Gå til innhold
Arkivverket

[#25994] Fjell i Hole 1700-tallet


Gjest Lene Jansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lene Jansen

Nils Pedersne Fjell f 1702-begr. 4/5 1786. Gift 4/12 1729 med Mari Olsen f 1697-begr. 10/12 1772.Funnet 7 barn. Nils skal ha vokst opp hos besteforeldrene sine på Elstøen. Her bodde han noen år som gift også. Nils var både leilending og selveier av en del av Søndre Fjell. Han skal ha vært halvbror av Dragon Paal Putten. Hvem var foreldrene til Nils og Mari, og hvem var besteforeldrene som Nils vokste opp hos. All info om disse personene er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E Yttri

Jeg har jobbet med denne slekten en god stund, og kommer med en artikkel som er planlagt i Hringariki nr 1 for 2005. Denne slekten er også tema for et foredrag i Ringerike slektshistorielag i desember.Utgangspunktet for den kommende artikkelen er den søskenflokken som Nils og Paal var en del av, minst 8 søsken, men jeg er ikke sikker på om jeg har funnet alle. Det er uansett plass til flere mellom eldste og yngste. I artikkelen kommer jeg til å ta med opp til 3 generasjoner etter denne søskenflokken, det vil si de jeg har funnet fram til. Av forståelige grunner kan ikke alle tas med i foredraget.Noe nytt om søskenflokkens forfedre og formødre vil også bli presentert i artikkelen og i foredraget.Videre kan det diskuteres hvorvidt Nils og Paal var halv- eller helbrødre. Jeg mener i hvert fall at Paals alder ved begravelsen var oppgitt mange år for høyt, slik at han dermed kommer nærmere Nils i alder.Nils Pedersson Fjeld og hans kone Mari Olsdotter, trolig fra Onsaker, ble trolovet 1/12-1920 og gift 6/1-1921. Så de rakk å være gift i over 50 år før Mari døde. Ikke alle som oppnådde det i den tiden!Med vennlig hilsenOle E Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Kjetil Andersen

Iflg. Ringerikske slekter er Ragnhild Pedersdtr født ca. 1702, død 1782 gift 16 Feb 1736 med Peder Larsen født ca. 1707 en søster eller halv-søster av Paal Putten (altså søster til Nils Pedersen). Jeg har funnet 10 barn av dem i Hole kirkebok. Ragnhild er min 5GGmother Hvis nærmere data om barna er av interesse er min e-mail: sandsteel@hotmail.com Når og hvor er foredraget i Ringerike slektshistorielag ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E Yttri

Foredraget i Ringerike slektshistorielag skal være på Ringerike Videregående Skole tirsdag 7/12 19.00Når det gjelder Ragnhild Pedersdotter, tror jeg at også hun var litt yngre enn den oppgitte alderen på 80 år da hun døde. Av de mulige 10 barna, var det bare 5 som levde da det var skifte etter Peder.Med vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Bjørn Pettersen

Hei.Jeg har Hans Grenader i min slekt,har hørt at han var en mulig halvbror av Paal Putten,kan dette stemme.Jeg lurer på hvem som var hans foreldre.Mvh.Bjørn Pettersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

Hei!Paal Putten er mulignes onkel til Hans Grenader. Han var sønn av Hans Pedersen Helland/Helgeland f 1698-1774. Først gift med Eli Hansdatter. Deretter Maria Syversdatter. 10 barn, en av dem Hans Grenader.Bodde på Frognøen i Hole Opplysningene fikk jeg i foredraget nevnt ovenfor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene Jansen

I foredraget ble det lagt frem følgene søsken av Paal Putten:Nils Pedersen Fjell f 1702, Ragnhild Pedersdtr Gomnæa f ca 1710, Jens Pedersen Nøstre f 1704, Mads Pedersen Tomta f 1700. Så ble det nevnt noen usikkre søsken: Gunhild Pedersdrt Elstøen f 1708, Hans(som jeg nevnte tidligere), Lisbet Pedersen Svarverud f 1706, Danile Pedersen f ca 1688. Foreldrene deres er usikkre. Men Nils Pedersen Fjell vokste opp hos besteforeldrene i Elstøen, Ole Olsen og Kari Simonsdatter. De fikk da en datter som er mor til disse og en hypotese i foredraget var at hun fikk dem med Peder Madsen Frognøen f ca 1666-1720

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (6): Hei igjen Bjørn!En artikkel er som innlegg (2) sier planlagt i 'Hringariki nr.1 - 2005'. Dette nr. av medlemsbladet til Ringerike Slektshistorielag kommer trolig ut mai/juni 2005.Skulle du ha interesse av å kjøpe hele heftet, finner du adressen du kan henvende deg til, samt prisen på heftet, ved å søke på nettet etter hjemmesiden til Ringerike Slektshistorielag. Mvh Ellef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.