Gå til innhold
Arkivverket

[#26003] Ungkarl Ole Anderssen Andeboe sogn gift i Stokke 1803 med Anne Hansdatter Berg.


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

13.02.1803 vies dette paret i Stokke.De får barna Anne, døpt 19.05.1805, og Anders, døpt 09.10.1808, i Kodal i Andebu.De bodde i Trevland-saga i Kodal ca. 1805 - 1810.Anne Hansdatter er døpt 04.04.1774 i Stokke og døde som enke 29.05.1818 i Stokke.Jeg har funnet tre unge kandidater til Ole i Andebu 1801, men har så langt ikke noe fellende bevis. Han kan jo også skjule seg bak en Ole i en annen kommune i 1801.Annes foreldre var Hans Evensen Berg og Goro Povelsdatter Tutan-Borge gift 09.02.1773 i Stokke. Gorro Poulsdatter var i 1801 enke og 50 år. Men hvor kom hun fra?Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Guro Paulsd. Tuten-Borge konfirmeres 16 år gammel 3. søndag etter påske i 1767 i Stokke (Arnadal kirke). Har du sjekket om hun er døpt i Stokke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei!Jeg har til nå ikke funnet Guro døpt. Har også sett på IGI kortene for flere fylker uten napp.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Hans Evensen Berg (u. Gryte) og Guro Paulsdatter får 10 barn i perioden 1773-1793. Har du sjekket om fadderne kan gi noen spor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Torsten Nilsen (f. 1775), gift med Sibille Kristensdatter (f. 1781), var gårdbruker på Gryte, som Berg var husmannsplass under. Det er i utgangspunktet ikke noe som tilsier slektskap. Kanskje Torsten var den som festet bort plassen?Vi må ikke glemme at forlovere og faddere vel så gjerne var naboer som slektninger. Det er først når slike kommer fra gårder langt unna, kanskje i et annet prestegjeld, at man kan regne som relativt sikkert at det faktisk er slektninger vi har med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei!Det er Ole Anderssen jeg har jobbet mest med. Han må være død i perioden ca. 1810 til 1818. Så langt har jeg ikke funnet dødsdato i Andebu eller Stokke.De kan jo også ha bodd i en annen kommune.Oles forlovere og hans barns faddere har ikke gitt meg noen spor.Poul var Annes bror, og hjemmeboende i 1801.De faddere jeg har til Hans og Goro sine barn har ikke gitt meg noen spor.Ketil, har du noen søkbare kirkebøker for Stokke på lur. Du kommer jo svært raskt opp med data.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Hei! Ole Anderssen og Anne Hansdatter fikk i h.h.t. FS/IGI også datteren Anne Helene, som ble døpt tre uker etter vielsen, 06.03.1803. Levde hun opp? Den neste datteren ble også døpt Anne.Hvem kalles opp her? Oles mor? Annes mor er Goro. Ingen av de tre kandidatene til Ole 1801 i Andebu har mor ved navn Anne eller Helene.Men den ene moren, Kristine Hansdatter ble født i Trevland-saga 1748. Ole og Anne bodde som tidligere nevnt der ca. 1805-1810. Tilfeldig?Fra 1801 og ved hjelp av FS/IGI har jeg fått fram flere og har nå 9 av Hans Evenssen og Goro Povelsdatters barn. Jeg mangler et barn i h.h.t. Ketils innlegg nr 4.Even døpt 1773 og 1782, oppkalling av farfar.Anne døpt 1774, oppkalling av farmor.Sibille døpt 1777, oppkalling av mormor? Hjemme 1801.Povel døpt 1779, oppkalling av morfar. Hjemme 1801.Dorte døpt 1783 og 1785.John døpt 1787. Hjemme 1801Lars døpt 1790.Avhengig av hvilket barn jeg mangler så ser det ut til at Goros foreldre kan hete Povel og Sibille.På Ketils mange ganger benyttede Vestfoldslekt-sider finner jeg passende navn på Nøtterøy. Povel Knudsen og Sibille Olsdatter på Skiærpe. Men Goro er ikke nevnt i bygdeboka der og hennes fødselsår dekkes ikke av databasen. Det kan være et blindspor. Uansett krever det bibliotekbesøk og leting i rullene.Med vennlig hilsen Ove Gunnar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Ole, i innlegg nr 11, er i henhold til kirkeboka døpt i 1793, ikke 1794.Jeg har flyttet spørsmålet om hvor Goro Poveldatter kommer fra til et eget tema Lenke.Spørsmålet om Ole Anderssen er fortsatt uløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

En Ole Andersen blir født i Sandar 1780 som uekte sønn av soldat Anders Olsen og Anne Jørgensdatter. [url="http://www.vestfold-slekt.net/cgi-bin/db.cgi?db=0724Dopte1&view_detail=1&ID=3897>LenkeDenne Ole har foreldre som kan passe oppkallingsmessig for hans barn. Først Anne Helene, som døde tidlig, så Anne og Anders. Og hans fødselsår passer bedre enn de tre som bor i Andebu 1801.Jeg har ikke funnet Ole død, så hans alder vet jeg ikke. På Hønsvall i Kodal, Andebu konfirmeres en Ole 1795

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.