Gå til innhold
Arkivverket

[#26153] Lensmann Anders Hanssson 1660 - 1738 Aremark i Østfold.


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Rita Hole

Hei igjen Roy !Jeg ble litt nyskjerrig på hvem du forsker på når det gjelder Anders Hansen Fange 1660- Begr.Dom. Trin.1738, 78 år og 8 dager gl. Og Mari Aslachsdatter f. 1675 - begr.15 juli 1749, 74 år gl. De hadde 9 barn :Hans, Aslach, Brynild , Michel, Henrich, Maren, Dorthe, Anne, Marthe.Jeg har Dorthe Andersdatter Fange f. ca 1710 -begr.12 febr.1788 (78 år),gift med Jens Andersen Tolsby f. ca 1708 - død 29 des.1768 (61 år).Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Det er Hans som har fanget min interesse,da han ble utlagt som barnefar i Skafså 1742, til en sønn Anund. Moren Gunild hevdet dette,men saken kom til retten og der sa hun at faren var en Jon Olsen fra Vrådal? Gunild var ei fattig husmannsjente så hennes ord mot en lensmannssøn som da var Fenrik og allerede gift med ei datter av sognepresten i Drangedal ble nok ikke verdsatt høyt! Anund ble allikevel døpt Hansson! Bygdefolket sa også at Fenrik Fangø var faren. Personlig tror jeg på Bygdefolket og Gunilds første ord! (Mo/Skafså bygdebøker.)Denne uekte Anund er min gren, så derfor interessen. Man kan jo også tenke seg fornedrelsen for Hans? Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Dette var nytt for meg! Jeg får vel tilføye Anund inn i rekken av Hans Andersen Fange sine barn som forøvrig heter: Anders, Christopher Frederich, Georg Frederich von Krogh, Sven, Ole Wulf, Kirsten Bindrup, Else Dorothea.Jeg har forresten et innlegg her på forumet hvor jeg etterlyser sognepresten i Drangedal.LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Ser at du undres over navnevalget til noen av barna til Hans og Maren. Jeg kan hjelpe deg med et av valgene. Kirsten Bindrop. Hans var tidligere gift 1723 i Skien med nettopp en Kirsten Bindrop! Hun døde 1732 så her ligger forklaringen på den navneoppkallingen. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Takk for den opplysningen,Roy !Vet du om Hans hadde barn med Kirsten Bindrop og hvem hun var datter av?Hans var i 1718 Korporal og siden sersjant i slutten av 'Den store nordiske krig'(1700-1721) Hvor han var stasjonert ut da vet jeg ikke.Fra 30 sep. 1733 ble han Fenrik reforme ved 1 eller Østre Vesterlenske Nasjonale Infanteriregiment. De var rekruttert fra Nedre og øvre Telemark og Aust- og Vest Agder. Så Hans må ha bodd i dette området.Den store nordiske krighttp://home.online.no/~olhov/norkrig.htmlRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Vet desverre ikke om Hans og Kirsten hadde noen barn. Mulig jeg har oversett noe her! Får ta en titt i Mo/Skafså bygdebøker igjen, da Hans og Maren er nevnt på stedsnavn der og med barn om jeg ikke husker feil. Ellers kan jeg anbefale deg å låne Olai Ovenstads: Den Norske Hærs officerer 1628 - 1814. Her står det interresante saker om Hans karriere og gifter. Også at han døde på hjemreise fra Frederikshald i 1776. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

En liten rettelse kommer her. Vielse i Skien 1724. Hans Fange og Kiersten Bindrop hieme i huuset copuleret med Kongel.Bev af dato 28 Juli 1724. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Dette var både artig og interressant! Hans må nok ha hatt en nær kontakt med denne karen tjenestemessig ville jeg tro. Hans avanserte via løytnant til kaptein og sjef for Arendal vestl.kompani, så nå har du gjort meg så nyskjerrig at jeg vil dukke nesa ned i Ovenstads biografier nok engang i et forsøk på å finne ut av dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hans Andersen Fanges sønn nr.2 Christopher Frederich (nr.3 Georg Frederich von Krogh) -Jeg tror jeg har løsningen på denne oppkallingen også?KROGH:Tysk opphav.Eldste kjente stamfar, Jürgen von Krogh,var bosatt i Lübeck.Hans sønn Bernhardus von Krogh (død ca 1676)var stadsmajor i Thm.og far til oberst Georg Frederich von Krogh (1653-1721).Fra sønnen oberst Christopher von Krogh (1685-1752) til Hogganvik i Vikedal,utgår en vestlandsk gren, og fra en yngre sønn generalløytnant Georg Frederich von Krogh (1678-1768) en trøndersk gren.Av denne siste er fl. da. linjer blitt adlet. S.E~d. (Kilde: Gyldendals store konversasjons leksikon 1972)Jeg vet ikke av hvem Georg Frederich von Krogh,(far eller sønn )som oppkallingen(3)er etter,men vi har jo en Christopher og (Georg)Frederich her.RitaRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei igjen Rita. Iflg.Mo/Skafså bygdebok bodde Hans og Maren på plassen Bakken i Mo år 1734. De står oppført med 3 barn Søren Skjelderup 1737(døde nok tidlig) og nok en Søren Skjelderup 1739 Olav 1742 og Else Dortea 1745.Finner forøvrig interresante opplysn. ved dåpen til Søren 1739. Der står som faddere: Cap. Friderich og Løytn Joseph von Koss. Iflg. bygdeboka hadde Hans lånt 470 rd av denne Koss og det var tatt pant i løna hans for å betale dette. Capt. Friderich må vel være den du søker etter ang oppkallingen. Se på døpte i Mo 1724 - 1748 som ligger ute på Dig Ark. Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jaa..Roy !Det er litt av hvert å finne ut om Hans Fange/Fangøe ser jeg.Hvem er så denne Søren Schjelderup/Schielderup/Skjelderup da tro !? Det er vel litt spesielt å oppkalle sine barn med andre sine etternavn !? Jeg så i( Dig.Ark) kirkeboka at Fendrich Fangøe og Kiæreste Maren døper sin sønn OLE i 1742 samme dag som 'din' 'uekte' Anund bir døpt,Fendrich Fangø var jo far til Anund også!!Så var det Hans Fangøe og hans først kone Kirsten Bindrop. Jeg fant på FS at de hadde en sønn KRESTEN f. 7 aug. 1726 i Skien.-Jeg fant også Anders Krestensen Bindrop som gifter seg 17 des. 1733 i Skien med Maren Nielsdatter Wendelboe. Kan det være en bror av Kirsten Bindrop? Jeg vet ikke om Bindrop er et slektsnavn eller gårdsnavn.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.