Gå til innhold
Arkivverket

[#26148] Hvem er Hvem, hva slag bok er det ?


Gjest Trond Strandhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Strandhaug

Ser i et innlegg fra 20.11.2004 av Lasse Vogt Pettersen fra Østfold, der han referere til en bok. 'Hvem er Hvem' fra 1912 der han referer til en person som er oppgitt. Ut fra dette lurer jeg på hva slags bok dette er. Er dette et register over de som er bosatt i kommunen, eventuelt forefinnes det slike bøker for andre kommuner. Jeg har gjentatte ganger etterlyst min forsvunnende oldefar, maler Johan Ellingsen som bor i Drøbakk i 1900 uten resultat. Jeg tenkte at om det forefinnes en slik bok for Drøbak, var den jo en mulighet til at han var registrert der.mvhTrond S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

'Hvem er hvem?' er en slags norsk versjon av den britiske 'Who's who?' som kom ut med ca. 5 års mellomrom og hadde korte biografier (basert på hva folk på forespørsel sendte inn) over stort sett embedsmenn, politikere, folk som var kjente fra media etc. Så vidt jeg ser har den ikke kommet ut etter 1994, de siste utgavene var på Kunnskapsforlaget. De siste utgavene var for en del litt forfordelt mot akademika, stort sett alle professorer ved norske universiteter var med, og de utgjorde en temmelig stor (kanskje 1/3) andel av totalen i 1994-utgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.