Gå til innhold
Arkivverket

[#26039] Iver Larsen og Rannveig Olavsdatters skjebne? (f. 1778 - Voss)


Gjest Tom Harald Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Hei! Jeg søker etter Iver Larsson, født 1778 på Øvre Fenno i Voss, og ektefelle Rannveig Olavsdatter f. 1778 på Jernes i Hordaland. I følge Kindem i Vossabøkene, flyttet dette ekteparet til Vesterålen i Nordland, men har ikke funnet disse to i noen av Vesterålens kommuner. Det er kjent at de fikk 4 barn, kanskje flere? Kilde: IGI i Familycsearch. De navnene jeg har er: Britha f. 1807, Ragna f. 1813, Lars f. 1816 og Ole f. 1818Jeg finner sønnen Lars Iversen i Voss fram til 1838, da er han i afgangslistene for Voss og der står det at han flyttet til 'Nordlandene'. Lars var da 18 år.Allerede i 1.10.1839 giftet han seg med Anne Katrine Benjaminsdatter f. 3.4.1817, fra Bergvik i Hadsel. Se tidligere temaer om Lars Iversen i Brukerarkivet.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=10266&sok=tom+harald&startnr=&antall=&spraak=>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Hei! Løfter opp denne saken på nytt i håp om noen kjenner til Iver og Rannveigs skjebne?Elin: Det er mulig at det er datteren Ragna som har flyttet til Vågan. Ole finner jeg ikke i den lenken som du oppgav?Mitt problem er at jeg har ikke fått verifisert om dette ekteparet (Iver og Rannveig) faktisk har fått 4 barn (eller flere?) hva skjedde med dem? Finner ingen i Voss-tellingene på internett. Kirkebøker og slike ting fra Voss er vanskelig tilgjengelig for meg.Det er en ren gjetning om Iver og Rannveig flyttet på seg eller om de ble værende, videre er det også ren gjetning om det kun var sønnen Lars som flyttet nordover? 'Problemet' er Vossabøkene som sier at Iver og Rannveig flyttet Nordover og dermed viskes alle spor etter dem der.Noen som kan hjelpe meg på sporet? mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Var det denne Ole som ikke dukket opp i lenken i innlegg, fødested ”Vangen” – det kan jo muligens være Vossevangen…?? [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=1866&kenr=001&bnr=0062&lnr=00>LenkeDette er vel dette giftermålet i 1840 LenkeI Rødøy i 1865 finner jeg en Anders Iversen, f. ca. 1819 (i samme f.t. på RHD står det 1820) Voss. LenkeDette er muligens utflytingen fra Voss i 1852

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.