Gå til innhold
Arkivverket

[#26123] Slektsforum DIS-Norge


Gjest Arnfinn Kjelland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfinn Kjelland

Det nyleg kome ein alternativ kanal for å leite etter slekta si: Slektforum på vevsidene til DIS-Norge: [url="http://www.dis-norge.no/slektsforum/index.php>http://www.dis-norge.no/slektsforum/index.phpSlektsforum er nok ikkje meint som ein konkurrent eller utfordrar til Brukarforumet, men det kan nok fungere som eit godt supplement.For dei som ikkje veit det: DIS Norge er ei foreining for (hobby-?)slektsforskarar som bruker data i arbeidet (det gjeld vel etter kvart dei fleste). DIS står for Databehandling I Slektforsking. Foreininga vart stifta i 1990 og har over 7000 medlemer i dag med ei lang rad lokalllag. På heimesida:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest torleif haugødegård

En fordel med det nye DISforumet at at etterlysninger og slektsfaglige spørsmål kan legges i geografiske mapper, slik at de ikke blir liggende i en stor, usortert haug. Og det er i tillegg tilgang til flere norske og internasjonale etterlysningsfora som feks. Diskusjonsgruppene no.fritid.slektsforsking.* mfl.T.Haugødegård

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vil dere ha flere fordeler?Jeg har ca 15-20 kommuner i Norge jeg har interesser i. I mange av disse har jeg og anledning til å hjelpe til med oppslag... jeg abonnerer på epostvarsling dersom noen poster innlegg i mine kommuner. (selvom jeg ikke har postet der selv)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Ein fordel til ?Når dåkke logger dere inn på forumet så trykk på 'Vis nye innlegg' oppe til høgre i bildet. Då kjem der opp ein liste, fint sortert, med alle nye innlegg sidan sist dere var inne i forumet.Mvh Ingmar Seth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Åsså er det så hyggelig der, jeg kan se bilder av de jeg 'snakker med' jeg stoler liksom mer på de jeg kan se, enn anonyme innlegg. Definitivt mitt nye hjem og startside på nettleseren.Hilsen Vidar og nå skal vi snart pyntet til jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Svar til Liv S. Håper da at vi har større perspektiv enn å sammenligne med brukerforum her. Slik jeg ser det vil Slektsforum for meg organisere flere kanaler på en bedre måte nasjonalt og internasjonalt. Slik at jeg kan få struktur på de områdene jeg har fokus på enten de gjelder å hjelpe andre eller å få hjelp og informasjon selv.Er i det heltatt i tvil om det skal være arkivverkets oppgave å drive et slikt forum, de burde heller ha fokus på å publisere søkbare kilder mener nå jeg da, men det bør ikke være ukjent.Vidar i oppadgående julesteming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg burde ikke nøre opp under den ilden som er i ferd med å tennes; men jeg synes vi skal lese det første innlegget på nytt, der det er saklig informasjon om et alternativ. Flott!Men når jeg er i gang: Hva er 'galt' med Debattforumet? At det er så mye besøkt er vel ikke bare et utrykk for at i nødens stund spiser selv fanden fluer?Nei; dette forumet har for meg NETTOPP den styrken at det er 'dårlig organisert'Debattsider der alt er sortert i 'hyller' mener jeg kan ha den svakheten at vi kun leter der vi mener å ha noe å bidra med. Jeg er redd at mange interesante temaer ved hyllesortereing kanskje ikke ville fanget min interesse. Dette kan være temaer jeg kan LÆRE noe av - og noen ganger kan jeg bidra litt også.La gå at det noen ganger kan bli litt å 'bla i' her i forumet; men vi har søkemuligheter som er fine; under forutsetning av gode temabetegnelser OG at vi bruker det aktivt.Dessuten er det viktig at vi en gang innimellom ser på gamle temaer der det kun er ett innlegg; kanskje er det nettopp deg eller meg som kan hjelpe? Forøvrig har jeg inntrykk av at de fleste brukere er som meg: Hver gang vi er i nærheten av PC'n åpner vi denne siden, det er nesten som når avisen kommer. Jeg bare MÅ!Velkommen til alternativet - og hurra for Debattforumet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Jeg er veldig enig med Tor Rustad i innlegg (8), spesielt det om at her på DA leser man (ihvertfall jeg) alt og kan lære noe også. Og selvfølgelig ønsker heller ikke jeg å nøre opp under noen ild.Men, jeg kan ikke la vær å påpeke et par skjær i sjøen. Det finnes allerede 'ørtentusen' forum over alt på nettet. Med enda et forum så er jeg redd det bare utvikler seg til enda mere rot.Pga DIS størrelse vil man trolig få den effekten at folk vil poste sine etterlyninger der i tillegg. Problemet med det slik jeg ser det er at det vil nok bli svart på, men hvor? Og vi som da vil/kan svare, skal vi bli nødt til å vade igjennom enda et forum for å se om det er blitt svart på tidligere og eller et annet sted?Det var ikke vanskelig å finne et ubesvart innlegg her idag som er besvart på DIS. Kjempegøy for den som eventuelt måtte bruke tid på et svar her. Dette problemet er jo ikke nytt, jfr news og de nevnte 'ørtentusen' fora. Men nå blir det altså et til som sannsynligvis vil oppnå en viss størrelse og pondus.Dessuten har vel de fleste lokale lag av DIS allerede forum for sine områder på respektive hjemmesider. Noen mer oppegående enn andre. Siden jeg sjøl har røtter på Fosen i Trøndelag så må jeg nesten fremheve 'vårt' forum der som helt suverent. Der finner man folk med enorm kunnskap og en hjelpsomhet uten like. Litt interessant at jeg har ikke sett noen av de poste andre steder...Alternativ, supplement, konkurrent, ja ikke vet jeg, det får ganske enkelt gå seg til.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

I første innlegg skriver Arnfinn Kjelland: 'Slektsforum er nok ikkje meint som ein konkurrent eller utfordrar til Brukarforumet, men det kan nok fungere som eit godt supplement.'. Dette er jeg uenig i - jeg mener Slektsforum bør være en konkurrent til Brukarforumet på Digitalarkivets sider skal det ha noe for seg. Det finnes nok av slektsfora på internett, og vi trenger ikke et nytt et dersom det bare fører til enda mer oppsplitting.Et sterkt sentralisert slektforum som er tematisk og geografisk oppdelt, ja, det trenger slektsforsker-Norge. Da slipper vi hundreogørten forskjellige fora på internett.Dersom DIS kvitter seg med alle lokallagenes fora og jobber aktivt for å få folk til å poste etterlysningene sine og diskutere slektsfaglige spørsmål på det nye forumet, kan det bli veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Leif har et vesentlig poeng når han påpeker 'dobbeltetterlysninger.Jeg tar det likevel som en selvfølge at det må være fritt å opprette 'alternativer', likeså å bruke dem.(dog er mitt ønske at antall etterlysningssider holdes på et minimum)Det er imidlertid både viktig; og en selvfølgelig folkeskikk at vi alle er flinke til å gi melding når en sak er løst.Jeg har selv opplevd i et annet fora å legge mye tid på en etterlysning som var løst på annen måte.Avslutningsvis opplyser jeg at jeg er DIS-medlem - som mange andre brukere her i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Hei Tror sikker Dis kommer til å rydde i eget hus og samle etterlysningene på et sted med ett grenesnitt, er helt enig med Rustad om at det er greit å rydde opp i villnisset av etterlysningssider.Så for å å bidra til det så puttet jeg linken til Slektsforum på egene etterlysningssider på min lille website www.holum.net her har jeg tattimot etterlysninger siden 1996 og hjulpet mange. Og der kommer jeg bevisst til å styre innleggene over til Sleksforum, kanskje jeg legger ned hele greia i 2005.Skal bare lage en bedre reklame for Slektsforum, ser det i dag det ble litt sent i går. Vil ikke bruke tid på å utvikle egne etterlysingssider nå når DIS kommer med en flott tjeneste Hilsen Vidar, husk å gå riktig vei rundt juletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Dette nye forumet er sikkert utmerket, for de av dere som har litt greie på data, samt DIS-medlemmer.Men-, jeg håper at det ikke vil føre til mindre aktivitet her i Brukerforumet, samt i gruppene no.fritid.slektsforsking. Sistnevnte gruppe er vel det beste av de selvstendige slektsforum. Der kan man jo spørre om nær sagt alt mulig.Brukerforumet og no.fritid.... er heldigvis såpass enkle å søke i, at til og med jeg finner frem i disse. Et forum hvor søkingen er vanskelig passer ikke alle, i alla fall ikke meg.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Ellef Ellefsen: brukarforumet er kanskje enkelt å søke i, men forumets kanskje største svakhet er at det _ikke er mulig_ å søke i innleggene, bare i tittelen og i stikkordsfeltet.For å bruke et banalt eksempel. Når jeg søker på ordet 'Ellefsen' i brukarforumet får jeg ca. 50 treff. I Slektsforum får jeg 67 treff, og da er det også søkt i nyhetsgrupper. Brukarforumet har innlegg tilbake til 1999 og Slektsforum er nettopp startet, men i brukarforumet er det altså ikke mulig å finne alle innleggene der 'Ellefsen' er nevnt, med mindre man blar seg i gjennom alle 26000++ tema.Du trenger ikke store datakunnskaper for å kunne beherske Slektsforum på en tilfredsstillende måte, og det finnes en del funksjoner som kanskje kan være nyttige når man begynner å bli litt mer erfaren i forumet. Det finnes også en del funksjoner som etter mitt skjønn er unyttige (f. eks. smilefjesfunksjonen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Men du trenger ikke bruke smilefjesene.Jeg tror at dette tilbudet som her er kommet, etterhvert vil redusere/intergrere mange små løsninger som ofte er overflødige og kun gjør det vanskelig for søkere å finne opplysninger fordi disse opplysningene i dag er spredd på for mange steder.Skal man sammenligne tilbudene i Digitalarkivet med noe så må det jo være nyhetsgruppene som har eksistert mye lengre og som alltid har vært et godt tilbud som fullt ut (i grunnen) dekker det som kommer i digitalarkivet.Hva som er best, avgjøres av brukernes tilstedeværelse og aktivitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vidar Holum

Enig med Otto, du trenger ikke bruke smilene, det er bare å lukke venstre øye. Kankje Slektsforum skulle ha en mulighet for å velge personlig profil slik at du en gang for alle kunne velge det smilet/ansiktet :-( som passer for deg, så slapp du se alle de ansiktene som er gladere eller surere.Personlig er jeg for å beholde smilene, blir fort fasinert av et smil i hverdagen.Er også enig med Otto når det gjelder news, det har i mange år vært ledende i informasjonsutveksling. Særlig da vi betalte tellerskritt på trange analoge/isdn linjer og samtidig måtte vike plass for resten av familienens muntlige kommunikasjons behov. Har nok det inntrykk at mange nye internett webbrukere finner det for komplisert å sette opp newslesere ol. for å bruke dette mediet. Derfor er det fantastisk at Slektsforum integrerer dette for de som bare er vant til webgrensesittet.Ha en smilende aften på Slektsforum som Davy ville sagt det.Hilsen Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Ja,nå har jeg gått i den samme 'fellen'.Har jobbet med en etterlysning som også var postet i DIS-Slektforum,jeg synes det er surt å legge ned tid på ting som allerede er besvart.Vil oppfordre de som sender inn etterlysninger om å begrense seg til et fora,eventuellt opplyse om det hvis de har samme etterlysning andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Hei Solveig! Vil bare påpeke at den etterlysningen du ser via DIS-Slektsforum som du har besvart her i DAs forum - den var postet på News-gruppen no.fritid.slektsforsking.etterlysing med den fine tittellinjen EtterlysningMen - News grupper kan altså også leses via Slektsforum :)Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Tida får vise om Slektsforum har livets rett. Selv liker jeg at diverse fora blir samlet som der. Men det gjenstår å se hvor godt det vil fungere i praksis. Ideen er god.Det avgjørende blir vel hvor det er hjelp å få - hvor vil svarerne holde til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Nyhetsgruppen knyttet til slektsforsking, f.eks. no.fritid.slektsforsking.etterlysing har i grunnen eksistert siden tidenes morgen og har i grunnen vært tilgjengelig hele tiden, helt fra den tiden før WEB eksisterte.Det har aldri vært noe hinder for at nyhetsgruppene knyttet til sleksforking kunne brukes. Det samme gjelder en rekke andre nyhetsgrupper og spredningen på tema har vært og er utrolig stor og finnes tilgjengelig over hele verden.Hvorfor man ikke har brukt den muligheten, kan man jo lure på, men nå er uansett også nyhetsgruppene tilgjengelig via vanlig web-grensesnitt og jeg ser at det er samspill mellom web og wanlig news-grensnittet.Dermed er det en ny mulighet som kan utnyttes av mange og burde gi en kjempestor gevinst.Men bruker man i tillegg en rekke andre 'lokale muligheter' får man en stor spredning av informasjonskildene og selv om flora av lokale muligheter er stor, så er i grunnen tilgjengeligheten blitt dårligere, da man må gå til en rekke steder for å finne informasjon.Med Slektsforumet til DIS og en videreutvikling hvor man evt. kan foreta felles søk i tilgjengelig 'porter' i Slektsforum, vil dette gir en kjempegevinst for brukerne (muligens finnes det allerede?)Jeg har tiltro til at Slektsforum vil overleve og en del mindre lokale tiltak, vil forsvinne etterhvert.Utfordringen til DIS vil være hele tiden å holde et mest mulig effektivt grensnitt overfor brukerne og også utvikle dette grensnittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Nyhetsgrupper har vært et flott tilbud gjennom mange år, men er vel mer eller mindre på vei ut - i alle fall i slektsforskersammenheng. At nyhetsgruppene er tatt med Slektsforums grensesnitt er i og for seg en god idé som en overgangsløsning, men det beste ville jo vært om alle skrev i det web-baserte Slektsforum. Hvorfor?Ulemper med nyhetsgrupper:1. Ingen oppdeling annet enn i kategoriene *.diverse, *.etterlysninger, *.it. Følger: vanskeligere å lete frem tidligere innlegg.2. Krever eget program. Kan jo også leses på internett, men da faller mye av vitsen med nyhetsgrupper bort. Tidligere var det jo en stor fordel med at gruppene kunne leses i egne program hvor man kunne laste ned meldinger og lese dem i ro og mak uten å tenke på tellerskrittene. Siden stadig flere og flere går over til fasttilkobling faller dette argumentet bort, og man kan like gjerne poste og lese i webbaserte fora.3. Ingen organisasjonell tilknytting. Ingen redigering av debattene, ingen ansvarsmyndighet.Fordeler:1. Gode søkemuligheter.2. Lett tilgjengelig for utlendiger. I forbindelsen med opprettingen av Anbytarforum førte man en kampanje for å få folk til å slutte å skrive i nyhetsgrupper og benytte seg av Anbytarforum i stedet. Dette var meget vellykket, og så godt som ingen bruker de svenske nyhetsgruppene for slektsforskning i dag. Alle slektsforskere som er aktive på internett skriver i Sverige på Anbytarforum i dag, slik at alle har anledning til poste og lese innleggen innen for ett system.Det beste ville etter min mening vært å gjøre det samme i Norge, noe som i realiteten vil bety slutten for no.fritid.slektsforsking.*-gruppene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Tore Edvardsen

Kan ikke se noe problem i å legge etterlysninger i flere forum jeg men....Hvis man førstes har fått svar på det man leter etter, bør jo egentlig hver enkelt person som har lagt inn en etterlysning, gå inn på sitt innlegg å fortelle at 'mysteriet' er oppklart.Da slipper andre og 'lete' til ingen nytte.Hovedsaken er vel egentlig at vi er forskjellige og ønsker å bruke forskjellige foruma.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Ville være veldig synd om no.fritid.slektforskinggruppene skulle bli spist opp av dette nye forumet. Av flere grunner:1. I no.fritid... kan man jo få svar på alt mulig som har med slektsgransking å gjøre. Gruppene er også fullt åpne for alle, ingen registrering eller medlemskap behøves.2. Ingen sensurerer meldingene. Kan nevne at jeg i dette forum spurte etter opplysninger om to navngitte personer født 1901 og ca.1914. Mitt spørsmål ble luket ut. Dette til tross for at jeg utrykkelig ga beskjed om at eventuelle svar måtte sendes min private adresse, eller som e-post til meg, da dette lå så nær opp til nåtiden.Hadde samme spørsmål i no.fritid, fikk personlig svar både over telefon og som e-post. Kom siden også i forbindelse med barnebarn av disse.I no.fritid har vi jo også muligheten til å slette egne innlegg, hvis vi har fått svar på det vi ønsker.Hva med dette nye forumet? Sitter det der en sensor, eller ansvarlig, som enkelte velger kalle vedkommende. Må man registrere seg for i det hele tatt få komme med et innlegg, eller svar?Kan sikkert virke som jeg kverulerer, men har bare ikke så lett for det, når det gjelder lære nye krumspring innen data.mvh Ellef Ellefsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Slektsforum slik det er presentert, kan sikkert forbedres, men det får komme etterhvert og der må vi som brukere også bidra.Nyhetsgrupper er muligens på veg ut i Norge, men det skyldes jo brukerne selv. Rundt om i verden er det stor aktivitet.Nå ligger de norske aktuelle nyhetsgruppene knyttet til den nye portalen. Og man kan dermed legge inn innlegg to veger. Jeg foretrekker den 'gamle måten' og ikke via portalenFeilen er desverre at for mange ikke har oppdaget at det fantes noe som er slektsgrupper på news og dermed ikke har sett den muligheten som finnes der.Jeg ser det positive i at man samler aktiviteten. Muligens kan en del små lokale lister bli interegrert i dette felleskapet.Jeg ser ikke nødvendigvis en fordel i oppdeling ned på kommunenivå. Vi har de fleste familie som går over kommunegrenser/fylkesgrensene og da er større gruppering er fordel.Dette kompenseres med gode søkemuligheter. Webløsning har sine fordeler, men det betinger at man er oppkoblet over lang tid, mange har ikke den muligheten. Web er ikke løsningen på alt for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.