Gå til innhold
Arkivverket

[#26100] Skipslister Bergen-Quebeck 1865-73


Gjest Egil H Thomassen
 Del

Recommended Posts

Gjest Egil H Thomassen

En familie i USA har oppbevart en logg/dagbok som forteller at deres oldefedre kom fra Bergen til Quebeck med 'Maryland' i 1869. Når jeg søker etter familien på skipslistene i digitalarkivet, finner jeg dem oppført på 'Gazelle' i 1870.Hvor pålitelig er disse digitaliserte skipslistene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Sannsynligvis mer pålitelig enn 'manns minne' :-)Den mest nærliggende forklaringen er nok at en eller flere (kanskje noen bekjente?) har reist med Maryland og at resten har kommet med Gazelle. Har du funnet dem på Ellis Island?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Kortslutning, her var det jo snakk om Canada!Dersom du vil ha noe mer svar enn synsing så må du nok oppgi navn på de du har funnet (og evnt ikke funnet). Da er det mulig å sjekke om det er skjedd noe under digitaliseringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Det er selvfølgelig mulig at det med tiden har oppstått feil, men loggen skal ha vært ført under reisen. Den stemmer helt med de opplysningene som finnes i Norway Heritage om 'Maryland's reise i 1869.En datter med mann reiste over tre år tidligere. De øvrige 13 familiemedlemmene reiste samlet. Ellend Palmesen Fedjos med kone Marie og seks barn + datter Malene med mann Johannes og sønn Edvard er på listen for 'Gazelle'. Datter Solvei med mann har jeg ikke funnet, hverken der eller andre steder.F.eks. oppgir Norway Heritage at det var 65 tilfelle av meslinger ombord da 'Gazelle' ankom Quebeck. Den nevnte loggen for 'Maryland' oppgir at to små barn hadde denne sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Det er kanskje ikke tvil om at loggen er fra Maryland i 69 og det var heller ikke mitt poeng. Det er neppe tvil om at de 11 du har funnet reiste med Gazette og dermed ikke har de ikke skrevet loggen. De er listet fortløpene midt blandt dem som har tatt denne båten.Så utfordringen blir å finne ut hvem som har skrevet den. Du må nesten selv sjekke navnene på de som var med Maryland i 69. Spesielt Solvi dersom alderen på 37 år kan stemme med din savnede Solvei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jeg har sjekket denne Solvi på 37 år. Det er ikke henne pga av alder og husbonde. Den Solvei Ellendsdatter jeg leter etter var født i 1850, 19 år og nygift i 1869. Det var hennes mann som førte loggen.Jeg sitter igjen med tre muligheter: 1. To reiste med 'Maryland' i 1869 (ikke funnet på skipslisten),og de øvrige 11 med 'Gazelle' i 1870. 2. Alle reiste med 'Maryland' i 1870 (Den gikk fra Bergen i mai dette året også) , men er feil ført på 'Gazelle'. 3. En skikkelig digitaliseringslapsus. Jeg antar at kildene kan være kanadiske, og at feilen er oppstått der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.