Gå til innhold
Arkivverket

[#26042] Wrede, Bergen / Danmark?


Gjest Jan Kåre Larssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larssen

Jeg søker etter info om Johannes Hansen Wrede f. 1736. Han kan være født i Bergen som sønn av Hans Jensen Wrede, som igjen var sønn av Jens Wrede og Ingeborg Hansdtr Blix. Se http://www.bt.no/utskrift.jhtml?articleID=305578Jens kom til Bergen fra Stenrup i Danmark ca 1677/78.Er det noen som kjenner Jens Wredes slekt i Danmark, eller kan bekrefte om mine antagelser er riktig? Eller har noen annen info om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Hans Wrede begraves 1725 i Domkirken.1739 begraves Hans Jensen Wrede i Domkirken.Hans Jensen vies 1732 i Korskirken, og bla sønnen Johannes døpt 1734 Korskirken. Spørsmålet er om Hans som begraves i 1725 er sønnen til Ingeborg Blix, og Hans Jensen som vies 1739 er sønn av Jens Jensen Wredes sønn av 1.ekteskap, Jens, som nevnt i 1683 i 15.rode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larssen

Johannes Hansen Wrede døpt i Korskirken 1734, som Svein nevner kan godt være den Johannes jeg søker ? I Aurland II, side 211 er Johannes Hansen Wrede nevnt født 1734 gift 1759 med Inger Sivertsdtr. De bodde en tid i Aurland og har barna Gjertrud f. 1759 og Kristina født 1762.Ekteskapet skal ikke ha vært inngått i Aurland, og barna ikke født der.Johannes og Inger Sivertsdtr er mine 5. tipp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Yngve Nedrebø

Johannes Hansen Wrede er nevnt i skiftet 23. april 1749 etter Hans Jensen Wrede (ca. 1696-1749). Han er sønn av Hans Jensen Wrede og Giertrud Olsdatter, og sønnesønn av brygger Jens Jensen Wrede (ca. 1646-1717) og Ingeborg Blix (ca. 1670-1698).Johannes Hansen Wrede giftet seg i Domkirken 29. november 1758 med Inger Sivertsdatter Wangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

Jens Jensen Wrede (født ca 1646 ant i Danmark, død 21/8-1717) var g. 2. gang med Ingeborg Hansdtr Blix (ca 1668-1698) Hennes aner her: http://nermo.org/slekt/d0017/g0000040.html#I5191Er det noen som vet hvem Jens Jensen Wredes 1. hustru var. De skal bl.a ha hatt datteren Marie Jensdtr Wrede, som tok over farens bryggeri da han døde? (Kilde: Bergens Tidene, nett 5/11-2004)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg-Christensen.

En slektsbok om fam. Wrede tror jeg du kan få tak i ved Bergen Offentlige bibliotek, Jeg lette en gang etter en bok om Mathilde Wrede som er fra Findland. Da lånte jeg en bok der om familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Søkte etter Wrede i tittel på Bergen offentlige bibliotek, men kunne ikke finne noen som lignet på slektsbok. Det kan vel hende at en av biografiene inneholder slektsstoff. Husker du tittelen på boka Edle eller andre? Bibliotekbasen her: http://www.bergen.folkebibl.no/Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Hei igjen. Jeg tror det var noen store ark. Jeg så det nedtegnet over slektsbøker i mitt bibliotek. Jeg mener det het Familien Wrede . Jeg bestillte det i allefall til Førde ifra Bergen. Du kan jo ring e Bergen Offentlige Bibliotek eller universitetsbiblioteket og spørre. Håper du får tak i det. Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Hei! Jeg har nå snakket med Bergen offentlige og Universitetsbiblioteket i Bergen. De finner ikke noen bok om slekten Wrede... Det finnes tydligvis noe som Edle hadde, men klarer vi å spore opp hva det var?Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Jeg skal forsøke og se om jeg finner den boken jeg leste at de hadde noe om Fam. Wrede. Men jeg kan ikke gå der før om 14 dg. Håper det går bra for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk Edle! Det høres fint ut. Vi er jo tolmodige i denne 'bransjen' :-) Har du Wrede i din slekt Edle? Jens Wrede (ca 1646-1717) skal ha kommet fra Stenrup i Danmark. Noen som vet hvor den plassen ligger?Lurer på om han er i slekt med disse: LenkeDisse stammer fra skomaker Jacob Wrede (1730-1784) fra Ferslev, SkjellandJan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Jeg arvet for mange år siden en bok fra min farmor. Hun var finsk. Boken het Mathilde Wrede. Da jeg leste boken blev jeg interesert i henne. Jeg ville finne mer ut om henne. Hun var visst baronesse. Hun er meget kjent for og reise rundt i fengslene og snakke med fangene. Så der finnes en familie Wrede i Finnland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ja, de hadde den boken om Mathilde Wrede (Mathilde Wredes testamente)Jeg vet ikke om opprinnelsen til Wrede familien, om der er flere familier med samme navn?. Om de første stammer fra Danmark eller Tyskland? Eller om Mathilde Wrede er av samme slekt?Men Jens Wrede er min 7 X tippoldefar og førte slekten fra Danmark - Bergen - Aurland og til Flåm.I noen papirer jeg hadde tidligere tror jeg at jeg var borti en plass (gård) som het Wredegaard i Danmark.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Fam. Wrede i Finnland stammer fra Westfalen De skal ha vært der fra 1500 tallet. Noen reiste til de Baltiske landene. De kom senere til Sverige og Finnland Henrik Wredes enke fikk mye eiendom, blant annet Wredenhoff. Det er for mye og skrive om det her. Hvis du sender meg e-post adr. kan du låne boken av meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Er det boken Mathilde Wredes testamente du mener?, så hadde de den på biblioteket. Er det andre kan jeg legge ut en mailadresse. Blir spennende å se om du finner den familieboken, og eventuellt se om danskelinken finnes der?Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Det er Mathilde Wredes testamente jeg mener. Jeg tror ikke det står noe om Danmark. Men de kan jo ha kommet dit likevel. . Edle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Edle Nyborg- Christensen

Hvis du ser i denne siden, finner du de eldste leddene av Wrede fam. www.wredes.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.