Gå til innhold
Arkivverket

[#26097] Ole Olsen f.ca 1821 i Sel - flyttet til Steigen i Nordland


Gjest Odd Brede
 Del

Recommended Posts

Ole Olsen f. ca 1821 i Sel (Vågå prestegjeld) gift med Marie Olsdatter f. ca 1823 i Lom finner vi i 1875 tellingen i Steigen i Nordland LenkeEr det noen som kjenner til forfedrene til Ole Olsen og/eller Marie Olsdatter?Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

I 1865 er Ole og Marie bosatt på Krakkemoen, Hamarøy [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f61849&gardpostnr=288&personpostnr=2178&merk=2178#ovre>Lenke. Ole er losjerende. Men på samme gård bor også en Johannes Olsen, 46 år, fra Waage (Vågå). Dette er kanskje en eldre bror av Ole? I 1875 bor Johannes fortsatt på Hamarøy, og her oppgis fødestedet til Sels sogn, Vågå prestegjeld. Fødselsåret er satt til 1817

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

I sjølve Lom er det iflg. bygdebokarkivet ingen Mari/Marit Olsdt. f. mellom 1822-24 som kan stemme. Det kan tyde på at ho var frå Skjåk, som var annekssokn under Lom på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra en kilde nå fått oppgitt at Marit Olsdatter ble født 7.1.1826 i Lom av foreldre Ole Olsen Kløvvolden og Ingrid Olsdatter Oddstuen.Ole Olsen (Breden) ble født 31.7. og døpt 2.9. 1821 i Vågå av foreldre Ole (Johannessen) Bondestad og Rannei Bersvendsdatter Hjellum.Aner lenger bakover kjenner jeg foreløpig ikke til.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest grethe Flood

I FS finner jeg at Ole Johannesen og Rannei Bersvendsdatter blir gift i Vågå 13.10.1805. De har i allefall tre sønner:BERSVEND OLSEN Male Event(s):Birth: Christening: 02 JUL 1809 Vaagaa, Oppland, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: OLE BONDESTAD-----------------------------------------------JOHANNES OLSEN Male Event(s):Birth: 19 NOV 1817 Christening: 27 DEC 1817 Vaagaa, Oppland, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: OLE JOHANNESENMother: RONNOG BERGSVENDSDR(Dette kan være den Johannes som er nevnt i 1865-tellingen for Hamarøy, jf. mitt tidligere innlegg).-----------------------------------------------OLE OLSEN Male Event(s):Birth: 31 JUL 1821 Christening: 02 SEP 1821 Vaagaa, Oppland, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: OLE JOHANNESENMother: RANNEY BERGSVENDSDR--------------------------------------------I FS finner jeg Rannei Bersvendsdatter, døpt 18.01.1778, datter av Bersvend HiellumRANNEJ BERSVENDSEN Female Event(s):Birth: Christening: 18 JAN 1778 Vaagaa, Oppland, NorwayDeath: Burial: Parents:Father: BERSVEN HIELLUM--------------------------------------------Jeg har ennå ikke klart å finne noen Rannei (søkt på et utall varianter av fornavnet) Bersvendsdatter født 1778 (+/- 1 år) i 1801-tellingen for Vågå eller andre steder i landet…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

På nettsidene til DIS-Norge, Slektsforskerbasen finner jeg gården Hjellum i Vågå kommune. I parentes står det Ottbragden øvre [url="http://www.disnorge.no/sfbasen/gaarder.php?todo=viss&id=36723>Lenke. I folketellingen 1801 for Sel sogn, Waage prestegjeld, finner jeg en Bersvend Olsen, gift med Randi Eriksdatter bosatt på gården Ottebragd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei. Dette er mine tippoldeforeldre, og de kjenner jeg godt til. Ole var sønn av Ole Johannessen Myrum og Rannej Bersvendsdtr. Bersvendætta på Sel kan vi vel føre tilbake til ca.1650. Marit var datter til nedenfornevnte Ole Olsen Kløvvolden og Ingrid Olsdtr. Oddestuen. Om dem vet jeg foreløpig ikke mer om, men skal i løpet av vinteren se på microfilmer for Lom. Til Hamarøy kom både Ole og Marit, hans bror Johannes og kona, søsteren Randi m. mannen Ole, og yngstebroren litj Ola m. kona Tora. Alle har de mange etterkommere, og om du ser på ett innlegg jag la inn for få dager siden på debattforumet, så vil du også finne enda en søster, Imbjør som var f. i 1805. Se under Jacob Erlandsen. Den eldste broren Bersvend overtok plassen Bondestad etter faren, og han har også stor etterslekt. Johannes Olsen kjøpte plassen Kraakmo sør i Hamarøy, og hans familie ble hetende Kraakmo etter gården. Det var forresten på denne gården Hamsun satt og skrev deler av Markens grøde. Jeg hadde selv den store glede å besøke gården ved mitt besøk på Hamarøy i sommer, og fikk en berikende omvisning på gården av Johennes sitt oldebarn. Mine tippoldeforeldre flyttet 1 1866 til Dypingspollen i Steigen. Rannej Bersvendsdtr. var datter av Bersvend Olsen Hjellum. Denne gården var tidligere blitt delt mellom Bersvend og broren Johannes, og hans del av gården ble kalt Ottbragd. Hvilke forbindelse har du til Ole og Marit? Med hilsen Gullbjørg Storvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Grethe og Gullbjørg for nyttige opplysninger.Til Gullbjørg: Ole Olsen Breden er tippoldefar til en av mine svigerdøtre. Pussig med gårdsnavnet Breden siden mitt etternavn er Brede (egentlig Breder etter sogneprest Anfinn Johannessen Breder - prest i Sund fra ca 1640).Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jfr innlegg 4. Det er rett at det er fødd ei Marit Oldtr. 7.1.1826 med dei foreldra du nemner. Men avdøde bygdebokforfattar i Lom, Jon Kolden, har kopla ho som mor til to barn f. utanfor ekteskap i Lom i 1852 og 1857, og at ho døydde på Fossbergom i 1866. Det ser òg ut til å ha vore skilt mellom Mari og Marit i namneskikken i Lom. Det er altså tvilsamt om det er rett Marit/Marie du har.Så vidt eg kan sjå er det ingen som har referert vigselen mellom Ole Olsen og Marie Olsdtr. Ut frå alderen på barna ved folketeljingane må det ha vore kring/før 1855. Vigselen vil i alle fall gje namnet på far til Marit og fødselsåret hennar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hallo igjen.Fra Statsarkivet på Hamar fikk jeg allerede 14.10.1994 bekreftelse at Marith Olsdtr. var f. 7.01.1826, og døpt 22.01.s.å. Foreldre var: Ole Olsen af Vaage, ind.i Kløvvolden, og pike Ingri Olsdtr. ind. i Oddestuen. Marith har også vært omtalt som Maren og Mari. Hun ble gift i Sel/Vågå 26.10.1847 med Ole Olsen,Bredeneie. Hennes far oppgitt:Ole Olsen Kløvvolden. Jeg har også vært så heldig tidlig på 1990tallet å komme i kontakt med slektsintresserte folk i Vågå, og fått utrolig mye hjelp og informasjon. Spesielt vil jeg nevne Kari Storvik(ikke i slekt med meg), hennes hjerte for de som flyttet ut fra Sel/Vågå har brent sterkt, og for oss som har lett etter røtter der, har hun vært uvurderlig. Breden var etter hva jeg vet en gård på Sel, og plassene under gården ble Bredeneie. Interessant å vite at din svigerdatter er en av mine mange slektninger. Selv er jeg født på Skutvik i Hamarøy, der min oldemor Guro ble boende. Med hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Til innlegg 10: ja, kombinasjonen av dåps- og vigselinformasjon skulle stadfeste at det likevel er rett Marit det er snakk om her (f. 1826). Ingrid var f. 1788 av foreldre Katrine Hansdtr. og Ola Rasmusson, og dei budde i Nistugu Slålii oppe i Bøverdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hei igjen.Tusen takk til Arnfinn. Jeg hadde en opplysning om at Ingrids far var Ole Rasmussen, men morens navn hadde jeg ikke. Der hjalp du meg ett stykke lengre på veien. Til Odd. Jeg har tidligere hatt god brevkontakt med Olga fra Rota.(Rødelv). Hun har gitt meg god informasjon om Randi og Ole Olsen Teigens etterkommere. Ole var født på Dahlelien 22.06.1807, men det visste du nok. Neste år jeg kjører sørover, hadde jeg tenkt å ta en svipp innom Rødelv. Ellers er jeg jo mottakelig for all informasjon jeg kan få,og kan bare si tusen takk. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Ingri Olsdtr (f.1788) Ole Rasmussen og Katrine Hansdatter giftet seg 2.8.1786 i Lom.Ole er trolig den som døpes 15.2.1738 i Lom - far Rasmus Bacceberg.Katrine er trolig den som døpes 2.12.1753 i Lom - far Hans Flaae.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Hallo. Tusen takk for rettelsen m.h.t. hvor Ole og Marith giftet seg. Måtte se gjennom papirhaugen min, og samtidig som jeg fikk opplysningen om Mariths opphav fikk jeg også opplysningen om hennes og Oles giftemål.I kirkebok for Lom nr.6, 1837-63 er ekteskapet innført. Til Odd. De opplysningene du fant om Ingrids forldre er virkelig fine. Tusen takk. Jeg har også mange ganger lurt på om Ingrid ble gift. Jeg har akkurat gått gjennom microfilmer for Vågå/Sel fra beg. av 1730 tallet og frem til 1878. Mye måtte jeg hoppe over, så derfor må jeg etterhvert ta en ny runde. Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gullbjørg Storvik

Til Odd. Hvem av Ole og Mariths barn er det din svigerdtr. stammer av? De hadde 10 barn og 7 av de har etterkommere. Jeg har opplysninger om veldig mange av de, men på et tidspunkt stopper det jo, grunnet nærhet til vår tid. Jeg har også mye annen viten som jeg gjerne deler. Kan jeg ringe for å utveksle mailadr.? Hilsen Gullbjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Til Gullbjørg: Hun stammer fra Julie Marie Olsen født 9.8.1868 gift med Alexander Valnum Larsen (1859-1932). Du kan gjerne ringe meg.Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.