Gå til innhold
Arkivverket

[#26106] Marthe Halvorsdtr./Heljesdtr. fra Skjeberg


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

I FT 1801 bor Marthe Halvorsdtr. og Mads Baardsen på gården Sæthre i Skjeberg, han 56 år, hun 26.De giftet seg i følge kirkeboka for Skjeberg 12.1.1790. Der står imidlertid Marthe som Heljesdtr. Alderen hennes i 1801 stemmer vel neppe da hun ville ha vært 15 år i 1790.Er det noen som vet hvor Anne kommer fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Anne? Er det ikke Marthe du ser etter da?Umiddelbart vi jeg si at den Marthe Heljesdtr. Mads gifter seg med i 1790 må ha tatt dagen og at han har giftet seg igjen med Marthe Halvorsdtr. Problemet er bare at det står at begge er gift for første gang.Jeg skal se om jeg kan finne noe. Det er snakk om Sæthre ved Surfældingen?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Forloverne ved trolovelsen var Erik Buer og Gunder Iversbye, så det er vel da snakk om Sætre i Skjebergdalen. Bare sånn for å lede litt på vei...M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Blandt stikkordene har du skrevet Borge. Er det fordi du vet om en forbindelse til Borge for disse personene, eller fordi du 'holder muligheten åpen'?M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Jeg har sett på dåpene til barna, for om mulig å finne en Marthe Halvorsdatter, men det må være en feil i FT1801. Også i 1801, da datteren Mallene fødes og det opplyses at Mads er avgått ved døden, er Marthe Helgesdatter Sættre oppgitt til mor.Jeg vet ikke om det allerede er gjort, hvis ikke synes jeg du skal bestille kopier av skiftene etter Marthe og Mallene. Jeg kan ikke si 100% at det er de riktige personene, men det finner du først ut når du har fått kopiene. Begge opplyses å bo på Sætere, så jeg mener det er noe som BØR sjekkes. Marthe finnes på fol. 41, Mallene Madsdatter Sætere finnes på fol. 60.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det er født to Marthe i Skeberg i tidsrommet 1774-76 som kan passe med Marthe Helgesdatter.Den første er født i 1774 som datter av Helge Pilefoss og Maria Brynelsd. Fadderne bor bl.a. på Wiig og Foss.Den andre er født i 1775 som datter av Helge Tordsen og Kirsti Sørensd. Fadderne bor bl.a. på Busgaard, Naalum, Hornæs og Berghornæs.Ser en på fadderne så kommer ingen av dem som er nevnt med bosted fra traktene rundt Sætre. Men det betyr jo selvfølgelig ikke at Marthe ikke kan ha giftet seg med en fra Sætre.I Borge i samme periode er det ikke født noen som kan passe med Marthe.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Ronny:Skjeberg Kirkebok, 1790. Trolovede Nr. 1. Mads Baardsen og Marthe Helgesd. SK. 12te Janu Caut: Erik Buer, Gunder IversbyeCopulerede Nr. 4. Mads Baardsen og Marthe Helgesdatter SK. 17de FebruarTC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takk for svarene.Jeg har sett litt mer i kirkebøkene etter innleggene deres. Fant Mads Baardsen Sættre død i 1801 (begravet 19/7), 58 år gammel, og Marthe Heljesdatter Sættre d.1803 (begravet 23/1), 29 år.Fant også ei Marthe Heljesdatter (Haugen/Slaugen?) konfirmert 1794, 20 år gammel. Alderen stemmer på 'min' Marthe i FT 1801 og da hun dør i 1803. Det er vel en av de to du fant som født i 1774 og 1775.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Grasto

Det KAN være en av dem i allefall. Ut ifra faddernes bosted ved fødselen (folk flyttet endel rundt) virker det som om det er datteren av Helge Tordsen og Kirsti Sørensd. som er mest sannsynlig.M. Grasto

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn C Ludvigsen

Javisst, du har helt rett, Magne!Jeg tror jeg tenkte at Ronny hadde søkt opp denne på familysearch.org, og dermed kunne tenke seg kirkebokteksten.. Ikke helt med..TC

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.