Gå til innhold
Arkivverket

[#26087] Inerøy/ytterøy


Gjest Severin B. Sjømark
 Del

Recommended Posts

Gjest Severin B. Sjømark

Heisann!!leter etter personer som har tilgang eller mulighet til å sjekke kirkebøkene(o.l.) etter noen personer jeg har letet lenge etter. En av dem har jeg nå lett etter i ca. 3 år!!nr. 1: Christian Pedersen, f. ca 1769 i ytterøy/inderøy d. 18.04.1823 i Verran i 1801 er han nevnt som ''national sergeant'' og foreldrene hans er: Peder Anderssen, 66 år. ''Huusmand uden jord, nyder almisse af sognet gaar lidt i dagleje''Peder var gift med: Gunnil Johannessdtr. 75 år. Christian er det eneste barnet deres med en alder på 32 år.De bodde da på Solle-rejtan gård i Saxhoug sokn i Inderøy. Den 8 desember 1808 i Eidt kirke gifter han seg med Berith Johansdatter,f ca. 1785 d. 7.02.1876.Christian var husmann på Bolmsetsveet. Jeg søker all informasjon om disse.Så om noen kunne finne noen som hels informasjon i kirkebøkene eller lignende hadde det vært fint!!foreksempel dåpsdato m. foreldre/fedre og kanskje det står noe på vielses datoen deres.søker og informasjon om foreldrene til Christian, Peder og Gunnil(all mulig informasjon)nr. 2:Lars Mikkelsen, f. ca 1745 g: Gjertrud Svendsdatter, f. ca 1745.i folketellinga 1801 er Lars 56 år det samme er Gjertrud.Lars er nevnt som:''jordløs huusmand, lever af fiskerie og ved at gaae paa dagleje''. Lars g Gjertrud fikk to barn Mikkel og Ingeborg.Mikkel ,23 år og ''national soldat''. Ingeborg , 24 år. Lars og Gjertrud og barna bodde da på Woldseth gård i Verran.Jeg vet ikke foreldrene til Lars og Gjertrud og søker derfor all mulig informasjon på dem.Dette var det jeg lurte på og jeg håper på gode svar. Mvh. Severin B.S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

På Family Search IGI finnes en Peder Andersen som gifter seg med Gunille Johannsdr 25. nov 1761 i Inderøy, Nord-Trøndelag.På FS VRI finner jeg en Johannes Pedersen f. 15.april 1774 i Inderøy, døpt 24.april 1774 i Inderøy med foreldre Peder Andersen og Gunnill Johannesdr.Jeg finner ikke annet om Christian enn hans giftermål med Berit 8.des 1808 i Ytterøy.Mvh Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei igjen Severin...Jeg viser til dine tidligere innlegg om de samme personene (25305 og 25313).Som jeg da skrev finner jeg hverken Christian Pedersen eller Berit Johannesdatter født i Ytterøy prestegjeld. Det samme gjelder for Lars Mikkelsen, Gjertrud Svendsdatter og barna dems Mikkel og Ingeborg. Lars og Gjertrud ble heller ikke gift i prestegjeldet.I de samme innleggene svarer også Hallvard Bragstad at han ikke finner noen av de samme personene født på Inderøy.Når det gjelder Dragon Peder Andersen og Gunnil Johannesdatter så ble de gift på Inderøy 25. november 1761. Det fant jeg i det materialet Hallvard har lagt ut på Digitalpensjonatet på DA gjeldene Inderøy.Når det gjelder Berit Johannesdatter eller Johansdatter så står hun oppført som født i Sparbu prestegjeld i følge folketellinga 1865.hei så lenge... Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.