Gå til innhold
Arkivverket

[#26001] Døpte i Bergen - 1902


Gjest Siri Ravnanger
 Del

Recommended Posts

Gjest Siri Ravnanger

Har en kar her jeg gjerne skulle blitt bedre kjent med ;o). Han het Sverre Johan Bergh, og var født 02. mars 1902 (?) i Bergen. Tror hans mor var fra Selje? Hvis jeg får vite litt om foreldrene så får jeg noen tråder å nøste fra. På forhånd takk! Hilsen Siri :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Sverre Johan var fødd i Bergen 2.3.1902 og vart døypt 4.5.1902 i Sandvikskyrkja. Foreldri var (ugifte) ungkar og D/S tjener Torvald Iversen Berg i Bakkegd. 10 og Johanne Johannesen i Ekerngd. 14.Sverre Berg var i 1912 i lag med fem andre born busett i Geble Pedersensgd. 5 i Bergen som medlem av huslyden til Peder Odin Olsen og kona Johanna Serenne Olsen. Peder og Johanna gifte seg i Krosskyrkja i Bergen 6.10.1908, og det var andre ekteskapet for båe. Johanna var f. i Selje 12.8.1866!Eg vonar dette er til litt hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ravnanger

Masse hjelp, tusen takk. Den godeste Torvald har jeg visst vært 'borti' før - han må ha vært en livlig kar - men hvor kom han fra? Fant den gang en kandidat i Borre, men klarer ikke linke ham opp... Hilsen Siri ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Teljingi for Bergen 1912 har to personar som høver med Torvald:* Thorvald Bergh, 38 år, dampskipstjener, med kona Ida Bergh, 42 år, kok ombord. Dei budde i Grønnevoldsgt. 2 i Bergen, men i motsetnad til dei aller fleste andre, er korkje fødselsdatoar eller fødestader oppgjevne; heller ikkje kva år dei flytte til Bergen. Ingen born er nemnde.* Thorvald Julius Berg, fødd i Sande, Nordre Jarlsberg 23.2.1879, innflytt til Bergen 12.5.1898, tjener, gift og busett i Grønnevoldsgt. 16(!), men med opphold på Raadstuepladsen 8, Kredsfængslet!Vonar dette hjelper deg vidare!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Torvald Julius Iversen giftet seg i Korskirken 13. desember 1903. Han var født i 1879, fra Enebak, og sønn av tjenestedreng Julius Iversen. Dette må så vidt jeg kan skjønne være samme mann som Thorvald Julius Bergh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Siri Ravnanger

Du hendelse!!!!Jeg har skummet litt kirkebøker - og finner at den godeste Thorvald - med eller uten Julius, Iversen og/eller Berg - ganske riktig har MINST 3 barn etter 1901 utenom 'min' (både før og etter giftermålet - men ingen med fruen!)- og det er bare de jeg finner sånn med en gang (og bare i Bergen!)! Han må jo ha vært beryktet etterhvert! Ser at leiermål ellers registreres flittig i kirkebøkene, men ikke i disse tilfellene. Var det ikke noen form for 'rettsforfølgelse' av slike 'grakatter'? Mener å erindre at det var bidragsplikt - den må i tilfelle ha vært formidabel for denne krabaten! Kan det ha vært noe sånt han satt inne for i 1912?? Forskrekket hilsen fra Siri ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.