Gå til innhold
Arkivverket

[#26118] Malene Andersdatter Norenberg (ca 1701-1790)


Gjest Michael Moum
 Del

Recommended Posts

Gjest Michael Moum

Jeg søker anene til Malene A. Norenberg, f. omkr. 1701 på Norenberg/Noraberg i Høydalsmo,Telemark d. 1790 på Besjord i Fyresdal, Telemark. Hun var gift 1. med Jens Christenson Schielderup, d. før 1734. Gift 2. gang 27/12 1734 i Lårdal med Svend Olsen. Gift 3. gang med Ole Eivindson. De bodde på Kosli, Brokka i Skafså og Besjord i Fyresdal.barn:1a Anders Jensson Schielderup, d omkr 1766. Klokker i Fyresdal. G.m. Elisabeth Fransdatter Coudrio (1727-1817) 8 barn.2b Olav Sveinson, f. 1735, d. før 17402c Dagne Sveinsdatter dpt. 12/7 1739 Mo sogn, d. 18122d Olav Sveinson f. 1740, d. 17842e Anders Sveinson dpt. 26/10 1742 Mo sogn, d. 18142f Gunleik Sveinson dpt. 28/5 1745 Mo sogn, d. 1813Kilde: St.Marvik Fyresdal Gards- og Ættesoge s.976-977 bind 2, Family searchMalene er nevnt i Kommunikanter i Lårdal 1721-1734 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=laar1721&gardpostnr=4440&merk=4440>LenkeFant en Anders Jensen Berge, kan han være bosatt på Norenberg/Noraberg? Det står Berge øfre, Berge Nedre, Aslougberg, Tvedt, Nærisrud, Hougen lille bak navnet hans. Han kan være en mulig kandidat som far til Malene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Remi Pedersen

Det er noe som skurrer når det gjelder denne Malene Andersdatter Norenberg og hennes ekteskap.Hun skal i følge Fyresdal Gards- og ættesoge, bind II, side 976-977 være først gift med Jens Christensen Schjelderup og mor til Anders Jenssen Schjelderup. Deretter gift med henholdsvis Svein Olavson 27.12.1734 i Lårdal og deretter med Olav Eivendsen.Jeg har funnet vielsen i Lårdal kirkebok mellom Malene og Svein og der står navnene Svend Olsen og Mallene Andersdatter.Men problemet er at hennes første ektemann, Jens Christensen Schjelderup, lever i beste velgående i Kviteseid i 1734. Faktisk dør han ikke før i november 1782 da han får sin jordpåkastelse i Kviteseid 28.11.1782.I folketellingen 1782 for Kviteseid lever han fremdeles på Lysaker i Kviteseid. Han er 94 år gammel, klokker og på samme gården finner vi ei Karen Jensdatter, 60 år, og ei Berte Andersdatter Sk., 16 år. Den siste er trolig samme som yngste datter til Anders Jensen Schjelderup og hustru Lisbeth Frantsdatter, nemlig Birgit. Hun er trolig født rundt 1766. I tillegg dør Anders og Lisbeth sin eldste sønn, Jens, på gården Lysaker, Holtan Kviteseid i 1779, så at der er en sammenheng mellom Anders sine barn og Jens Christensen Schjelderup på Lysaker er det ingen tvil om.Men hvordan kan Malene Andersdatter som blir gift med Svend Olsen i 1734 være samme person som er gift med Jens Christensen Schjelderup.Aktuelle muligheter: 1. Anders er født utenom ekteskap, men kan faren da fremdeles få lov til å arbeide som klokker i Kviteseid. Det står dessuten nevnt i bygdeboka for Kviteseid at Jens og kona prøvde å skjøte på inntekten ved å selge øl og brennevin på gården sin Lysaker, men de stoppe pga at det ble dårlig likt i bygda.2. Det har blitt skilsmisse mellom Jens og Malene. Hvordan ville det i så fall være mulig for en skilt Jens å fortsette som klokker fram 1782.Malene Andersdatter/Malene Norenberg er ellers nevnt som kommunikant i kirkeboka for Lårdal i perioden 1726 til 1734. Hvordan kan hun være det dersom det er samme Malene som er gift med Jens, klokker i Kviteseid?Samtidig, dersom noen har noen gode forslag, kunne jeg ha tenkt meg å få mulige kandidater til foreldre til Jens Christensen Schjelderup. Bygdeboka for Kviteseid sier at han kom til Kviteseid i 1718 som halvlærd studiosus og ble klokker i bygda. Kan det være en mulighet at hans aner kan gå tilbake til Christen Jenssen Schjelderup (1574-1622), gift med Adelus Lauritzdatter Lystrup og var sogneprest til Søgne. Men i så fall må noen ha tatt etternavnet tilbake for mine opplysninger sier at etterkommerne etter Christen Jenssen Schjelderup tok etternavnet Lystrup.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Karen Jensdatter har jeg ikke noen opplysninger om ennå bortsett fra det som står i folketellingen.Når det gjelder Malene, så er det jo også en mulighet at det er snakk om 2 forskjellige personer ved navn Malene Andersdatter.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Remi Pedersen

Pigen Karen Jensdatter Lysager blir jordfestet den 9. august 1785 i Kviteseid, 73 år gammel.Hun er trolig ikke en Schjelderup siden hun ikke nevnes med det navnet, men sikker kan en jo ikke være.Nest nederst på venstre side. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

Hei - jamen interessant når folk går så grundig inn som her. Har lagt inn det meste fordi Malene er mi 3xtipp oldemor - *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Hei, Kjetil.Du sier at Malene er din 3xtipp oldemor, med hvilken ektemann? Grunnen til at jeg spør er at her må være en sammenblanding med 2 forskjellige Malene Andersdatter. Ei som kanskje var gift med Jens Christensen Schjelderup (jeg har ikke funnet noe bevis for at de var gift ennå) og ei som var gift med Svein Olavson og med Olav Evindsen.Det er tvilsomt at det var samme Malene Andersdatter som var gift med alle 3.Og hvem av dem som brukte navnet Norenberg eller kom fra Norenberg, vet jeg ennå ikke. Hun som gifter seg med Svein Olavson den 27.12.1734 i Høydalsmo kaller seg bare Mallene Andersdatter i kirkeboken.Hilsen Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjetil Sigvart Eidskard

hei Remi - Det er Svein Olavson som med Malene bl.a. har Dagne og Andres. Dagne blir fyrst gift med min tipp oldefar Olav Tarjeison - ingen barn - så gifter Olav seg med niese til Dagne nemleg Birgit Andresdtr og utav dette kjem oldefar Andres Olavson Eidskard.*** mestedelen av dette er frå Steinar Marvik : Fyredal bind 2 side 977 *** eg er imponert over kunnskap og evne til å finne fram som innlegga i denne debatten syner *** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.