Gå til innhold
Arkivverket

[#26105] Masmester Giest/Giert Jansen, Egelands jernverk


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen for interessante linker, May Karin. Jeg ser imidlertid ikke så mange personnavn som 'stemmer' der - bortsett fra Jan og en enkelt Giert Jansen. Hvis vi ser på hva søsknene Jan Giertsen, Søfren Giertsen og Anne Helvig Giertsdtr. kalte barna sine, så ser vi at det er enkelte navn som går igjen: Giert, Johannes, Johanne, Anne og Berthe. Giert og Anne er forståelige navnevalg - oppkalling etter besteforeldrene Giert Jansen og Anne (Sørensdtr.?) Masmesters. Også kvinnenavnet Helvig må vi gå ut fra er oppkalling. Jeg er fremdeles interessert i om noen har støtt på disse navnene/navnekombinasjonene blant bergverksansatte ved Kongsberg på 1600-tallet/beg. av 1700-tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Kan ikke dy meg, men må nevne i denne sammenheng: Gjert Sørensen utgav også en bok 'Barbo Kirke. Historisk Beretning om dens Tilblivelse.' Arendal 1881.Fikk nettopp i dag kjøpt et eksemplar i antikvariat med lang dedikasjon og innlagt brev fra den godeste Gjert S. Skal kose meg med denne når jeg får litt bedre tid.Rask blading tyder på at han er svært polemisk i denne boka, sannsynligvis fordi han har fått lokal motbør. - Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.