Gå til innhold
Arkivverket

[#26045] Arthur Anderson emigrert til USA i 1902, hvor ble han av?


Gjest Dag Album
 Del

Recommended Posts

Arthur Anderson, født i Norrkøping i 1882, emigrerte fra Kristiania 9. mai 1902. Han ankom New York (Ellis Island) 21. mai. I Emigrantprotokollen på Digitalarkivet står det at han skulle til Iowa. (Jeg vet at han senere hadde søsken i Michigan.)Han var døpt Linus Artur. Han er ført opp med begge fornavn i emigrantprotokollen, men jeg har inntrykk av at han mest ble kalt bare Arthur (med h).AA var spinneriarbeider på ullspinneriet på Vaggestein, Maridalen, Aker i Norge. Foreldrene var svenske, men han og søsknene skal ha hatt norsk statsborgerskap.Er det noen som kan hjelpe til med å finne ut hvor han bodde i USA, om han fikk familie, hvor lenge han levde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Fødselsdato - og navnet på søsknene har du sikkert- og fødselsdato på søskneneHan skulle til en cousin A. Anderson i Sac City, Sac County i Iowa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det var en spennende tanke at han kan ha hatt en bror i Iowa.Jeg kjenner foreløpig bare til søsknene hans fra 1900-tellingen, de som bodde sammen med foreldrene Lin(n)us og Hulda Charlotte i Maridalen. Søsknene er Ragnhild 1889, Hulda 1892, Thorbjørn 1894, Astri 1897 og Sverre 1900, de to første født i Sverige.Jeg ser nå at Arthur kan ha hatt eldre søsken. Disse vil da være født i Sverige, kanskje i Norrkøping som ham. Jeg bør kunne finne ut om de var flere, f.eks. om han kan ha hatt en eldre bror eller litt yngre som kan være den som bor på stedet du nevner i Iowa.Den ene av søsknene jeg vet mer om, er Torbjørn. Han var født 25. mars 1894 og kom som emigrant med Oceanic 7. juni 1910 til New York.Under navnet Helger T. Anderson giftet han seg 20. oktober 1918 med Nellie Bebeau. Senere ble han kalt Tom. De fikk barna Thomas Gordon 1920, Robert Francis 1922 og Phillis Elaine 1924. Stedet de bodde, var Manistique, Michigan 49854. Ingen etterkommere kan fortelle om hvor Arthur bodde, bare at han døde før 1950 – det er uklart hvor lenge før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila Christiansen, du spør også om (Linus) Arthur Andersens egen fødselsdato. Det var 24. november 1882. Han ble født i Norrkøping i Østergøtland, menigheten var St. Olav. Foreldrene het Linus Bernhard Andersson og Hulda Charlotte Svensson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Dag! Han brukte Thorbjørn Anderson i 1930 tellingen ser jeg.og i 1920 brukte han Thomas. Han bodde da i samme by - hos svigerforeldrene.Ser ikke Linus Artur i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Og - når man ser på Ellis Island-manifestet for Thorbjørn (indexert Thorbjorn Anderson på EI) så står det at han skal til sin bror ett eller annet (kan stå Arthur, men også mye annet) Anderson i Cooks Mills, Michoigan.LenkeCooks Mill ligger i KalamazooDet kan jo se ut som det var Arthur som var reisemålet for Thorbjørn... men jeg finner ham ikke helt uten videre i 1910

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Name: Arthur Anderson SSN: 195-05-2827 Last Residence: Pennsylvania Born: 24 Nov 1882 Died: Nov 1964 State (Year) SSN issued: Pennsylvania (Before 1951 ) dette er dyrt og tar veldig lang tid... og du kan risikere at det er riv ruskende gæærnt... men.. jeg hadde sendt inn jeg..www.rootsweb.com har gratis SSDILaila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sprøtt at jeg ikke finner Arthur i Kalamazoo i 1910 egentlig... han burde jo være der et sted.Var det flere av søsknene som emigrerte? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laila! Hjertelig takk for spennende funn.Du gjorde meg oppmerksom på at Arthur oppga at han skulle til Sac City, Iowa da han dro til USA i 1902. Det er nærliggende å tro at han kjente noen der. Om det var slektninger, var de trolig svenske. Jeg har ikke fått rede på om han hadde eldre søsken som ikke ble med da familien dro til Norge (eller hadde vært med og flyttet hjemmefra i 1900).Det er mulig at han dro til slektninger av den kvinnen han fikk barn med og forlot - om han den gang hadde lovet noe annet enn å forlate henne. To brødre av barnemora, Olof og Fredrik Olsson fra Eda i Värmland, er registrert for emigrasjon 3. og 4. mai 1902 i svenske protokoller. OOps - i det jeg skriver dette slår jeg opp og ser at Oluf Olsen fra Vermland står oppført på linja under Arthur ved ankomst til Ellis Island. Kanskje sier den utydelige teksten at han også skal til Sac City. Kanskje er det Olufs (og barnemoras) slekt og bekjente han skal til. Fredrik finner jeg ikke på Ellis.Jeg takker ellers for SSDI-opplysningen om Arthurs død, den var det litt pinlig at jeg ikke hadde oppdaget selv.Vi får ellers håpe han lar seg identifisere i en folketelling.Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.