Gå til innhold
Arkivverket

[#26103] Einar Johan Vesenlund, født 15. august 1899 Vassvik, Sørfold


Gjest Otto Jørgensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Otto Jørgensen

PÅ NRK i dag 28.11.2004 under 'Der ingen skulle tru at nokon kunne bu' var en repotasjer fra stedet Vassvik.Dette stedet finner igjen på side 541 i slektsbok for Sørfold. Her finner vi Jakob Mikal Eliassen f. 15.6.1871 gift 2.7.1897 med Karen Hansine Kristensdtr. (6.6.1870 - 8.6.1963) og de har barnet Einar Johan Vesenlund f. 15.8.1899.Dette barnet skal vistnok være født utenfor ekteskap?!? Hvorfor komme Vesenlund inn her? Er de angitte foreldrene virkelig foreldre eller fosterforeldre? Hvis dette er fosterforeldre, hvem er de virkelige foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Her heter han Jacobsen Lenke , men som du ser har de tidligere tatt til seg et barn så det er ikke godt å vite mer mindre du skår opp i kirkeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Lind

Einar Johan Vesenlund kalte seg Jakobsen, giftet seg i 1921 med Hilda og bosatte seg på Ytre Hjertøy i Nordfold. Hvor han har Vesenlund fra kan jeg ikke si, jeg ser ingen indikasjoner på at hans forfedre har brukt Vesenlund. Einar hadde 3 søsken, og alle født etter at foreldrene giftet seg i 1897. Einar`s morfar Kristen Hansen (f. 1835) kom med sine foreldre fra Sel i Gudbrandsdal til Folda i 1848, men ser ikke Vesenlund-navnet brukt der heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Men er de som er oppført som foreldre virkelig hans foreldre, eller er han adoptert, forsterbarn.Det var med ut gangspunkt i Slektsboka at jeg tilfeldigvis fant navnet og som gjorde meg virkelig nysjerrig.Dermed er jeg virkelig på jakt etter fødsel, sted, faddere m.mDet kan være knyttinger mot Henningsvær og Gimsøy ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Otto Jørgensen

Finnes det noen opplysninger om hvem som var foreldre til Einar Johan og da tenker jeg bl.a. ut fra at han giftet seg i 1921.Det skulle vel da i utgangspunkt stå hvem som var hans foreldre og hvor han er født.Det er vel ting som tyder på at han er adoptert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
Gjest Otto Jørgensen

Jeg frisker opp denne saken igjen, da jeg faktens har noe problemer med å finne fødsel og dåp til denne Einar.Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Korsvoll

Hei,Har ikke funnet ham døpt, men kan det være Einar Johan her som konfirmant den 5.juli 1914. Iflg.SK for Sørfold i Folda. Se nr. 34 Permanent sidelenke: LenkeVennlig hilsen Bjørg Korsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Hjertlig takk for svarene.Desverre ga de ikke noe mer løsning mot hovedspørsmålet; Om hvorfor denne gutten fikk navnet 'Vesenlund'. I denne tidsperioden har alle jeg har funnet vært relatert eller i slekt/familie med opphavsfamilien til navnet (forskjellige skrivemåter).Men det finnes vel en løsning jeg enda ikke har funnet/sett. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Monsen

Vedr. 'Vesenlund': Forslag: Undersøk navnet til farens, og tidligere eieres, husmannsplass! Husmannsseddel, husmannskontrakt etc. Pantebøker etc.Vennlig Robert Monsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Første utgangspunkt til navnet kan kobles til denne forespørselen om Martha Halvorsdtr og hennes sønn som reise teiste til Lofoten som Losjerende Bødker på Gimsøy og siden også er registrert med sitt nye familienavn, hvilket også enkelte av hans barn benyttet. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.