Gå til innhold
Arkivverket

[#26117] Valkoinen, innvandring til Grue-traktene i Hedmark


Gjest Lisbeth Akerholt
 Del

Recommended Posts

Gjest Lisbeth Akerholt

Hei. Jeg leter etter min slekt på Finnskogen. Min ane Erik Jacobssøn f.1733 d.1822 skal ha bodd på Sæterberget, Grue i Finnskog.Han hadde familienavnet Valkoinen. Han var gift med Lisbet Pedersdatter f.1745 d.1802. Hun var visstnok fra Vittjärn,Lekvatnet,Sverige. Jeg tror hans foreldre er Jacob Sigfridssøn,Mosevatn og Karin Klemmetsdatter fra? Er det noen som kan hjelpe meg med litt flere opplysninger om Erik, hans opphav+familie, og ev. hvor jeg skal lete for å finne enda lengre bakover? Mvh Lisbeth Akerholt,Sandefjord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er Erik Jacobsen i Grue i 1801 LenkeFinner dette i FamilySearch/Ancestrial File:Erik JACOBSEN (AFN: 20TP-9LS) Sex: M FamilyEvent(s):Birth: 1733 Parents:Father: Jakob Sigfridsen VALKOINEN (AFN: 20TP-9N7)Mother: Kari CLEMETSDATTER (AFN: 20TP-9PF)--------------------------------------------------Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19Download GEDCOMHusband's NameJakob Sigfridsen VALKOINEN (AFN:20TP-9N7)Born: 1694 Place: Gransjoen, Ostmark, Varmland, SwedenDied: 10 Dec 1758 Place: Jaakkola, Mosevandet, SwedenFather: Sigfrid Andersson VALKOINEN (AFN:20TQ-3KP)Mother: Liisa ERIKSDOTTER (AFN:20TQ-3LW)Wife's NameKari CLEMETSDATTER (AFN:20TP-9PF)Born: Abt. 1711 Place: Died: 1742 Children1. Erik JACOBSEN (AFN:20TP-9LS) Born: 1733 Place: -------------------------------------------------Family Group Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19 Download GEDCOMHusband's NameSigfrid Andersson VALKOINEN (AFN:20TQ-3KP)Born: 1644 Place: Norway Or SwedenDied: 19 Feb 1706/07 Place: Gransjoen, Ostmark, Varmland, SwedenFather: Anders Henriksson VALKONEN (AFN:20TQ-3PJ)Mother: Wife's NameLiisa ERIKSDOTTER (AFN:20TQ-3LW)Born: Abt. 1662 Place: Gastjarn, SwedenDied: Place: Gransjoen, Ostmark, Varmland, SwedenFather: Mother: Children1. Jakob Sigfridsen VALKOINEN (AFN:20TP-9N7)Born: 1694 Place: Gransjoen, Ostmark, Varmland, SwedenDied: 10 Dec 1758 Place: Jaakkola, Mosevandet, Sweden2. Per SIGFRIDSEN (AFN:20TQ-3M4)Born: 1684 Place: Died: 3 Mar 1763 Place: 3. Oluf SIGFRIDSEN (AFN:20TQ-3NB)Born: 1691 Place: Died: 8 Jun 1770 Place: -----------------------------------------------

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det har vært mye skrevet og mange meninger om denne delen av slekten Valkoinen, om den i det hele tatt er av denne finske ætta. Les linken under, mulig du blir klokere av det. Du finner Sigfrid Andersson (Valkoinen?), som skal være far til Jacob Sigfridsson trolig født 1694 i Gransjön i denne slektsanalysen.http://www.fennia.nu/fe/artiklar/valkoinen_sv.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Jeg tar her med dåpen til kona til Erik, Lisbet Pedersdatter. Peder blir som regel Per i Sverige. Eller Pär.Kirkebok Fryksände Volym 302, side 302 rad 45Døpt Elisabeth Pärsdotter i Hvijtkjärn (Vittjärn) født 6.5.1744, døpt 3.6.1744 innom äktenskap.Far: Pär Larsson, mor Marit Josepsdotter.Faddrar: Johan Tvärman Soldat, Elisabet hustru, Fäbacken, Anders Långerud, Annika Hustru ibidem. Moren Marit Josefsdotter var født ca 1705 i Vittjärn. Faren Per Larsson var født ca 1700 i Arnsjön, Östmark. De vigdes 1.11.1731. De fikk 4 (kjente) barn:Olof Persson ca 1736 Lars Persson ca 1740 Lisbet Persdotter 6.mai 1744, din ane Annika Persdotter ca 1748Ifølge husforhør 1752-57 flyttet Per Larsson med alle sine barn til ”Norige”.Marit Josefsdotters foreldre var Josef Josefsson (ca 1660- død ca.1710 ) og Agneta Jönsdotter f ca 1670. De hadde minst 3 sønner og to døtre. Josef var husfinne i Vittjärn. I denne boka jeg finner dette (se under), står det at han mulig kan være en brorsønn av Sigfrid Josefsson Hämäläinen, og da skal ha dette finske navnet. Dette må nok undersøkes mer.Det siste over her er hentet fra boka ”Finnar i Gräsmark och Lekvattnet” av Jarl Ericson 1993. Boken kan sikkert enda bestilles ved Finnkulturcenteret i Torsby. Jeg har forstått at ikke alt er korrekt i disse bøkene han ga ut om finner på svensk side av Finnskogen, men det er vel ikke verre enn våre bygdebøker i Norge. Legger ved to linker som inneholder mye inf. om skogsfinnene. På Solørslektsiden kan du også legge inn spørsmål. Er du heldig får du svar fra folk som er skikkelig innsatt i finneslekter på begge sider av grensen.[url="http://www.finnkulturcentrum.com/>http://www.finnkulturcentrum.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbeth Akerholt

Takk Grethe og Liv! Dette var snadder for meg, som ikke er spesielt bevandret i skogfinner og slekt der. Men kan jeg tolke det slik, ut fra analysen til Jan Myhrvold, at Erik Jacobssøn født 1733 død 1822 muligens ikke var av Valkoinen-slekt, og at det bør tas hensyn til i videre forskning?? Mvh Lisbeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Dette som Jan Myhrvold skriver i sin analyse mener jeg du bør ta hensyn til. Han er en seriøs forsker på dette området. Men det dukker jo stadig nye saker opp når det gjelder finneslektene, så du får følge med...Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mona Årnes

Hei. Jeg henger meg på her. I mitt register har jeg en Herik Bergersen Valkoninen f 27.05.1814 d 03.07.1878 Mengen Fagernes Vinger. Jeg lurer på om han er av riktig Valkoninen slekt? MONA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Til Mona,Jeg tror du kan være temmelig sikker på at Henrik Bergersen fra Mengen var en 'ekte' Valkoinen, og etterkommer av Hans Henriksen Valkoinen i Vastaberget.Solør Slektshistorielag ga engang ut et hefte om slekten Valkoinen. Dette er ikke lenger å få kjøpt, men slektshistorielaget har planer om å gi dette ut igjen med rettelser og tilføyelser. Det får vi glede oss til.Min del av denne slekten er lengre tilbake enn din Mona, så det er ikke så mye noteringer jeg har om denne slekta på Finnskogen så langt fram i tid. De ble jo etter hvert ”fornorsket” ved å gifte seg med norske husmenn og bønder.Det ligger flere hjemmesider med disse Valkoinen på nettet, mye av dette er vel stort sett riktig. Kirkebøkene er jo 'tilstede' fra denne tiden.Liv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Myhrvold

Alle etterkommere både av Sigfrid Anderssons og Hans Henriksens greiner er like ekte Valkoinen, ettersom Sigfrid Anderssons hustru var datterdatter av Hans. Begge familier brukte Valkoinennavnet selv om en del av Sigfrids etterkommere også brukte andre finske slektsnavn.Ut fra kildene kan jeg ikke utelukke at Sigfrid Andersson var en Valkoinen. Men hvis en starter med blanke ark og fører alle hans etterkommere bakover fra 1821-23, er det ikke mulig danne seg et entydig bilde av hans slektsnavn.Hensikten med min artikkel var å vise at det er grunn til å vurdere flere løsninger, ettersom Sigfrid Anderssons etterkommere i så stor grad brukte andre slektsnavn enn Valkoinen i 1821-23.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv S. Hansen

Det du skriver over her kommer jo tydelig frem i analysen du har publisert på bl.a. fennia.nu. Når det gjelder de skogfinske slektene kan en ikke ta noe for gitt har jeg skjønt, men spennende er det! Jeg har forøvrig både Hans og Sigfrids grener i min anetavle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.