Gå til innhold
Arkivverket

[#25998] Alfred Olsen f. omkr. 1882 Norge g. WA, USA. Opplysninger forfedre/etterkommere


Gjest John O. Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest John O. Svenning

Alfred Olsen f. omkr. 1882 i Norge? d. 1954 Paulsbo, Wa, USA Gift i WA, USA med Othilde Gunhilde Norvanda Nelson f.15.3.1897 Haugen, Andøy, Norge, d. 1980 i Paulsbo, WA, USA. De hadde en sønn, Norman Olsen f. 1916 Seattle, Wa USA, d. Paulsbo Ukjent. Gift med Agnes NN f. ukjent, d. ukjent. Barn: 1. Mark Olsen f. 17.04.1956 d. 1983 Paulsbo, 2. [Redaktøren har fjernet opplysninger om nålevende personer] Søker nærmere opplysninger om Alfred, hans opphav og etterkommere. Forsøker på norsk først. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Finner denne Alfred død i WA state death indexName: Alfred OlsenPlace of Death: KitsapDate of Death: 06 Aug 1954Age: 72Gender: MCertificate: 14546-----Har du sett ham i folketellinga? Brukte han til daglig navnet Fred?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Litt nærmere-----Washington State Birth Index, Prior to 1910 - 1919Parent: Alfred OlsonName: Norman Henry OlsonLocation: TacomaParent: Otilda NelsonBirth Date: 06 Nov 1918-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Bare noen tips for videre leting.I USA er det ikke så lett å finne ut hvor han er fra men en obit eller citizenship kunne gi noe. Ekteskapet i Kirkeboka der borte gir som ofttest hvor de er fra, av og til dessverre bare Norge. Folketelling 1920 og 1930 angir også et immigrasjonsår. Det reiser 3 Alfred Olsen fra Kristiansand, 2 fra Larvik, on noen fra Oslo med riktig alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Det er ingen umulighet selv med et funn i en census å finne frem til den rette.Emigransjonsåret vil stå der. Men .... jeg finner ingen av dem i Washington annet enn født og død. Kan han ha hatt flere navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Begge Othilde er riktig - feil i fødselsår, 1897 er korrekt, Nelly nevnt bl. emigranter er 'lillesøster'. Får se nærmere på disse opplysningene. Alfred var gift med en søster av min bestemor, vet ikke mer om han enn det jeg har oppgitt. De var sju søsken som utvandret, forsøker å nøste opp. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Otilde fra Dveberg kan da umulig være samme som den jeg nevner i emigrantlistene (som er den riktige med feil fødselsår) Lenke . Faren er jo ikke identisk, men pytt...vi har den rette i emigrantlistene som bekrefter at de reiser til Tacoma. Othilde og Alfreds barn ble født i Tacoma så det er mulig at du skal lete etter Alfred'er med destinasjon Washington

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Linje 11, 12 og 13 viser 2.gangs utreise fra Norge Lenke . Tenkte det skulle være mulig å finne eksakt bosted i TacomaMen .... hvorfor mener du at det er riktig Otilde når alderen avviker 5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det er mulig at det bare er en tilfeldighet, men jeg har en Norman R. Olsen, f. 16.2.1916 som bor i Seattle. Men han er ikke født der men i Nord Dakota, før foreldreren flyttet til Seattle. Han er min firmenning. Hen er sønn til Halvor Olsen fra Norge.Kan der være en forbindelse her?Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Othilde og Nelly er to av min bestemors søsken. Vi snakker om den samme Othilde, men det har egentlig ikke betydning, det er Alfred jeg er på jakt etter. Det er ikke riktig at dette var 2. gangs utvandring. Min bestemor utvandret først, 1909, de andre fulgte etter i tur og orden mellom 1910 og 1913. Til Birger: Er nok bare et tilfelle/sammentreff navn. Othilde kom til Tacoma og hun og Alfred bosatte seg i Poulsbo. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jo det har betydning, dette blir bare surr!! Er det også din Otilda som er å finne i utvandrerlistene i 1907? Hvordan kan hun da utvandre første gang 1909?Hvor de endte har av betydning for hvor hun giftet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Sorry sorry, nå mixet jegt sammen to temaer, men det er like viktig å få vite exakt hvor i Tacoma de bodde. Har du sjekket vigselspapirene og dødsattesten til Alfred? den kan gi deg info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Min bestemor, Gudrun, utvandret 1909 som den første av 7 søsken.Min oldefar omkom på sjøen i 1909 og oldemor døde av kreft i 1913, de siste dro da. Othilde og Alfred bodde i Tacoma når sønnen, Norman, ble f. (1916). Flyttet senere til Poulsbo, begge døde der. Har ikke nærmere adresser, forsøker å få opplysninger fra søskenbarn av min mor. Dessverre litt vanskelig, som det ser ut til å være med noen av norsk-amerikanerne. De vil heller motta opplysninger. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Hmmmm jeg har prøvd så mange varianter, men kan ikke finne noen av dem under navnet Olsen/Olson, lurer på om Alfred brukte et annet etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

De opplysninger jeg har fra en nå avdød tante i BC sier at Alfred, sønnen og barnebarna brukt Olsen/Olson. De brukte å være på besøk har min mormor i BC. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Svarer ja jeg om det fremdeles er Otilda fra Dveberg Lenke som gjelder.-----1930 United States Federal Census - California - Los Angeles - Los Angeles (Districts 501-750) -Dersom ikke jeg leser helt feil er Otildia 32 år gammel, emigrerte i 1913 og 'D' som jeg antar er divorced.Norman N/H (?) er 11 år, født i Washington, far født i Washington, mor født i Norge.Onkel Bernhard N. Nelson, singele, er 'head' og emigrerte i 1911.-----Jeg er heller forvirret ut fra at du hardnakket påstår at de fikk denne Norman i 1916 (kanskje den første døde) og at du ikke nevner noe om at foreldre var 'divorced'. Hva er riktig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Det er korrekt at Bernhard er en av brødrene, de opplysningene jeg gjenga fra min tante og bilder som jeg har fra omkr. 1950 viser Alfred og Othilde som ektepar samt Norman og kone (Agnes). Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Du får nesten kommentere funnet i CA, er det Bernhard? Det blir tungt å lete uten feedback.Kan Alfred og Othilde ha vært separert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Frustrerende å lete Nina når en får litt vage og tildels motsigende svar fra spørrer. Jeg tror du har funnet rette personer! Otilde fra Dverberg i 1900 tellinga er rett person )min lenke fungere ikke nå), skulle ifølge John være født på Haugen, Andøy og da er Dverberg rett sted. Her har hun en bror Bernhard f.1895, en søster Gudrun, det stemmer også og Elvine. Da Bernhard emigrerer skal han til en bror og det må vel være eldstemann, Andor Nilsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Jeg trodde jeg hadde presisert at det er riktig Othilde i begge kombinasjonene. Othildes søsken er vel egentlig bare forvirrende element når det er Alfreds opphav/etterkommere om er av interesse. Forstår ikke hva som er vagt og selvmotsigende. Alfred og Othilde var gift inntil hans død i 1954, sålangt jeg vet. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.