Gå til innhold
Arkivverket

[#26064] Stavefeil eller tastefeil i FT 1801 for Bothne (Holmestand sogn)


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Hvordan kan man forklare de mange stavefeil/tastefeil?? som finnes i dette utdraget fra FT 1801 Homestrand Sokn i Bothne prestegjeld? LenkeFor meg virker dette helt uforklarlig. Har aldri sett noe lignende, men det finnes flere eksempler i det samme kirkesokn. Kan noen forlare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Du har rett. Jeg så ikke det før du sa det. Er feilen da skjedd ved konvertering (håper jeg bruker riktig ord!!)? Det finnes jo andre feil som jeg vet om. Æ står f. eks. som ' i emigrantlistene for T. heim. Når man vet om det, er det jo greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Når det gjelder Æ i emigrantlistene for T.heim, er jeg usikker om jeg husker riktig. Jeg mener å ha sett det, men jeg var inne og søkte der nå, og det ser ut til at jeg delvis tar feil!Den forklaring jeg fikk av Jan Oldervoll (konverteringsfeil) er noe jeg har fra tema 11958 i Arkivforum som gjelder vokaler med ulike 'tegn' over som ü, é etc.Men k som representerer ulike konsonanter trenger likevel en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

k står også i stedet for vokaler.Jan O skrev for ikke så lenge siden at FT 1801 først ble registrert på papirbånd. Jeg husker ikke bokstavkodene lengre, men antar at feilene har oppstått ved 'hakking' under innlesing av slike hullbånd. Søk på alle termer i den aktuelle kolonnen gir så pass mange forekomster av de fleste feilene at feilpunching er lite sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.