Gå til innhold
Arkivverket

[#26052] Thore Simonsen f. ca. 1795 Søndeled


Gjest Ellen Gro Walnum
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Gro Walnum

Jeg er på jakt etter min tippolderfar, Thore Simonsen fra Gjerstad (gården Uren). Jeg finner ham på folketellingen for 1865. Der står det at han er 71 år og må da være født ca. 1795.Jeg har søkt etter ham i folketellingen for 1801. Den eneste jeg finner i tellingen for 1801 som har lignende navn og er født på omtrent det tidspunktet er en Thor Simonsen, som er oppført som 'uægte barn' av Kirsten Stiansdatter. Det står at han er 5 år. Han bor på gården Søndeled Store i Søndeled Aust AgderJeg har ikke drevet med slektsgransking så lenge, så det jeg lurer på er: Siden jeg ikke finner noen andre som stemmer med navn/fødselsår i hele landet, kan jeg da gå ut fra at dette er riktig. Hvordan kan jeg få bekreftet at dette er riktig person?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her husmann med jord og sagmester Thore Simonsen og kona Kari Torjesdatter på Uren i Gjerstad i 1865. Han er 71 år, hun er 52. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60911.wc2&gardpostnr=13&personpostnr=85&merk=85#ovre>Lenke.Tore Simonsen (Thor Simonsen) blir gift iflg. FS med Kari Torjesdatter 27.12.1836 i Gjerstad (legger inn lenken i fall den fungerer Lenke). Har du sett i kirkeboka om brudeparets alder i er oppgitt ved giftermålet, ev. om navnet på brudgommens far og brudens far er nevnt?Her er barn av Tore og Kari – det er kanskje flere?Torje, døpt 24.05.1837 LenkeTorje Severin, døpt 22.07.1838 LenkeMaren Karine, døpt 06.05.1842 LenkeSvenum, døpt 20.08.1848 LenkeCarl Johan, født 08.10., døpt 08.11.1857, Gjerstad LenkeKristen (Christen) født 08.02.1861, døpt 23.02.1861, Gjerstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gro Walnum

Hei Grethe, og takk for kjapt svar:-)Nå fikk jeg mange vielses- og fødsels/dåpsdatoer som jeg ikke hadde fra før.Jeg har som sagt ikke drevet med slektsgransking så lenge, men kjenner at jeg blir 'bitt av basillen'. Har iallefall funnet ut at slekstforskere er et ualminnelig hyggelig og hjelpsomt 'folkeslag'.Jeg skrev forresten feil i mitt spørsmål. Jeg skrev at Thore Simonsen var min tippolderfar, men han er faktisk min olderfar. De var så gamle når de fikk barn i den familien. Min morfar, Christen Thorsen som var yngste barn av Thore og Kari var 60 år da han fikk min mor så det er 165 år mellom min og min olderfars fødsel!Det kan ikke være Thore Simensen som er den riktige, siden han døde alt i 1857. Thore og Kari fikk Christen i 1861. Da kan jeg kanskje gå ut fra at Thord døpt 21.12.1795 er den rette. Thore var tydeligvis uægte barn, men farens navn er jo oppgitt, så da er det kanskje mulighet for å komme videre på den delen av slekten også?Når det gjelder kirkebøker. Vet du om kirkebøkene for Søndeled befinner seg på statsarkivet i Kristiansand? Kan man bare gå opp dit og be om å få se på dem. Får man evt. hjelp til å tyde skriften? Har sett noen kirkebøker på nettet, og de var vanskelige å skjønne.....Får man også tilgang på folketellinger og kirkebøker etter 1900?De barna som du oppgir er de samme som jeg har funnet. Jeg går ut fra at Torje nr. 1 har dødd som barn og at neste barn har arvet navnet hans. Var det ikke slik det ofte foregikk?Det er en ting jeg lurer på, men jeg bør kanskje legge det ut som eget spørsmål. Christen Thorsen finner jeg på FT for 1900, der han er gift med Marie (dette er første eller andre ekteskap). Han giftet seg for 3. gang med Kjersten Olsdatter f. 1893, fra gården Hagelien i Vegårshei (dette er min mormor). Begge familiene var medlem av Guds Menighet på Vegårshei(dette visste jeg ikke noe om før jeg begynte med slektsgransking). Vet du hvor jeg kan finne mer opplysninger om denne menigheten? Det står anført i FT 1900 at barna til Christen ikke var døpt, finner jeg dem allikevel i kirkebøkene?mvh Ellen Walnum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I løpet av kvelden skal jeg ta en titt i gårds- og slektshistoriene for Søndeled, Vegårshei og Holt som jeg tilfeldigvis har tilgjengelig hjemme. Kanskje finnes det noen relevante opplysninger der. Jeg har også noen Gjerstad-hefter liggende, men er usikker på om Uren er med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Landsverk

Kirsten Stiansdatter som står i 1801 tellingen, står oppført i bygdeboka for Søndeled V side 424 nr. 5.2.f. Kirsten Stiansdatter døpt 2.2.1772 død 1821 ugift.Foreldre til Kirsten : Stian Jenssøn, døpt 11.9.1731, begr.9.7.1805, g. 1. gang 27.7.1755 med Marte Bertelsdatter, Ronsaga, d.1763, 26 år gml, datter til Bertel Rasmussøn, Ronsaga, g. 2. gang med Kari Taraldsdatter, Vadstø, døpt 5. s. etter påske 1738, begr. 22.3.1791, datter til Tarald Sveinungsøn, Vadstø, og Anne Paulsdatter, lille SøndeledForeldre til Stian : Jens Madssøn, Odden f. omkr.1683, skifte 1747, g. 18. s. etter trefoldighet 1725 med Mari Stiansdatter, Odden, døpt 13. s. etter trefoldighet 1696, d.1767 datter til Stian Stensøn, Odden (fra Brokeland) og Maren Kristensdatter.Far til Jens : Mads Anderssøn Stamsø, 14 år i 1666, d. i 1680-årene.Far til Mads : Anders Madssøn Stamsø, bodde på Stamsø i 1660-årene.Kirkebøkene for Søndeled er på Statsarkivet i Kristiansand. Oversikt over kirkebøkene : LenkeNår det gjelder gården Uren, så heter ingen av gårdene i Gjerstad det. Det kan være en bruksplass. Så i folketellingen at Skoledistriktet var Brogeland og Egeland, har sjekket under gardene Brokeland og Eikeland i bygdebøkene og kunne ikke finne noen plass som het Uren.mvh Rune Landsverk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gro Walnum

Begynner å lure på om det er riktig Thore jeg har funnet. Ser i FS at det er en Thord Simonsen som gifter seg 07.11. 1814 med en Mari Olsdatter. Ser ingen andre i Søndeled med det navnet som har giftet seg i den perioden. Kan det være at jeg har feil Thore, og i så fall; hvor kommer 'min' Thore Simonsen fra?? Eller har han vært gift mer enn 1 gang. Thore Simonsen og Kari Torjesdatter får det første barnet sitt i 1837. Kan ikke finne vielsen til Thore og Kari i FS.Den Tord Simonsen jeg fant i FS fikk en sønn som het Thor og som utvandret til Amerika. Kan det være at hans første kone dør og han begynner på en ny familie?Har søkt i folketellingen for 1801 og finner ingen andre Thore Simonsen som passer med fødselsår (+ - noen år). Er 1801 tellingen komplett, eller kan det være noen som har falt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nå ser jeg at Rune Landsverk har sjekket Søndeled og Gjerstad, og når det gjelder Thore Simonsen, har jeg dessverre ikke noe å tilføye. M.h.t. Kjersten Olsdatter, har jeg funnet henne i Hallvard Tveitens 'Vegårsheislektstavler' (dette har du kanskje sett selv). Der er hun oppført som datter til Ole Olsen Hagelia (f. 1868 på Glavern i Holt) og Susanne Nottovsdtr. Hagelia (f. 1865 i Nissedal). Tveiten skriver at de bodde på Hagelia fra midten av 1890-årene til 1912, da de kjøpte gården Arnevik i Dypvåg (her er nok Tveiten noe unøyaktig - Arnevik ligger i Flosta). Han har ellers følgende beskrivelse av Ole Olsen: 'driftig arbeidsmann, bøgslar og gårdbrukar'. Ellers er ikke Kjersten Olsdatters mann nevnt, bare at hun er gift i Risør. Ei av moras søstre, Guro Nottovsdtr. Hagelia, ble gift med lekpredikant Hans Terjesen Bratteli(f. 1842 i Håtveit, Nissedal). De ble besteforeldre (farmor og farfar) til tidligere statsminister Trygve Bratteli. Kjerstens bror, Knut Nottovsen Vangstad, var far til Nottolv Vangstad - som var forstander i Guds menighet på Vegårshei 1950-1977 + en kort periode på 1980-tallet. Guds menighet på Vegårshei ble stiftet som et lokalt kirkesamfunn i 1889 etter en langvarlig vekkelse - og i protest mot moralsk og teologisk 'utglidning' i statskirken. Kirkesamfunnets historie og virksomhet er heller dårlig dokumentert, men Per Hilleren har behandlet vekkelsen og menighetsdannelsen skjønnlitterært i romanen DET BLÅSER PÅ HEIA (utg. en gang på 1950-tallet). Ellers er nok hovedkilden det lille heftet EN SKILDRING AV DEN RELIGIØSE BEVEGELSE PÅ VEGÅRSHEI av John Kvisli (1904/ny utg. 1965). Ved kirkesamfunnets 100-årsjubileum i 1989 ble det dessuten gitt ut et hefte med historikk og informasjon ('GLED DEG GUDS MENIGHET'). Det er nok tvilsomt om du finner Christens barn i kirkeboken. Vanligvis er ikke dissentere registrert der. Når ft. 1900 oppgir at de ikke er døpt, betyr det sannsynligvis at de ikke er døpt i statskirken. De kan likevel være døpt i Guds menighet, som også praktiserer barnedåp, men på et annet teologisk grunnlag enn det lutherske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gro Walnum

Til Oddbjørn Johannesen.Tusen takk for opplysningene. Nå fikk jeg svar på mange spørsmål jeg hadde. Jeg har alltid hørt at Trygve Bratteli var fetter til min mormor (han var vel heller tremenning), og det var en av tingene jeg hadde lyst til å se nærmere på, så nå fikk jeg svar på det.En annen ting jeg lurte på var hvorfor min mor alltid omtalte sin mormor (Susanne Nottovsdatter) som 'bestemor Arnevik, og det fikk jeg også svar på.Takk også for opplysningene om Guds menighet. Jeg får skaffe meg heftet til John Kvisli og jubileumsheftet.Igjen takk:-)og så får jeg lete videre for å få bekreftet/avkreftet om jeg har fått tak i riktig Thore Simonsen. Bygdebøker er vel tingen tenker jeg.......mvh Ellen Walnum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Du spør om tilgjengelighet til folketellinger og kirkebøker etter 1900. Statsarkivet i Kristiansand oppbevarer statlige, regionale kilder for begge Agder-fylkene, bl.a. kirkebøker i original og de har sikkert mikrofilmet en del av det også. For øvrig har bibliotekssektoren kjøpt inn veldig mye materiale på mikrofilm, så det lønner seg å sjekke på nærmeste bibliotek om det er lesesapparat og film der, ev. om film kan lånes inn. Tilbake til statsarkivet: Statsarkivet i Kristiansand har lesesal, hvor publikum kan komme og se på arkivmateriale. Så du kan bare gå dit og spørre deg fram.Statlige folketellinger etter 1900 kan bare brukes til statistikk til de er hundre år gamle. Den første statlige tellingen etter 1900, er i 1910.Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gro Walnum

Tusen takk til dere alle for svar:-) Fantastisk!!Når det gjelder min lille tvil om jeg har fått tak i riktig Thore; hvor stor er sannsynligheten for at et barn på 5-6 år 'faller ut' av folketellingen? Dersom jeg skal stole på folketellingene er det ingen andre i FT 1801 som passer, og dermed må det være riktig Thore jeg har funnet. Men kan det være en mulighet for at det fantes en annen Thore som ikke er med på folketellingen?mvh Ellen Walnum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er nok stor sjanse for at det er rett Thore du har funnet. Og det er sannsynligvis hans far (Simon Torovsen) som jf. FS (IGI) gifter seg i Søndeled 2/10 1806 med Gunhild Jacobsdtr.Ellers er det muligens Thores (sannsynligvis 2.) kone som (fremdeles ifølge FS) blir født i Gjerstad 14/9 1815 (det passer jo noenlunde med at hun er ca 52 år ved ft 1865) og døpt samme sted 17/9. Hun kalles der Kari Torgersdr., mens faren heter Tarje Gunnulsen (Torger, Tarje og Torje er jo samme navnet). Moras navn: Siri Svenumsdr. (En av sønnene til Thore Simonsen og Kari Torjesdtr. het Svenum).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Gro Walnum

Takk skal du ha Oddbjørn:-)Da kan jeg kanskje slå meg til ro med at det er rett Thore.Hvor får jeg tak i vegårsheislektstavle og bygdebøker for de forskjellige sognene? Er de å få lånt på biblioteket/kjøpt i bokhandel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden du har adresse Kristiansand, kan du enten gå på Kristiansand folkebibliotek. Noen av bygdebøkene der er til hjemlån, men de fleste er plassert i den lokalhistoriske lesesalen (ikke hjemlån). Ellers vil jeg anbefale Statsarkivet, der du også finner kirkebøkene m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.