Gå til innhold
Arkivverket

[#26120] Er det først fra 1880-årene det eksisterer kirkebøker for Sagene i Kristiania?


Gjest Ellen Marie Magerøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Magerøy

Sagene kirke skal ha blitt bygd 1888-1891, men sognet fungerte visst tidligere? Jeg etterlyste (25972) et dødsfall som jeg mente måtte være registrert enten i Gamle Aker før sognedelingen eller i Sagene etter den tid (forutsatt naturligvis at vedk. ikke hadde flyttet fra området). Takknemlig for hjelp! Hilsen Ellen M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Et par av mine oldeforeldre ble gift i Sagene i 1886. Så vidt jeg vet var det en annen bygning (bedehus, forsamlingslokale el. l.?) som ble brukt som kirke før nåværende Sagene kirke ble bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Se http://www.tha.no/fila/tidstavle-oslo.TXTSagene kirke stod ferdig i 1891. Effata bedehus ble som Snildal er inne på brukt i mellomtiden.Jeg er ikke helt sikker på hvor Effata bedehus lå/ligger, men det vet kanskje Snildal?Uansett, hvis man skal lette etter et dødsfall på en kvinne (Helene Christophersen) bosatt innenfor Sagene menighets grenser, og vedkommende var registrert så sent som ved 1875-folketellingen, men var død før 1900, så er det vel bare granskning kirkebøkene for Gamle Aker frem til 1880 og Sagene fra og med 1880 som kan hjelpe?DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror ikke noen av bildene på siden Laila refererer til forestiller Effata.I 'Livet langs elva'* s. 110 står det følgende om menighetshuset/forsamlingshuset Effata i Bergensgata: 'Sagene menighet ble skilt ut fra Gamle Aker og Vestre Aker menigheter i 1880. I begynnelsen ble gudstjenestene i Sagene menigheter holdt i misjonshuset 'Effata' som eides av Kristiania Indremission. Det var pastor Storjohan som fikk flyttet en stor pakkbod fra Grønlands torv og gjenreist det på Sagene som misjonshuset 'Effata'. Effata lå der Bjølsen eldresenter og Sagene misjonshus ligger i dag [bergensgata 1].'Videre, på s. 124 i en bildetekst leser vi følgende: 'Grunnstenen til Effata menighetshus ble lagt i 1875. Effata var en pakkbod i tømmer som pastor Storjohan fikk satt opp på en tomt gitt av en arbeider ved Myrens Verksted.' Det er også et bilde av Effata på samme side. * Gro Røde (red.): Livet langs elva, Oslo 2000.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til innlegg nr. 10: I Oslo Byleksikon 2000, s. 115, kan man lese at bedehuset lå i Maridalsveien 176. Huset forfalt etter 2. verdenskrig og ble revet i 1965. På side 58 (vedr. Bergensgata) bekreftes det at tomten nå har adressen Bergensgata 1, og hvor det nå skal ligge et hybelbygg for Kirkens Bymisjon.Bedehuset tjente faktisk som valglokale i Sagene sogn i flere år (Tobias 2-03).Nå er ikke dette så veldig relevant ift. det opprinnelige innlegget, men siden bedehuset tjenste som kirkebygg for menigheten en periode, har det vel en viss interesse for folk som driver med slektsforskning i området.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

HeiJeg beklager å måtte si det men bilde er ikke Effata, men Salem. Med hilsen fra en som er født og oppvokst på Bjølsen, gått på søndagsskole, basarer og utstillinger i Effata. Bilde av Effata finnes på side 124 og et flott bilde av møtesalen på side 106/107 i boka 'Livet langs elva.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Magerøy

Dette er et fabelaktig forum! Det må jeg si, selv om mange har sagt det før meg, Jeg er imponert over responsen og kunnskapene. Ja, Nina M.N., jeg tror virkelig jeg er blitt litt klokere. - DTH har nok truffet spikeren på hodet når det gjelder å finne ut hvor gammel hun ble, den stakkars lille Helene, som var mye yngre enn ektemannen, og likevel døde før ham. Ellers er det spesielt interessant å få vite hvor de kirkelige handlingene foregikk før kirken ble reist. Tusen takk til alle som har bidratt til denne oppklaringen! Beste hilsen Ellen M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Ellen Marie Magerøy

Hei igjen, gode hjelpere!Synes ikke dere også at Effata er et rart navn på en bygning i Kristiania? Nysgjerrigheten har ført meg til en leksikonartikkel (i Store norske). Der fortelles det at Effata egentlig er en gresk skrivemåte av et arameisk ord 'ethpattakh', som betyr 'lukk deg opp!' og ble sagt av Jesus da han helbredet en mann som var døv (Mark. 7,34).Hilsen Ellen M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.