Gå til innhold
Arkivverket

[#26134] Elin Olsdatter, født 1731 i Akershus - i Fet, Nittedal elller Sørum?


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Familysearch (Family Group Record) forteller om Elin Olsdatter Falla:Birth: 1731 Fet, Akershus, NorwayMarriage: 1758 Fet, Akershus, Norway (Ole Sivertsen Falla, 1730-1808)Death 1812Father: Ole Nilsen HoelMother: Maria Hansdatter SkredderudJeg er litt skeptisk på om det er riktig at Elin er født i Fet. Faren er fra Hoel; denne garden finner jeg i Sørum. Moren er evtl fra Skredderud, som må være identisk med dagens Fjeldheim i Nittedal.Noen som kan gjøre et oppslag i bygdeboken for Fet eller Sørum eller som har aktuelle kirkebøker tilgjenglig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei Barbara!Kirkebøkene har jeg dessverre ikke tilgjengelige, men kan i hvert fall hjelpe deg med et par oppslag i gårdshistorien for Fet.I Bygdehistorie for Fet, bind 3 forfattet av Jan E. Horgen og utgitt 1988 finnes på side 301 blant annet følgende oppført unde Falla, løpenummer 56:'Eldste sønn overtok som leilendingOLE SYVERSEN 1730-1808 g 1758 m ELI OLSD Hol u Faller 1731-1812.'I samme verk av samme forfatter, men bind 2 fra 1985 finner jeg Hol av Faller nevnt på side 618ff. På side 619 leser vi:'Tidlig i 1740-åra flyttet en stor familie inn i HolOLE NILSEN 1691-1767 g 1722 m MARI HANSD Skredderud u Tveiter 1700-1742. Barn: Berte 1722 g 1752 m Jens Jonsen Dæli, Aurskog, Margrete 1724 g 1750 m Hans Knutsen Greverud, Nesodden, Hans 1725 g m Mari Olsd, til Bognerud, Sørum, Anne 1727 g m Hans Norum, Sørum, Åse 1730 g 1760 m Ole Hansen Ø Garder, dit, Elen 1731 g m Ole Syversen Falla, dit, Nils 1733-1750, Mari 1735 g. 1774 m Ole Mortensen Ø Garder, dit, Pål 1737 ggm Mari Kristensd, se Visperud u Ramstad, Marte 1740 d lita. Ole Nilsen var tambur og bodde på Hval da han giftet seg. Han ble i kirkeboka likefram kalt Ole Tambur og seinere Ole Skomaker, som viser hans sivile yrke. Familien bodde lenge i Sundet og Sundhagen før de kom til Hol. Her betalt4e de 16 rd årelig i avgift for plassen. Ungeflokken til Mari og Ole var uvanlig stor til en husmann å være, og enda uvanligere var det kanskje at åtte av ti barn vokste opp. Mari og Ole klarte seg nok bedre enn husmannsfolk flest, og i skiftet etter Ole Nilsen var bruttoforumen 375 daler.'Ovenstående ble kanskje litt kompakt, men er (med forbehold for avkskriftsfeil) et direkte utdrag av bygdeboken. Det eneste jeg ikke har fått til er å sette de ulike søsknenes navn i kursiv.I bind 2 finner vi også Skredderud under Tveiter omtalt. På side 644 leser vi:'HANS PEDERSEN 1671-1732 g m ANNE ANDERSD 1666-1738. Barn: Pål 1696 - se seinere, Mari 1700 g 1722 m tambur Ole Nilsen, se Hol av Faller, Gjertrud 1702 g 1739 m enkem Hågen Pedersen Holtermoen, dit (Gjertrud hadde dtr Lisbet Gundersd 1725-1742), Peder 1704 - se neste. Hans Pedersen omtales ofte som skredder og har vel gitt navn til plassen.'Jeg får ta generelt forbehold om avskriftsfeil. Du finner mer om familiene i de nevnte bøker, men håper dette kan være til litt hjelp!Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei MariusDet var svært mye til hjelp, spesielt fordi jeg hadde bare noen få informasjoner fra Familysearch om min slekt fra Fet.Sannsynligvis ble Elen Olsdatter altså født på Sundet eller Sundhagen, der familien bodde før de kom til Hol. Hoel i Sørum - da var jeg helt på feil spor.Tusen hjertelig takk for opplysningene om familien til husmann, tambur og skredder Ole Nilsen!Et tilleggsspørsmål: Er det kjent hvor Hans Pedersen på Skredderud under Tveiter kom fra?Hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Bare hyggelig å kunne hjelpe! Har du mye slekt i Fet ville jeg vurdert å bestille gårdsbøkene. Jeg har i hvert fall hatt stor glede av dem. De er til salgs gjennom kommunen såvidt jeg husker, og dekker dagens Fet (altså ikke Rælingen) med unntak av Enebakkneset. Dette hørte tidligere til Enebakk, men er heller ikke med i gårdsbøkene derfra. Har forstått det som om Fet har planer om et bind herfra også, men at det drøyer på grunn av økonomi med videre. Men dette var et sidespor.Under Skredderud, samme kilde som tidligere, kan vi lese:'Skredderud var den eldste plassen under Tveiter, Den lå nordvest for husa på garden, i skogkanten ovafor de slette jordene. Plassen ble tatt opp sist på 1600-tallet og var i bruk til ca. 1820. Navnet har plassen fra en av de første brukerne, som var skredder.Den første husmannen her var PEDER TOSTENSEN f 1625 g m BIRGITTE BØRGERSD, By, Rælingen, omtalt her i 1694 og 1701. I 1678 solgte Peder Tostensen 'tilholdende på Tveiter i Falldalen' konas odelsrett til By i Rælingen til Trond By. Om Peder da bodde på sjølve Tveiter eller i ei stue, veit vi ikke, Hans ettermann på plassen var sannsynligvis en sønnHANS PEDERSEN 1671-1732 (...)' Så er vi tilbake der vi var forrige gang. Leddet før Hans Pedersen er med andre ord usikkert.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hjertelig takk for svar til dere begge.De fleste av mine aner er fra Vestlandet (har kjøpt bygdebøker fra Askvoll og Jølster). Grenene fra Fet begynner med Ole Sivertsens og Eli Olsdatters datter Mari (f. 1762 i Falla) og hennes mann Gulbrand Knutsen (f. 1753 i Ånnerud). Familysearch har mye om Gulbrands forfedre 'submitted by a member of the LDS church'. Kanskje har denne personen sett på bygdeboken for Fet.Jeg burde ta meg en tur til Statsarkivet i Oslo for å få noen kopier fra bygdeboken - neste gang jeg er på ferie i Norge.Med vennlig hilsen Barbara

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.