh) som går ytterliger i detalj (bakgrunnsmateriale).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Olga Mathilde er konfirmert i Hol Kirke den 3. juli 1904. Hennes foreldre er fisker August Larsen og Marie Klausdatter. Olga er født og oppholder seg på Kylpesnes.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tusen takk begge to. Til Trond : Jeg vet når Marie Lovise døde. Men August Larsen har jeg ikke flere opplysninger på enn det som kommer nedenfor.Marie Lovise hadde flere barn utenfor ekteskap, tror ikke det ville stå noe om fedrene i skiftet, eller ?Til Per Magne : Er det alt som står om hennes foreldre? Jeg hadde håpet at det skulle stå noe mer om hennes far.Ved hennes fødsel står det ikke noe navn på ham. Bare at han var fisker med bopæl på Arholmen og født 1858. Navnet har jeg fra Hol bygdebok.Den eneste aktuelle personen jeg kan finne i FT 1900 er denne LenkeMen ham har jeg forsøkt å finne i FT 1865 og 1875 uten å lykkes.Det behøver jo ikke å være ham, men det kan jo kanskje være naturlig å koble dem. Flere gode forslag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ved vielsen i 1909 står det ikke noe om faren ?Ellers kan kilden Folkemengdens Bevegelse fra Statistisk Sentralbyrå være verdt et forsøk.Denne må bestilles på Riksarkivet i Oslo og leses på Oslo Byarkiv.Viede 1909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Dessverre Ingunn - det står kun at faren er fisker August Larsen. Ved giftemålet den 18.04.1909 er det samme opplysning 'fisker August Larsen' - intet mer.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Du må ikke gi opp allerede nå. Går du inn på FT1865 og sjekker kysten mellom Bergen og Lofoten finner du flere mulige 'August Larsen':Lurøy: Ole August Larsen, 5 årStegen: Wilhelm August Larsen, 4 årStrinden: August Larsen, 7 årEdø: Agustinus Larssen, 4 årSogndal: Melkjor August Larsen, 3 årBergen: August Edvard Larsen, 7 årSiden du ikke har funnet han i FT1865 og FT1875, er det nok mulig at han er søring som er flyttet nordover - alene eller sammen med familien - etter 1875.Jeg har planlagt å besøke SAT kommende lørdag. Hadde du hatt dødsår på August Larsen kunne jeg brukt litt tid på å sjekke skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Nei, det er sant. Ikke noe missmot her. Syns bare at jeg har undersøkt alt som finns nå.Jeg tror ikke jeg vet når han døde. Men i Hol bygdebok, står det at han døde i 1950, men det jeg tror, er at det er stefaren til Olga Mathilde, Johan Fredriksen som døde da, at det har skjedd en forvexling av forfatterne.I FT 1900, (hvis det er riktig August), så står det at han er fra Skjerstad, Nordland, mener de ikke at det er hans fødested ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kristensen

Jo, jeg er enig med deg. Det står jo klart at fødested er Skjerstad - og det kan jo også være at familien har flyttet sydover - vært sydpå i perioden 1865 - 1875.Da tror jeg KB for Skjærstad kan vært lurt å fortsette med - for å få verifisert at det var en August som ble født i denne perioden 1856-1859 - event. sjekke om denne personen ble konfirmert i Skjerstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Takk for tipset, det skal jeg forsøke. Det er greit å få noen ideer, andre ser gjerne litt klarere enn en selv gjør noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Magne Bernhardsen

Hva med denne karen i 1875? Lenke Det er sannsynligvis den samme som du finner i Finnmark i 1900 fra Skjerstad.Du nevnte at Marie Klausdatter hadde flere barn før hun ble gift - etter 3. barnet måtte hun i retten for å svare for seg. Der kan du finne (om du er heldig) detaljerte opplysninger om alle innvolverte... Sakene er i Statsarkivet i Trondheim.Du har rett - det er Johan Fredriksen som er død i 1950.Per Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingunn Randa Dahl

Tror du denne Augusten kan være den samme? Jeg har vært bort i stor variasjoner i oppgitte fødselsår, men synes dette virker litt mye?Hvis 'min' August er født 1858 ville han vært 17 år i denne tellingen. Mens denne Augusten her bare er 9 år. Gitt at gutten selv var tilstede når han ble registrert i FT, kan han vel neppe ha lurt evt. registrator, med mindre det er skrevet feil og skulle ha stått ex.1856. Jeg vet jo selvfølgelig ikke hvordan tellingen foregikk, men.Jeg har kontaktet Statsarkivet i Trondheim ang. farskapsaker, negativt. De hadde ikke noe om det. Det var ihvertfall to forskjellige fedre på de to eldste. Tror at Johan Fredriksen var far til de følgende barna, selv om de ikke giftet seg før etter at barnet var født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.