Gå til innhold
Arkivverket

[#26021] Roan- Kristian Rikardsen Nygård


Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

I forbindelse med at jeg hjelper en venn med gransking av sin slekt, så har jeg kommet over Kristian Richardsen Nygård som er en halvbror til en av hans aner. Jeg søker etter hvor det ble av denne Kristian Nygård som ble født på Nygården inne i Skjøra i Roan den 3 juli 1895. I søket etter Kristian har jeg kommet over to mulige 'kandidater'. Jeg har funnet en Kristian Nygård som ble lærer i Roan og som trolig var bosatt i Trondheim, det var også en Kristian Nygård som bosatte seg i nærheten av Rakvåg.Kjenner noen til hvem av disse to som er den Kristian Nygård jeg søker opplysninger om, eller hvor det ble av den Kristian Nygård jeg søker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karen Husdal Brevik

Hei!I Norges Bebyggelse, Herredsbindet for Sør-Trøndelag nordre del, står det bl.a. på side 979 under Stjørna: 'Sørvik, gnr 43 bnr. 4, ligger 4 km fra dampskipskai. Postadr. Råkvåg. Eier fisker Kristian Nygård, f. 3.juli 1895 i Stjørna, foreldre Ellen Knutsdtr. Torseng.' (Far står ikke nevnt). Videre står det bl.a. '1950 gift med Ida Alise Arntsen, f. 13.januar 1910 samme sted, foreldre Dorthea og Kristian Arntsen.' Norges Bebyggelse kom ut ca. medio 1950.Mvh Karen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha! Det ser ut for at denne Kristian Nygård må være rette person, siden hans mor het Elen Knutsdatter. Stedsnavnet Torseng var nytt for meg og jeg kjenner ikke til hvor dette er. Det siste jeg vet om Elen Knutsdatter er at hun i folketellingen i 1900 var boende hos sin bror Daniel på Nygården. Vet noen noe mer om denne Kristian Nygård som bodde ved Råkvåg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Eivind Bremnes

Ellen Knutsdatter er datter av Knut Danielsen, Nordseter i Stjørna. Hos sin bror med to barn 1900 som var flyttet til Nygården, Roan. Broren Daniel nettopp enkemann med barn, og Ellen styrte huset. Daniel g. på nytt 1901. Ellens barn er nevnte Kristian og Peder Olaf Hansen f.91. Kr. far Rikard Olausen Nygård g. senere m. Julie, tre barn. Ellen gift i Stjørna? Hun kom jo fra der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk for opplysningen. Peder Olaf var farfar til den jeg søker slekt for. Peder Olaf sin far var Hans Jørginius Pedersen fra Stagan (Brukte også navnet Nygård og Roan), han reiste til Amerika, kjenner noen til hvor det ble av Hans i Amerika?Med hilsen Øystein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.