Gå til innhold
Arkivverket

[#25993] Jacob Erlandsen, f. 1829 Bueie, Sel/Vågå


Gjest Gullbjørg Storvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gullbjørg Storvik

Min tippoldefar Ole Olsen Bondestad hadde en eldre søster, Imbjør Olsdtr. f. 1805 som 1829 blir gift med Erland Jacobsen på plassen Bueie. De får 5 barn, hvorav 4 vokser opp. Deres eldste sønn Jacob flytter til Tromsø, og jeg finner han i 1865 som tømmermann m. kona Jonette og 3 barn. Han fortsetter å bo i Tromsø, og i 1875 har familien fått 3 barn til. Sønnen Jakob Erlandsen er i 1900 byggmester, og bor med kona Laura (f.i H-fest 1872) og 4 døtre i Vestregt. En annen sønn, Edvard August er i 1900 baker og bor i Harstad m. kona Mari Johannessen som var f. 1858 i Vågå. De har 5 barn, 4 døtre og sønnen Johan Olaus Nergaard. Jeg har slått opp i tlf.katalogen på alle Erlandsen i Tromsø og Harstad,- noen har jeg ringt uten at det har gitt resultat. Håper dette vil gi meg bedre rsultat. Med hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Jeg forstår innlegget ditt slik at du søker slekt etter brødrene Jacob Erlandsen og Edvard August Erlandsen.Jeg kan dessverre ikke bidra stort, men tenker at ettersom det her er snakk om åtte jenter som sannsynligvis skiftet etternavn når/hvis de giftet seg, og èn gutt som kanskje tok i bruk Nergaard som etternavn, må det være mer enn flaks dersom man treffer på etterkommere i dag med Erlandsen som etternavn. Har du forsøkt Nergaard/Nergård i Harstad? Det er ganske mange av dem også, da.Du er kanskje etterkommer av den tredje sønnen til Jacob og Jonette, Johan Oskar som flyttet til Oslo? I motsatt fall kunne det kanskje ha vært lettere å spore opp etterkommerene hans i Oslo via adressebøkene, i håp om at disse kanskje kjente til slektningene sine i Tromsø og Harstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For sikkerhets skyld tar jeg med Jacob og Jonette i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61902.wc2&gardpostnr=222&personpostnr=2164&merk=2164#ovre>Lenke og i 1875 Lenke.Sønnen Edvard August bosatt på Nordre Harstad, Trondenes i 1900 LenkeDette er antakelig broren til Edvard, Johan Oscar, som i 1900 er bosatt i Vogts gate 10 i Kristiania. Han er snekker, bygningssnekker og gift med Lene Erlandsen fra Kråkstad. Sønnen Hans Jacob og datteren Karen Birgitte er født hhv.1889 og 1891 i Tomter, mens den yngste jenta, Ella Margrete, er født 1898 i Kristiania Lenke. Hvis denne familien fortsatt bor i Kristiania etter år 1900, er et tips å sjekke bostedsadressen i adressebøkene og deretter se om du kan finne Johan Oscar og familien på aktuell adresse i de kommunale folketellingene. De kommunale folketellingene oppbevares i Byarkivet i Oslo. Hadde tenkt å legge inn en lenke med info om folketellingene, men akkurat nå kommer jeg ikke inn på nettsidene til Byarkivet.Edvard og Johan har to søstre, Charlotte Marie, født 1866, og Laura Mathilde, født 1872. Kan dette være Charlotte, bosatt i Hammerfest i 1900, gift med kjøpmann Joachim Edv. Rasmussen fra Gamvik? Lenke. I 1900-tellingen for Tromsø finner jeg videre en Laura, gift Eidisen, født 1872 i Tromsø. Mannen er malermester Edv. Eidisen, født 1870, Tromsøsundet Lenke. Men vi kan ikke være sikker på om dette er ”din” Laura…For øvrig lever både Jacob Erlandsen og kona Jonette i Tromsø i år 1900, og da ha de en pleiesøn hos seg, født 1886 i Vardø, som heter Jacob Reinhardt Berg. Han forsørges av no. 1, står det, og det er verftstømmermann Jacob Erlandsen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Forventer selvsagt ikke at du skal dra fra Karlsøy til Oslo for å se på kommunale folketellinger, men tenkte i allefall at jeg ville gjøre deg oppmerksom på at kommunale folketellinger som er eldre enn 60 år, fritt kan brukes av publikum. Adressen til Byarkivet i Oslo er Maridalsveien 3, 0178 Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Tusen takk for nye opplysninger. Har selvsagt selv sett etter jentene, men foreløpig lagt det til side da jeg regnet med at etternavn kunne være et annet enn Erlandsen. Når det gjelder Johan Oskar så har jeg nok oversett at han var i Oslo.Tusen takk igjen. Dessverre har mitt nærbibliotek vært ute av drift i november grunnet flytting, derfor har jeg ikke kunnet låne microfilm, men til uken er de i full drift igjen og jeg kan låne filmer som før. Har på DIS Oppland sett at en Anne Britt Nygaard også har søkt etter samme person, skulle hun se dette, så håper jeg på kontakt. Mulig hun er en slektning. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.