Gå til innhold
Arkivverket

[#26109] Skipper Ole Perssøn Vold f. Grimstad g. 1774 m. Birthe Cathrine Pahl, Tønsberg


Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Her er giftemålet. LenkeHun var datter av skipper Ola Pahl i Tønsberg,I følge bygdebok for Stokke, nevnes Ole Perssøn Vold,i Melsomvik i 1778.Han har tydeligvis levd et meget turbulent liv.Ble dømt for ulovlig trælasthandel .Søkte om rett til å handle med brændevin , tobakk og salt , men får avslag.Skipperen eide båter.1783 pantsetter han galiasen ' FRU LAURETTA' .Bygger den visstnok om til en brig ' De To Brødre'Våren 1785 må han selge.Han drar ut fra Melsomvik i St. Hans 1785 og forsvinner.Hustru Birte sitter igjen med stor gjeld og uforsørgede barn.Hun gir ikke opp men starter som Vertshusholder i Melsomvik.Hun mener mannen har rømt, og søker skilsmisse i 1798.I 1801 finner vi henne oppført som enke, i Melsomvik.Hun har flere hjemmeboende barn. To av dem er nevnt som Matroser.I tema 22723 har jeg spurt om opplysninger før om denne familien.Så til mitt spørsmål.Kan det tenkes at dette paret har fått en sønn,OLE OLSEN ( VOLD) f.ca 1780. d. 1832 i Stavern, som matros.Finner ingen som passer nevnt på F.S, men det betyr vel ikke at kan finnes i kirkebøker. ( Enten f.i Tønsberg, eller f. i Stokke.)Jeg ville sett stor pris på om noen kan se i kirkebøker hvilke barn dette paret har fått.Ole Voldsen f.ca. 1780, d. 1832, kan være min tippoldefar som jeg lenge har søkt opplysninger om.Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ole Olsen Wold og Berte Catrine Wold i Melsomvik døper sønnen Ole 3. februar 1786 i Stokke. Jeg kan sjekke kirkeboken for faddere og evt. ytterligere opplysninger i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk til deg Kjetil! Jeg la inn dette i Arkivforum istedenfor Brukarforum ved en misforståelse, men jeg er svært glad for all hjelp herfra.Håper på en løsning på en av ' familiegåtene'Mvh. Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Kjetil!Jeg fant den Ole Olsen dpt 1786 med foreldre Ole Olsen Wold og Berte Cathrine Wold på F.S.LenkeDet merkelige er at her kalles faren, Ole Olsen og ikke Ole Pedersen?Fødselsår for min ane Ole Voldsen, skulle etter skifte i 1832 være ca 1780. Her kan være feil i protokoll, men det er litt merkelig at far har skiftet navn fra Pedersen til Olsen?Denne Ole f. 1786 må da i så fall være født året etter at faren forsvant? 1/2 år?Håper kirkebøkene vil gi meg en oppklaring?mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å legge en lenke til 1801-folketellingen for Stokke. Her er Berte Olsen-vold med hjemmeboende barn.LenkeDen eventuelle sønn Ole Olsen kan være ute til sjøs på dette tidspunkt.Finner han ikke på folketellinger andre steder heller.mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for at mitt innlegg er flyttet til Brukarforum. Lurer på om det også fortsatt står under Arkivforum? Det kan se slik ut for meg, men det er greit nok.Mvh Gunn Huglen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bjordal Strømsholm

Til Gunn Huglen, du har rett i at det ser ut som om temaet fremdeles henger igjen i Arkivforum. Vi skal se nærmere på problemet. Vennlig hilsen Marianne Bjordal Strømsholm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en datter av Ole Pedresen Vold og Berte Catrine Olsdatter, Maren Katrine Olsen, dpt. 26 mars 1780. Her heter faren Pedersen til etternavn, og ikke Olsen som ved dåp i Stokke i 1786, til sønnen Ole. LenkeHer må det være en feilskrift med Olsen-etternavnet. Hvis det da ikke dreier seg om et annet foreldrepar?Det skal bli spennende å se hva kirkebøkene sier.Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her finner jeg også en datter, Olea Cathrine Olsdatter, men nå er morens etternavn blitt til Wild. ( Ikke helt til å stole på tydeligvis.)LenkeMvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Skjelbred Hansen

Hei Gunn.I kirkebok for Stokke 3. febr. 1786 blir Ole døpt, med foreldre: Ole Olsen Wold og Berte Catrine Wold, Melsomvik Faddere: det er litt vanskelig å tyde men dette er det jeg får ut av det. Else Cristine Pedersen ,Tønsberg. Ingeborg Maria Sørby. Knud Mørch. Lars Mørch. Peder ,kan være Wold men ikke sikker. Jacob Ellefsen, Holst. konfirmasjonen har jeg ikke funnet. men skal lete videre mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette blir rarere og rarere. Men det ser ganske spennende ut for min del.Den Ole Voldsen, min tippoldefar , som døde i Stavern som Matros i 1832,står i kirkebøkerkopier med alder ved død 52 år,altså f. ca 1780. Skiftet foregikk på Ødelund i Brunlanes 1832, i følge skifteprotokoller som ligger ute på nettet. ( Larvik) Dødsåret har jeg også fra bibelopptegnelser. ( Fra Ole Voldsens sønn, Hans Peder Olsen, min oldefar)Denne forskjellen i angivelse av fødselsår er vel innenfor mulighetene?Blir spent på om faddere ved dåp kan gi meg noen flere ledetråder.Takk for hjelpen Ketil. Flere hjelper meg å lete i kirkebok-kopier, men filmene er muligens ikke lette å tyde?Hilsen Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk, Britt! Vi skrev nok samtidig, så jeg så ikke ditt innlegg før mitt neste kom.Det ser da ut til at det må være samme foreldrepar, selv om Pedersen er blitt til Olsen.Det ville være merkelig om det skulle være flere par med omtrent samme navn i Stokke på samme tid.Ikke rart det har vært vanskelig å finne, med så mye navnforviklinger.Kan hende jeg får prøve å få opplysninger om skiftet etter Berte Carhrine, det vil vel muligens avklare noe.?Takk til alle som hjelper meg!Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har i dag sendt en henveldelse ti Statsarkivet om oppslag i skifte etter Birthe Cathrine Olsdatter Pahl.Problemet er at jeg ikke kjenner dødsåret, men det kan jo hende de greier å finne skiftet likevel i arkivene.Lurer fortsatt på om konfirmasjonen til Ole Olsen Vold, finnes i kirkebøkene. ca 1800. for Stokke. Hvis det finnes på filmer da?Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Ole Olsen Vold er ikke konfirmert i Stokke. Søstrene Juliane Maria og Olea Katrine er konfirmert hhv 1791 og 1799.Jeg har registrert konfirmantlistene for perioden 1737-1815. Det pågår for øyeblikket korrekturlesing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen, Ketil! Kan det da tenkes at Ole Olsen Vold er død før konfirmasjonsalder. En gutt f.i 1786 burde vel være konfirmert ca 1800 + - noen år?Vet du om dødsfall også er under registrering? mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen, Ketil! Takk for et raskt svar igjen!Du gjør en beundringsverdig jobb med dine registreringer. Flott at noen tar på seg så store oppgaver, og samtidig tar seg tid til å hjelpe med oppslag i kirkebøkene.For min del kan jeg håpe på at arkivet finner skiftet som jeg har etterlyst.Det vil muligens gi meg en pekepinn. Lykke til med ditt arbeid!Mvh. Gunn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...
Gjest Gunn Huglen

Hei!I dag har jeg fått brev fra Statsarkivet i Kongsberg. Dessverre hadde de ikke funnet noe skifte etter Berte Cathrine Olsdatter.Stokke.Da vet jeg like lite om sønnen Ole er min tippoldefar. Vet jeg ikke hvor jeg skal lete. Kirkebøker for Stavern forteller ikke noe om Ole Voldsens foreldre. Er fortsatt mottakelig for gode råd.Vet noen om det finnes opplysninger om utflyttede fra Stokke i tidsrommet 1790-1810?Det er tidsrommet min tippoldefar, Ole Voldsen kan ha flyttet til Stavern.Jeg vet at han bodde der fra han giftet seg i 1811, til han døde i 1834. Ved skiftet etter han på Ødelund i Brunlanes er han oppført som 'matros af Stavern.'Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Gunn Huglen

Tar opp igjen et gammelt tema. I dag fant jeg en mulig ny kandidat til min oldefar, Ole Voldsen.Jeg legger inn en lenke til 1801-folketellingen for Nøtterø.LenkeHer finner jeg en Ole som er 20 år og matros. Han bor sammen med faren og muligens søsken.Faren kalles Ole Tørgersen-Myhre.Grunnen til at jeg har festet meg ved denne Ole matros, er et barnebarn av Ole Voldsen, Harald Oscar Olsen, brukte Myhre som etternavn. ( fra gamle brev og postkort)Ved søk på Vestfoldslekt finner jeg at at Ole Tørgersen( Torgersen) var gift med Sophie Helgesdater.Et barnebarn av Ole Voldsen , min farmor, het Sophie Olsen. I barneflokken som Ole Torgersen-Myhre og hustru døper finner jeg flere barn som passer med oppkallinger i neste generasjoner.Dette kan selvsagt være et nytt vildspor, men om noen vet hvor det ble av matrosen Ole Olsen senere, kan jeg muligens på bekreftet eller avkreftet dette.Fortsatt er Voldsen-navnet et mysterium, men alle muligheter er åpne.Har hørt at min farmor skulle ha hatt slekt både på Nøtterø og i Stokke, og en av brødrene hennes brukte Olsen Myhre som etternavn.Mvh. Gunn Huglen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.