Gå til innhold
Arkivverket

[#26142] Fløytisten Axel Andersen


Gjest knut fasting
 Del

Recommended Posts

Gjest knut fasting

Jeg har fått i hende en fløyte, en Buffet Crampon fra 1884, med inngravert: Axel Andersen 1917.Er det noen som kjenner Axel Andersens, hans aner og etterkommere ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest knut fasting

Betegnende er Griegs skildring av Halvorsens elegante løsning på det «problemet» som oppstod da orkesterets harpist, Dagny Andersen, hadde fødselspermisjon : Den lille tykke Harpenistinde har til det intet anende Orkesters Forbauselse ladet et Barn falde og der står man 1 Måned uden Harpe. Halvorsen morer mig om Kvælden. Han dirigerer med den højre og spiller Harpe på Pianoet med den venstre Hånd (EG til TA 31/3 1904).; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Ved Aksel Andersens 75-årsdag 22/5 1939 hadde Aftenposten en omtale av jubilanten der det bl.a. står:Av Andersens brødre var det 5 fremragende musikere.Hvem kan disse brødrene være ? De må jo ha satt spor etter seg i byens musikkliv.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Helge R. Naess

Under krigen hoerte jeg en virtuos floytist som het Waldo Andersen. Det kunne jo vaere en forbindelse ?Hans spesialitet var ekvilibrisme paa blokkfloeyte eller endog '5-oeres metallfloyte'. Litt av et sirkusnummer. (Undskyld mine ae, oe, aa.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest knut fasting

Aksel A. var født i Kristiania 21/5 1864.Han var altså musiker og lærer på konservatoriet i mer enn 25 år, jfr. en artikkel av Peter Lindeman i Musikbladet nr 35, Kristiania 30. august 1911.5 av hans brødre var også musikere.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Aksel A. var født i Kristiania 21/5 1864.Han var altså musiker og lærer på konservatoriet i mer enn 25 år, jfr. en artikkel av Peter Lindeman i Musikbladet nr 35, Kristiania 30. august 1911.5 av hans brødre var også musikere.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Til 16:Det opptrer en Axel bare 1 gang, men flere med samme etternavn. Det er vel for usikkert om disse kan være Axels brødre.Men hvis vi gjetter på at Axel, Anna og Alfrida er i familie, kanskje søsken, hvor finner vi da de to damene i ft-ene? Man skulle da tro at Alfrida ville finnes som barn i 1875-tellingen ?Men de kan jo like gjerne være f.eks. svigerinner....eller noe annet.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest knut fasting

Aksel Andersen utga i 1925 en fløyteskole i 2 bind, anbefalt og benyttet av Musik - Konservatoriet i Oslo. På side 2 er det et bilde av Andersen, og i forordet står bl.a. følgende:-------Jeg er de herrer Kapelmester Johan Halvorsen og Direktör Peter Lindeman med flere meget takk skyldig for deres store elskværdighet ved aa stille sine arbeider til min disposisjon.Det vilde være mig en glæde og tilfredsstilelse om dette lille arbeide kunde gjöre sin nytte, og bli mottatt med velvilje.'Knausen' Bestum, i april 1925. Aksel Andersen.------I Aftenpostens omtale ved Andersens 75-årsdag:------- ..i den anledning avla vi ham en liten visitt på hans vakre eiendom ved Ullern.-------Er det noen lokalkjente som kan plassere Andersens bosted Knausen og kanskje mulige etterkommere ?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Fra Slottet har jeg fått følgende: Vårt svar:Fløytist Aksel Andersen ble den 1. juli 1924 tildelt Kongens fortjenstmedalje i Gull.Arkivaliene fra denne tiden er for lengst overført til Riksarkivet. En henvendelse dit vil kunne gi svar på hvilken begrunnelse som ble gitt.Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Aksel Andersen dør jo i 1943, men datoen er vanskelig å finne. Nasjonalbibl. har den aktuelle årgangen av f.eks Aftenposten. Antakelig finnes både dødsannonse og nekrolog.Han kan være begravet fra Ullern kirke i 1943, jeg har tilskrevet dem og avventer svar.; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Ikke videre vellykket !Da lager jeg en utskrift.NATIONALTHEATRETKristiania 22.5 1924.Til Kongen.Undertegnede tillader sig herved at ansøke om at fløitist Aksel Andersen må bli belønnet med H.M. Kongens guldmedalje.Aksel Andersen fylder idag 60 år og kan med stolthed se tilbake på et liv i utrættelig trofast arbeide i den musikalske kunsts tjeneste. En sjelden forening av fremragende dygtighed og bestandig pligttroskap har gjort ham til en fundamental kraft i byens første orkestre. Når treblåsgruppen altid har været fremhævet som førsterangs, skyldes dt ikke mindst at man i fløitist Andersen har havt en primofløite av bedste kvalitet - både i musikalsk og teknisk henseende.I ærbødighedBjørn Bjørnson - Johan HalvorsenBevilget 24/5 1924H. R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.